Atunci când pornesc la drum, mulți dintre conducătorii auto omit să-și asigure o poziție cât mai corectă la volan din cauză că se grăbesc, că nu știu cum să o facă ori pur și simplu nu le pasă.
În continuare îți vom spune detaliile de care trebuie să ții cont pentru a avea o poziție corectă la condus.
Cuprins:
Reglarea scaunului pe înălțime
Reglează scaunul pe înălțime astfel încât, între cap și plafonul mașinii, să existe o distanță de cinci degete. Este o distanță suficientă încât să nu te rănești dacă rulezi pe un drum foarte denivelat și să ai o privire de ansamblu asupra mașinii. Ridică scaunul până când șoldurile vor fi la același nivel cu genunchii. Dacă scaunul mașinii tale nu este prevăzut cu reglaj pe înălțime, folosește o pernă, însă asigură-te că poziția nu va fi prea înaltă astfel încât să fii nevoit să te apleci pentru a avea vizibilitate.
Reglarea scaunului pe orizontală
Trebuie să reglezi pe orizontală astfel încât, atunci când apeși pedala de frână la podea genunchiul să rămână ușor flexat. Astfel, vei avea forța optimă pentru a apăsa pedala de frâna în situații extreme în condiții de siguranță, dar și în condiții de siguranță pasivă. Dacă vei frâna, iar mașina va lovi un obstacol, în condițiile în care genunchiul nu este flexat, toată forța impactului va fi preluată de picior în șold, care se va disloca. Dacă scaunul este prevăzut cu o pernă extensibilă, reglează-l pe orizontală astfel încât între marginea lui și spatele genunchiului să intre două degete.
Reglarea spătarului scaunului
Dacă vei regla spătarul în poziția vertical, la un unghi de aproximativ 90-100 de grade, atunci când vei apăsa pedala de frână, spătarul îți va oferi suport. Dacă spătarul este lăsat pe spate, în clipa în care vei acționa pedala de frână, vei fi împins în afara scaunului în plan vertical, iar parte din presiunea de frânare se va pierde ceea ce înseamnă că distanța de oprire va crește. Din punct de vedere medical, poziția verticală a coloanei vertebrale este cea recomandată. De asemenea, asigură-te că umerii sunt cât mai aproape de spătar, iar șezutul cât mai aproape de baza spătarului.
Reglarea volanului
Volanul poate fi reglat atât pe înâlțime, cât și în adâncime. Pe înălțime, volanul trebuie reglat astfel încât să poți vedea prin gauralui tabloul de bord care îți oferă toate informațiile de care ai nevoie. Coloana de direcție trebuie reglată în adâncime astfel încât între volan și pieptul tău să fie o distanță de aproximativ 30-40 cm. Astfel, vei avea control optim asupra direcției, siguranță și confort.
Mai mult, airbag-urile la toate mașinile sunt concepute să ofere protecție tot de la această distanță. Dacă șoferul stă prea departe de volan, în cazul unui impact, el va lovi din inerție airbag-ul care este deja umflat și tare. Va fi o idee mai bine decât dacă ar lovi volanul, însă tot se va alege cel puțin cu nasul spart. Dacă șoferul stă prea aproape de volan, în momentul în care airbag-ul se declanșează, acesta îl poate răni foarte grav și chiar îl poate omorî deoarece se declanșează cu o viteză de 300 km/h.
Atenție! Nu regla volanul atunci când mașina este în mișcare.
Poziția mâinilor pe volan
Pentru a avea o poziție cât mai confortabilă la volan trebuie să ții volanul cu braţele uşor flexate. Dacă le ții întinse, în cazul unui impact frontal, toată forța impactului va fi preluată de brațe, care se vor rupe. De asemenea, pentru un control optim asupra volanului, mâinile trebuie să fie în permanență la ora 9 și la ora 3, priză care ne permite o plajă mare de manevre, fie în timpul deplasării, fie când parchezi. Pentru a verifica distanța corectă față de volan trebuie să ții brațul întins peste volan, iar încheietura mâinii la ora 12 pe volan.
Reglarea tetierei
Majoritatea conducătorilor auto ignoră tetiera, deși aceast are un rol foarte important pentru siguranța celui de la volan. În cazul unui impact din spate, oricât de mic, dacă tetiera nu va fi reglată corect, vei putea suferi leziuni la nivelul cervicalei. De aceea, este important să-ți reglezi tetiera astfel încât ochii să fie la mijlocul acesteia sau, dacă îți este mai ușor, baza tetierei să fie în dreptul cefei tale.
Reglarea centurii de siguranță
Nu porni la drum niciodată fără centura de siguranță! Regleaz-o astfel încât să-ți treacă peste bazin și să fie fermă pe corp. Dacă se poate regla pe înălțime trebuie să o poziționezi la aproximativ 2-3 cm mai sus de umăr. După cuplarea ei, îți recomandăm să tragi puțin de ea spre spate. Astfel, centura îți va oferi o protecție mai aproape de scaun decât în situația în care doar ai cupla-o și nu ai mai face ce ți-am sugerat.
Reglarea oglinzilor
După ce ai stabilit poziția corectă la volan, nu uita să-ți reglezi oglinzile astfel încât să fie aliniate corect și să-ți ofere o vizibilitate cât mai bună. Oglinzile exterioare trebuie reglate astfel încât să vezi părțile laterale ale mașinii fără să-ți miști capul, ci doar ochii. Mai mult, cu jumătate din oglindă trebuie să vezi șoseaua și cu celelaltă jumătate cerul. Oglinda retrovizoare trebuie reglată astfel încât să vezi toată luneta.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro