Cuprins:
Situații legale de trecere pe culoarea roșie
Codul Rutier 2025 prevede câteva excepții de la regula generală de oprire la culoarea roșie:
- Când circulația este dirijată de un agent de poliție care permite trecerea;
- Când semaforul nu este adresat șoferului respectiv;
- În cazul virajului la dreapta pe verde intermitent;
- Când vehiculul nu se află pe un drum public.
În afara acestor situații, trecerea pe roșu rămâne ilegală, indiferent de motivele personale ale șoferului.
„La semnalul roșu vehiculul trebuie oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, după caz, pentru trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Dacă semaforul este instalat deasupra ori de cealaltă parte a intersecției, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea pietonilor, vehiculul trebuie oprit înainte de marginea părții carosabile a drumului ce urmează a fi intersectat”, stabilește Art. 83, alin. (2), din legea circulației.
Urgențele nu justifică încălcarea regulii
Avocatul Valentin Ciobanu a explicat pentru ProMotor: „În niciuna dintre aceste situații nu se justifică trecerea pe roșu la semafor. Codul Rutier stabilește că doar Poliția, Salvarea, Pompierii, Jandarmeria și vehiculele SRI, SPP, MApN și Medicina Legală pot trece pe roșu. Dar numai dacă se duc la o intervenție și au semnalele luminoase și sonore în funcțiune.” Astfel, urgențele medicale personale sau întârzierile nu constituie motive legale pentru a trece pe roșu.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_d37e0f8ef70e4c7ec5002fcae5abb77b.jpg)
Sancțiuni și consecințe
Încălcarea regulii de oprire la culoarea roșie poate avea consecințe serioase:
- Amenzi între 4 și 5 puncte (peste 1.000 de lei în 2025);
- Suspendarea permisului pentru 30 de zile;
- Riscul producerii unui accident.
În plus, din 2025, șoferii pot fi sancționați și în baza imaginilor înregistrate de camerele de bord ale altor participanți la trafic, dacă acestea sunt încărcate pe platforma online a Ministerului de Interne.
Excepții și situații particulare
Există totuși câteva situații în care Poliția poate fi mai tolerantă:
- Când un șofer face loc vehiculelor de intervenție;
- În cazul ambuteiajelor severe;
- Dacă fapta nu a fost surprinsă clar de camere sau martori.
Avocatul Valentin Ciobanu a mai precizat: „Am avut cazuri în care șoferii au atacat în instanță Procesul Verbal întocmit de poliție pentru trecere pe roșu și au dovedit că datele menționate în document erau incomplete. Sau, a fost o situație în care, cu ajutorul camerei de bord, șoferul a dovedit că a pătruns pe culoarea galben în intersecție.”
Culoarea galbenă și responsabilitatea șoferilor
Legea prevede că șoferii trebuie să oprească la culoarea galbenă, dar numai dacă acest lucru se poate face în siguranță. Dacă oprirea ar necesita o frânare bruscă și periculoasă, se recomandă continuarea deplasării. În general, culoarea galbenă durează 3-5 secunde înainte de apariția culorii roșii, oferind șoferilor timp să oprească în condiții de siguranță.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_5e61b16f10d183520e9893171c06217f.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_d14a138df761ff7b57dd3718a56ad73d.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_a164263ac7942b35b4d5d43def6ea691.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_2c5247124578937e7aeffc89dba3a2f7.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_8ade19b3d3f553fcadc281af11ef8b8c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_72bd24e85d5bf199e9b400901d920f61.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_e2065070b0c1517a4e1b992d377393c8.jpg)