Cuprins:
5,5 milioane de români, pregătiți de Black Friday
Aproximativ 5,5 milioane de români vor să profite de Black Friday 2024, în timp ce alți 3 milioane sunt indeciși, arată un studiu realizat de agenția MKOR.
În această perioadă suntem bombardați din toate părțile de reclame legate de reducerile masive de Black Friday. Mai ales că, în România, magazinele încep mai devreme această campanie.
Pentru că avem la dispoziție doar o zi sau în cel mai bun caz câte o săptămână în care putem profita de reduceri „substanțiale”, așa cum promit comercianții, în creierul nostru se activează FOMO – „Fear Of Missing Out”.
Cu alte cuvinte, ne e temă să nu pierdem ocazia, iar lucrul acesta poate duce la dependențe în timp. Fenomenul e asemănător cu adicția legată de social media, când stăm non stop cu telefonul în mână de frică să nu pierdem ceva.
„Observarea altor oameni care cumpără poate crea un sentiment de urgență și dorința de a nu fi lăsat în urmă, în special în rândul tinerilor sau al persoanelor foarte conectate la social media. De asemenea, reducerile mari pot genera emoții intense, precum entuziasmul și bucuria. Acest lucru ne poate face să cumpărăm impulsiv.
Promoțiile limitate în timp sunt făcute în așa fel încât să nu ratezi „oportunitatea unică”, determinând consumatorii să acționeze rapid pentru a nu pierde o ofertă valoroasă.”, a explicat Mirela Husaru, consultant în dezvoltare personală și emoțională pentru Libertatea.
Mai ales cei care fac parte din Generația Z sau Millennials vor să profite de această campanie, potrivit cercetării de piață MKOR.
Motivul pentru care ne simțim fericiți atunci când facem cumpărături
În creierul nostru există anumite sisteme de recompensă care activează senzația de plăcere. Multe companii profită de aceste mecanisme, în special în perioada Black Friday, folosind termeni precum „Reducere” sau „Ofertă” pentru a stimula cumpărăturile impulsive.
„Ori de câte ori aceste structuri de recompensă sunt activate, sunt declanșate diferite grupuri de neuroni. Asta stimulează o senzație plăcută. Și acel sentiment este atât de puternic încât creierul nostru tinde să uite orice altceva în acel moment.”, a explicat cercetătorul în neuroștiințe Christian Elger, potrivit Deutsche Welle.
Astfel, presiunea timpului și atracția ofertelor îi determină pe consumatori să cumpere produse de care nu au neapărat nevoie.
„Majoritatea persoanelor asociază cumpărăturile cu recompense, fie că este vorba de o recompensă personală sau de un cadou pentru ceilalți. Această dorință poate duce la achiziții impulsive. La fel de adevărat este și că shopping-ul pot fi o formă de a face față stresului sau anxietății. În contextul Black Friday, oamenii pot folosi cumpărăturile ca pe o modalitate de a evada din problemele cotidiene.”, adaugă Mirela Husaru, care umează Compassionate Inquiry Professional Training, susținut de Gabor Mate.
Cumpărăturile și dopamina
Mai exact, la fel ca în cazul reacțiilor de pe rețelele de socializare sau al dulciurilor, cumpărăturile eliberează în creierul nostru dopamină.
„Dopamina, hormonul asociat cu plăcerea și recompensa, determină oamenii să caute această experiență în mod repetat. Așa, mulți se simt obligați să participe la campania Black Friday din dorința de a se alinia cu cei din jur, lucru susținut de tendința generală a oamenilor de a imita comportamentul grupului.”, a mai spus consultantul în dezvoltare emoțională.
Combinația acestor factori psihologici, „contribuie la tendința de a face cumpărături în exces în perioada Black Friday, ceea ce poate duce la achiziții neplanificate și, uneori, la regrete.”, a concluzionat Mirela Husaru.
Putem fi păcăliți de Black Friday
De Black Friday, comercianții își intensifică campaniile de marketing, folosind tactici care ne pot duce la achiziții impulsive. Ofertele tentante, reducerile false și presiunea de a cumpăra rapid pot duce la confuzie. Asta ne-ar putea împiedica să facem alegeri informate.
Adesea, prețurile sunt crescute înainte de eveniment pentru a părea că beneficiem de reduceri semnificative. De altfel, produsele contrafăcute sau de calitate inferioară sunt promovate ca oferte excepționale.
Mai mult decât atât, utilizarea cardului de plată în timpul cumpărăturilor ne poate face să pierdem din vedere cât de mult cheltuim efectiv. Potrivit expertului în neuroștiințe, Christian Elger, plățile în numerar generează o senzație fizică de pierdere. Acest lucru ne face să fim mai conștienți de impactul financiar al achizițiilor noastre.
Cum să ne ferim de țepe
Pentru a cumpăra în siguranță în campania de Black Friday, este esențial să ne facem temele înainte. Cercetarea în prealabil a ofertelor și compararea prețurilor ne ajută să identificăm adevăratele reduceri.
Stabilirea unui buget ne va împiedica să cheltuim impulsiv. Datele MKOR arată că 8 din 10 români s-au gândit deja la un buget pentru Black Friday 2024.
De asemenea, este important să verificăm recenziile și istoricul vânzătorilor pentru a evita produsele contrafăcute și escrocheriile.
Paul Anghel, directorul ANPC, a emis un avertisment înainte de Black Friday 2024. Directorul ANPC i-a îndemnat pe români să aleagă cu atenție magazinele, mai ales că cele fără sediu în Uniunea Europeană, pot neglija normele de siguranță.
Black Friday în România
În țara noastră, campania de reduceri Black Friday începe mai devreme decât în SUA, de unde a pornit inițial.
Campania Black Friday din Statele Unite se desfășoară, în mod tradițional, în vinerea imediat următoare Zilei Recunoștinței, în acest caz, pe 29 noiembrie 2024.
eMag, cel mai mare magazin online din România, a fost pionierul reducerilor de Black Friday în țară. Anul acesta, campania de Vinerea Neagră va începe al eMag în dimineața zilei de 8 noiembrie.
Flanco va organiza campania de Black Friday pe o perioadă mai extinsă, între 25 octombrie și 30 noiembrie.
Fashion Days oferă reduceri de până la 80% între 4 și 10 noiembrie. Retailerul evoMAG a demarat campania de Black Friday 2024 pe 25 octombrie, valabile până pe 10 noiembrie.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
LucaRegio1 • 04.11.2024, 13:00
Capcanele astea sunt in fiecare an. Ori oamenii au invatat care sunt capcanele ori.....le place pe ruda. Incercati Black Friday si in Serbia, Ungaria sau Austria, cine are posibilitate sa mearga.