Studiul, publicat vineri în Journal of Travel Medicine, a comparat ritmurile de transmitere ale virusului la punctul său de origine din Wuhan, China, cu rata de transmitere la bordul Diamond Princess.
Folosind modele matematice, o echipă condusă de prof. Joacim Rocklöv de la Universitatea Umeå a constatat că rata de răspândire a virusului la bordul navei de croazieră a fost de patru ori mai mare decât cea de pe uscat, arată Medical News Today.
Situația ar fi fost însă mult mai gravă dacă nu ar fi fost luate nici un fel de măsuri epidemiologice la bord. Pasagerii au fost pe navă între 21 ianuarie și 19 februarie, iar la sfârșitul perioadei de carantină în lipsa oricăror măsuri de limitare a răspândirii coronavirusului, aproximativ 2.920 din cele 3.700 de persoane aflate la bord (aproximativ 80 la sută) ar fi fost probabil infectate, arată studiul.
Diamond Princess a fost plasată în carantină în portul Yokohama după ce un pacient debarcat în Hong King cu câteva zile mai înainte a fost diagnosticat cu coronavirus.
se aflau la bordul navei Diamond Princess, dintre care doi au fost infectați și se află în carantină în Japonia. Alții au fost aduși în țară
De atunci, autoritățile japoneze de sănătate publică au luat măsuri, inclusiv izolarea cazurilor cunoscute la bord și punerea în carantină a tuturor pasagerilor în cabine începând cu 4 februarie. Datorită acestor măsuri, doar 20 de cazuri au fost confirmate până în 20 februarie (plus cazuri suplimentare diagnosticate după debarcare). „Izolarea și carantina au prevenit, prin urmare, 2.307 de cazuri”, au scris autorii.
Însă, la sfârşitul perioadei de carantină de 14 zile, pe 19 februarie, când pasagerii au putut să părăsească nava, peste 600 de pasageri erau contaminaţi. 705 pasageri au contractat virusul în timp ce se aflau pe navă, arată Business Insider.
Cu toate acestea, dacă pasagerii ar fi fost evacuați de pe navă pe 3 februarie – data la care a fost descoperit coronavirusul la bord – doar aproximativ 76 de persoane s-ar fi infectat, se arată în studiul specialiștilor suedezi.
„Condițiile navei de croazieră au amplificat clar o boală deja extrem de transmisibilă”, au scris autorii. „Măsurile de sănătate publică au prevenit mai mult de 2000 de cazuri suplimentare, în comparație cu o completă inacțiune. Cu toate acestea, evacuarea tuturor pasagerilor și a echipajului la începutul focarului ar fi împiedicat mai mulți pasageri și membrii ai echipajului să se infecteze”.