Mai mult decât atât, medicii încep să ia atitudine și se declară revoltați de situație.

„Astăzi a fost ORIBIL la spital. Îmi vine să îmi iau câmpii şi să plec naibii din groapa asta putrefactă plină de gunoaie care vor să ne reglementeze/conducă/orienteze etc viaţa”, a scris, pe pagina sa de Facebook, medicul Craiu Mihai, conferențiar la Universitatea de Medicină si Farmacie Carol Davila București.

Care sunt cauzele blocării sistemului informatic

Casa Națională de Asigurări de Sănătate a transmis, luni, că sunt „probleme tehnice de comunicaţie între unele componente ale sistemului”.

„Astăzi, 10.10.2016, începând cu ora 10:00, sistemul informatic al cardului naţional de asigurări de sănătate este indisponibil datorită unor probleme tehnice de comunicaţie între unele componente ale sistemului. Până la anunţul remedierii problemelor apărute, confirmarea semnării prin cardul de sănătate a serviciilor medicale / prescrierii reţetelor / eliberării medicamentelor vor putea fi efectuate în modul offline”, a informat luni CNAS.

Serviciile operate în acest interval vor trebui încărcate în PIAS (Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate) în maximum 3 zile lucrătoare calculate de la ora zero a zilei următoare datei prestării serviciului, conform prevederilor legale în vigoare.

Nu știm când sistemul va funcționa

Pe lângă faptul că sistemul nu funcționează, CNAS nu poate furniza informații concrete cu privire la remedierea unei probleme care afectează sute de mii de medici și pacienți din România.

Reprezentanții CNAS au transmis, marți, că problemele tehnice nu au fost remediate şi instituţia va comunica atunci când va exista o soluţie. Realitatea arată, însă, că sistemul nu funcționează nici miercuri, iar CNAS este incapabilă să spună când situația va reveni la normal.

Care sunt consecințele

Conform datelor Direcţiei Generale Tehnologia Informaţiei din cadrul CNAS, în cursul zilei de marţi, la nivelul întregii ţări au putut fi raportate şi validate circa 50% din serviciile medicale efectuate, în medie, în cursul unei zile normale de lucru.

CNAS precizează, însă, că, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, serviciile medicale acordate offline vor putea fi raportate şi validate de sistemul informatic în termen de trei zile lucrătoare după cea în care s-a acordat serviciul respectiv, astfel:

  • pentru serviciile acordate în cursul zilei de luni, 10 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până joi, 13 octombrie 2016, orele 23.59;
  • pentru serviciile acordate în cursul zilei de marţi, 11 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până vineri, 14 octombrie 2016, orele 23.59;
  • pentru serviciile acordate în cursul zilei de miercuri, 12 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până luni, 17 octombrie 2016, orele 23.59.

Cu alte cuvinte, serviciile medicale trebuie raportate și validate în decurs de trei zile în care sistemul nu funcționează, fără ca CNAS să poată spune când va deveni funcțional sistemul respectiv.

Mai mult decât atât, când sistemul va fi din nou funcţional, medicii vor fi nevoiţi să raporteze online toate serviciile oferite offline pe perioada blocării sistemului. Asta înseamnă muncă dublă pentru cadrele medicale din motive neimputabile lor, ci disfuncţionalităţilor sistemului cardului care a costat peste 19,47 milioane de euro.

„În cazul în care nici mâine nu va funcționa sistemul, noi nu vom putea valida consultațiile de luni, ceea ce înseamnă că noi, medicii, vom fi buni de plată. Același lucru se va întâmpla și cu farmaciile care au acordat rețetele compensate fără a folosi cardul din pricina problemei apărute la sistemul informatic”, a declarat, pentru Libertatea, un medic de familie.

„Sistemul informatic și cardul de sănătate au funcționat deficitar încă de la bun început. Nu de puține ori ni s-a promis că problemele se vor sfârși, însă se pare că acestea au devenit din ce în ce mai serioase. Probabil că cea mai bună soluție rămâne scoaterea cardului de sănătate în care s-au investit banii de pomană”, a adăugat medicul.

 

Va amintim că CNAS a atribuit contractul pentru servicii privind soluţia informatică de implementare a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate asocierii de firme HP şi Novensys Corporation. Este vorba despre un contract de peste 87,63 de milioane de lei, fără TVA, adică peste 19,47 milioane de euro, fără TVA.

Contractul prevede servicii de dezvoltare software, servicii IT de consultanţă, dezvoltare de software, internet şi asistenţă, servicii de programare şi de consultanţă software, servicii de programare de sisteme informatice şi software utilitare, servicii de analiză şi de programare de sisteme.

