Conturile Blue Air au fost blocate, marți, de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) din cauza datoriei de 28 milioane de lei la bugetul AFM. Ministrul mediului a transmis că Blue Air nu a respectat legea, aşa cum au făcut-o celelalte companii aeriene, în privinţa certificatelor de gaze cu efect de seră.
„În data de 3 mai 2022, Agenția Națională pentru Protecția Mediului a transmis către Administrația Fondului pentru Mediu lista operatorilor care nu au restituit certificatele de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021, în scopul demarării procedurii de stabilire și încasare a penalității în cuantum de 100 euro, echivalent în lei, pentru fiecare tonă de dioxid de carbon”, au transmis reprezentanții AFM azi într-un comunicat de presă.
În cazul companiei Blue Air, este vorba despre 54.230 de certificate. Termenul pentru restituirea certificatelor GES a expirat în luna mai 2022.
Miercuri, AFM a revenit asupra deciziei de poprire a conturilor și a anunțat că va permite companiei aeriene să plătească datoria eșalonat, pe o perioadă de 12 luni.
Datoriile Blue Air în acest moment sunt de aproximativ 230.000.000 EUR ceea ce înseamnă, într-un an normal de operare, aproximativ 50% din totalul veniturile realizate, a transmis compania.
Blue Air a cerut statului român un credit de salvare temporar, bani primiți în timpul guvernării Orban. Este vorba de 300 de milioane de lei, potrivit ziarului Europa Liberă.
Datoriile au fost acumulate inclusiv în timpul pandemiei – peste 100 de milioane de euro, conform companiei -, dar sunt și datorii către Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti.
Legat de datoriile față de CNAB, Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al companiei nu a spus de ce sumă este vorba.
„Blue Air are datorii la aeroport, dar acesta nu a fost un motiv pentru anularea acestor curse. Au fost acumulate în ultimii ani şi sunt semnificative. Noi ne-am luat anumite garanţii, astfel încât să fim siguri că ne vom recupera aceste datorii”, a spus Iordache, răspunzând unei întrebări din partea presei, potrivit G4media.
De asemenea, el a admis că Blue Air va trebui să plătească tariful de parcare pentru aeronavele care nu s-au mai ridicat de la sol, indiferent de motiv.
„Şapte avioane nu au plecat în cursă. Aceste avioane urmau să vină şi să plece într-o altă cursă, deci alte şapte curse anulate, dar o parte dintre ele sunt efectuate cu acelaşi avion, iar o parte cu alte avioane. Cert este că platforma este mai aglomerată ca de obicei, dar aceasta este o situaţie pe care noi o gestionăm şi avem back-up, avem plan de contingenţă, astfel încât să nu fie afectate şi zborurile celorlalte companii aeriene, să nu fie afectaţi şi alţi pasageri. (…) Orice companie aeriană doreşte să aibă avioanele în aer şi nu la sol, pentru că în aer produc bani, la sol consumă. Evident că orice aeronavă staţionează pe platformă plăteşte acel tarif de parcare indiferent de motivul staţionării”, a explicat el.
Amendă record de la ANPC
În urmă cu două luni, ANPC a amendat compania cu 2 milioane de euro pentru că operatorul a anulat aproape 180.000 de rezervări în perioada 30 aprilie 2021-30 aprilie 2022. Conform ANPC, au fost primite 924 de reclamaţii din mai multe state.
La datoriile existente, se vor adăuga costurile generate de repatrierea românilor rămași în aeroporturile din întreaga lume după suspendarea zborurilor. Guvernul a alocat 5 milioane de lei pentru aducerea acestora în țară, cu aeronave TAROM, și a anunțat că va recupera suma de la Blue Air, pe cale legală.
Compania Blue Air a fost înființată în 2004. Avea 35 de angajați, o aeronavă, iar acționarul majoritar era Romstrade, companie deținută de omul de afaceri Nelu Iordache.
Foto: Hepta
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro