La un deceniu de la vârful gloriei de altădată și după ultimii trei ani, timp în care Goran Bregovic și-a lipit numele de colaborarea cu manelistul Florin Salam, curiozitatea era cine mai vine la concertele artistului bosniac. Artistul s-a născut în 1950 în Sarajevo, capitala Bosniei-Herțegovina.
Un posibil răspuns era că vin iubitorii de manele sau poate melomani de muzică lăutăreasca de peste 45 de ani care au nostalgii sau … Răspunsul sigur la această curiozitate muzicală putea fi aflat vineri seara, 30 septembrie, în cadrul Festivalului „Baro Foro”, organizat de BestMusic Live Concerts la Arenele Romane.
Concert Goran Bregovic, înainte
Spectacolul lui Bregovic a fost programat de la 21.00, dar de la ora 19.00 au urcat pe scena membrii Zuralia Orchestra și s-au descurcat bine. Cele două ore de așteptare au trecut ușor, mai ales că arenele nefiind pline te puteai duce ușor la un mic sau un pahar cu bere, asta desigur după ce achiziționai celebrele jetoane de la concerte.
Așa ca în secvențele de dinaintea concertului lui Goran Bregovic s-au adunat cam 2.500 de persoane cu chef de distracție și deloc plictisite. Dar să ne întoarcem puțin la curiozitatea privind portretul spectatorului de la concertele lui Bregovic. Vin sau nu maneliștii la concertele artistului care acum peste două decenii devenea cunoscut și prin muzica de pe coloana sonoră a filmului lui Emil Kusturica, „Arizona Dream”? Atunci, în producția care îl avea pe tânărul Johnny Depp în rolul principal, Bregovic colaborase cu celebrul rocker Iggy Pop. De atunci și până la Florin Salam, artistul bosniac a mai scris melodii și pentru Ofra Haza sau Cesaria Evora.
Și a început
Răspunsul la curiozitate este: nu, nu erau maneliștii cei care au dat năvală și au asigurat masa de spectatori care au plătit bilete între 70 și 200 de lei pentru a intra la Arenele Romane.
Nu erau nici foarte multe persoane în vârstă și mai puține dintre aceștia păreau că sunt acolo din vreo nostalgie pentru faptul că în anii 90 s-au îndrăgostit pe muzica lui Bregovic din „Arizona Dream” sau pe compozițiile sale de dinainte.
Când a intrat Goran Bregovic pe scena de la Arenele Romane portretul spectatorului era sigur. Tineri educați cu chef de distracție care de obicei se duc în cluburi, care băntuiesc vara Centrul Vechi și care merg la concerte pop-rock, folk și chiar jazz, așa cum se lăudau unii. Mare parte dintre ei corporatiști, cu profesii liberale sau chiar funcționari în instituțiile publice. Așa că între melodiile lui Bregovic, nu se auzea niciun „Mânca-ți-aș”.
Bă, mai multe grupuri s-au pus pe dansat în spate, acolo unde era mai mult spațiu și au încins hore demne de filmul “Șatra”. Timp de două ore, tinerii au dansat, s-au distrat pe melodiile mai cunoscute sau nu ale lui Bregovic. Puțini au observat și compozițiile pe care artistul bosniac le-a făcut cu Salam. Deși o parte întorceau capul spre parteneri strâmbând din nas sau doar întrebând dacă este o melodie a lui Bregovic sau cântă melodia altcuiva.
Așa că, încă Goran Bregovic nu și-a îndepărtat genul de fani pe care compozitorul și artistul bosniac l-a atras încă din primii ani când a fost mai cunoscut în țara noastră, acum două-trei decenii.