Planurile de lărgire vin după blocajul major din martie, când nava Ever Given a rămas înțepenită în canal, aruncând în haos transportul mondial.

Imagine din satelit cu nava blocată în canal | Foto: EPA

Cargoul lung cât patru terenuri de fotbal a eșuat în Canalul Suez pe 23 martie, devenind o barieră pe una dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume.

Canalul a fost eliberat abia după aproape o săptămână, cu eforturi uriașe, iar criza pe care blocajul a generat-o a avut implicații majore în multe domenii: a împiedicat sute de nave cargo – unele dintre ele încărcate cu animale vii, provenind inclusiv din România – să-și urmeze drumul către destinație și a provocat creșterea prețului petrolului.

S-au făcut eforturi uriașe pentru scoaterea navei din Canalul Suez | Foto: EPA

Pentru a evita repetarea unei astfel de situații, autoritățile din Egipt au decis să lărgească Canalul Suez cu 40 de metri și să-l adâncească cu 3 metri.

Lucrările vor fi executate pe o suprafață de 18,6 mile marine (34,5 km din totalul de 193 km ai canalului) și sunt estimate să dureze doi ani, a anunțat Osama Rabie, președintele Autorității Canalului Suez.

Nu a fost comunicat costul estimat al acestei lucrări.

Prin Suez se desfășoară 12% din traficul maritim mondial

Pe Canalul Suez se desfășoară 12% din traficul maritim mondial. În jur de 19.000 de nave, adică 50 nave pe zi, cu o încărcătură netă de 1,17 miliarde de tone, au trecut prin canalul Suez în 2020.

Prin canal este transportat petrolul dinspre Orientul Mijlociu spre piețele din Europa și America de Nord și tot pe aici ajunge petrolul din Rusia spre Asia.

Din cauza pagubelor uriașe pe care le-a provocat prin blocarea canalului, nava Ever Given a fost arestată de autoritățile egiptene, care cer pentru eliberare compensații uriașe.

„Nava va rămâne aici până la finalizarea investigațiilor și până la plata despăgubirilor”, a declarat luna trecută Osama Rabie, potrivit Wall Street Journal.

Osama Rabie, președintele Autorității Canalului Suez | Foto: EPA

Rabie a spus atunci că autoritățile egiptene cer în jur de un miliard de dolari pentru a acoperi costurile eliberării navei. Această sumă ar acoperi costul utilajelor și al materialelor folosite, daunele pe care nava le-a cauzat canalului, plata muncii celor 800 de oameni care au pus umărul la deblocarea Ever Given, dar și costul cauzat de tot haosul iscat de pe urma acestui incident, prin care peste 400 de nave au rămas blocate în canal. De asemenea, susțin oficialii, statul egiptean ar fi pierdut taxe în valoare de 95 de milioane de dolari din cauza acestui blocaj.

Ulterior, suma compensatorie pretinsă a fost coborâtă la 600 de milioane de dolari, dar asigurătorul navei consideră în continuare că este prea mare și refuză să o plătească.

Conform Business Insider, Ever Given se află în continuare arestată în Great Bitter Lake, la 30 de mile de locul unde a rămas blocată în martie.

Vezi rezultate exit poll alegeri parlamentare 2024 și urmărește rezultatele alegerilor pentru Parlamentul României!
 

Urmărește-ne pe Google News