Pentru celelalte specialităţi, serviciile medicale acordate vor fi validate cu cardul începând cu data de 1 iulie, au completat reprezentanții CNAS, invocând o hotărâre de Guvern care prevede condiţiile de acordare a serviciilor medicale, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

„Pentru a limita riscul iminent asupra stării de sănătate a populaţiei, în asistenţa medicală primară şi în asistenţa medicală ambulatorie de specialitate nu va fi utilizat cardul naţional de asigurări de sănătate până la data de 30 septembrie 2020, iar pentru celelalte specialităţi serviciile medicale acordate vor fi validate cu cardul naţional de asigurări de sănătate începând cu data de 1 iulie 2020”, a transmis CNAS în comunicatul preluat de Agerpres.

Și medicii care trebuiau să facă raportări sunt scutiți temporar de această îndatorire, a mai arătat CNAS. Astfel, nu este obligatorie transmiterea în platforma informatică a asigurărilor de sănătate (PIAS), în termen de trei zile lucrătoare de la data acordării, respectiv eliberării, a serviciilor medicale şi îngrijirilor la domiciliu, respectiv a dispozitivelor medicale, tehnologiilor şi dispozitivelor asistive, înregistrate/eliberate off-line.

Medicii din spital
pot elibera rețete compensate

S-au simplificat procedurile și în cazul rețetelor care sunt eliberate la externare. Dacă până acum medicul curant completa o scrisoare medicală cu medicamentele indicate pentru a fi prescrise apoi de medicul de familie prin rețetă compensată sau gratuită, acum medicul specialist va elibera direct prescripția.

Astfel, medicii din spital pot elibera, la externarea asiguratului, prescripţie medicală pentru medicamente cu şi fără contribuţie personală în ambulatoriu, pentru o perioadă de până la 90 de zile, cu excepţia medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat, pentru care durata de prescriere este de până la 30 de zile, a mai arătat CNAS.

De asemenea,
documentele necesare să fie prezentate de asigurat la casele de
asigurări de sănătate pentru obţinerea unor drepturi pot fi
transmise prin mijloace electronice de comunicare sau prin depunerea
acestora de orice altă persoană, cu excepţia reprezentanţilor
legali ai furnizorilor şi a persoanelor care desfăşoară
activitate la nivelul acestora.

“Mijloacele electronice de comunicare se pot folosi şi pentru transmiterea de către casele de asigurări de sănătate a documentelor eliberate necesare asiguraţilor. Nu mai este necesară prezentarea biletului de trimitere pentru serviciile medicale acordate în ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, inclusiv pentru specialitatea clinică medicină fizică şi de reabilitare, precum şi pentru îngrijirile paliative în ambulatoriu”, a adăugat CNAS.

Drepturi crescute
pentru medicii de familie, care pot prescrie medicamente de pe
listele speciale

În plus, medicii de
familie au dreptul acum să prescrie medicamente care puteau fi
acordate numai de medicul specialist. Acestea se raportează la lista
de medicamente aprobată prin Hotărârea Guvernului 720/2008, pentru
care există restricţii de prescriere, astfel încât asiguraţii să
poată beneficia la timp de medicaţia necesară.

Medicii de familie
pot iniţia tratamentul specific şi în absenţa unei scrisori
medicale emise de medicul din ambulatoriul de specialitate/spital
pentru medicamentele notate cu * din Lista de medicamente compensate
şi gratuite.

De asemenea, medicul de familie poate emite prescripţie medicală, în continuare, pentru pacienţii cu boli cronice cu schemă terapeutică stabilă, în baza documentelor medicale care au fost emise pacientului (scrisoare medicală şi/sau confirmarea înregistrării formularului specific de prescriere) şi pentru medicamentele care până la data instituirii stării de urgenţă erau prescrise de medicii specialişti. Fac excepţie medicamentele/materialele sanitare utilizate în cadrul programelor naţionale de sănătate curative, care se eliberează exclusiv prin farmaciile cu circuit închis ale unităţilor sanitare cu paturi.

Rămân valabile și
teleconsultațiile sau cele efectuate online.

“Serviciile medicale prevăzute în pachetul de bază, acordate în asistenţa medicală primară şi în ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, precum şi serviciile conexe furnizate de psiholog şi logoped pot fi efectuate şi de la distanţă, prin orice mijloace de comunicare, cu încadrarea în numărul maxim de 8 consultaţii/oră”, se mai arată în comunicat.

 
 

Urmărește-ne pe Google News