Defecțiunile sistemului au un istoric mai mult decât stufos

Nu este pentru prima dată când cardul de sănătate nu funcționează, iar medicii și pacienții devin paralizați de un sistem informatic defect.

Sistemul informatic al cardului de sănătate a fost blocat și la începutul lunii august, în urma unei pene de curent. Problema a fost semnalată la nivelul Capitalei, dar şi în alte regiuni ale țării.

În prealabil, cardul electronic al asigurărilor de sănătate (CEAS) nu a funcţionat pe: 1-6, 19, 27 mai 2015; 28 august 2015; 18, 21, 22 septembrie 2015; 9, 14, 19, 29, 30 octombrie 2015; 3, 13 noiembrie 2015; 4, 15, 16 decembrie 2015; 14 – 15 februarie 2016.

De altfel, defecțiunile au fost atât de dese și au avut un impact atât de puternic asupra activității medicilor, încât aceștia au protestat, în luna februarie, în fața Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Astfel, în ciuda recomandărilor făcute de CNAS, asigurații care au card de sănătate nu pot primi servicii medicale dacă sistemul CEAS nu funcționează, după cum subliniază medicii într-un comunicat de presă semnat de Societatea Națională de Medicina Familiei şi de Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie.

“Societatea Naţională de Medicina Familiei și Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie sunt profund îngrijorate de anunțul făcut ieri, 14 februarie, CNAS despre o defecțiune constatată în funcționarea CEAS (…). De aceea, CNAS recomandă ca până la anunțul remedierii problemelor apărute, confirmarea semnării prin cardul de sănătate a serviciilor medicale / prescrierii rețetelor / eliberării medicamentelor va putea fi efectuată în modul offline. De mai bine de 10 zile întreaga platformă electronică a CNAS funcționează cu mare dificultate, însă acum este evident că activitatea întregului sistem sanitar este afectată, atât activitatea medicilor de familie cât și consultațiile în ambulatoriu, efectuarea de analize de laborator, eliberarea medicamentelor în farmacii, internările sau externările din spitale”, au transmis medicii în luna februarie.

„Se recunoaşte în sfârşit oficial ceea ce spunem de luni de zile, că sistemul informatic nu este structurat, gândit, dimensionat la nivelul real al solicitărilor din sistem. Nu medicii sunt de vină pentru acest lucru, de aceea solicităm public CNAS să înceteze să mai impute medicilor contravaloarea serviciilor oferite pacienților!”, au adăugat medicii.

„Contractul pe care îl semnăm fiecare cu Casa (contract de adeziune și NU negociat din punct de vedere juridic!) ne obligă să folosim sistemul informatic al Casei – proprietarul și administratorul sistemului SIUI/CEAS/SIPE/DES și acest lucru nu a fost modificat. Ca atare, întrucât comunicatul CNAS nu echivalează cu o lege publicată în Monitorul Oficial, câtă vreme sistemul CEAS nu este funcțional, nici activitatea noastră nu se va desfășura în lipsa acestuia!”, au mai spus medicii, care subliniază contradicțiile dintre legislație și recomandările CNAS.

La ora publicării acestei știri, sistemul informatic este, în continuare, inutilizabil.

CNAS „își cere scuze”

CNAS a transmis, miercuri, un comunicat de presă prin care își cere scuze pentru situația creată.

„CNAS cere scuze tuturor celor afectaţi de situaţia fortuită şi menţionează că depune toate eforturile pentru readucerea sistemului cardului naţional de sănătate, în cel mai scurt timp posibil, în parametri normali de funcţionare”, se arată în comunicatul de presă.

Instituţia a mai anunţat că va comunica în timp util furnizorilor de servicii medicale care sunt soluţiile de raportare şi validare a serviciilor efectuate, în cazul în care situaţia actuală se prelungeşte.

Ministrul Sănătăţii Vlad Voiculescu promite, la rândul său, soluții.

„Problema informatică este una gravă, îşi caută rezolvare chiar acum. Dacă nu va putea fi rezolvată curând vom avea în vedere alte măsuri. Luăm în calcul inclusiv modificarea hotărârii de guvern care cuprinde contractul cadru pentru a ne asigura că pacienţii îşi primesc medicamentele. Există nişte limitări în contractul cadru pe care e posibil să le relaxăm, să găsim soluţii. Dacă nu putem repara sistemul informatic, modificăm, nu putem să ţinem o întreagă ţară blocată. Cunosc problema, sunt în contact cu preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS)”, a declarat, miercuri, ministrul Sănătăţii Vlad Voiculescu.

Urmărește-ne pe Google News