Franța este recunoscută pentru producția de avioane și automobile, pentru turism și retaileri precum Carrefour. Germania este unul dintre cei mai mari producatori din industria auto si cea farmaceutica, dezvoltă numeroase produse chimice, instrumente de optică și precizie și are un număr de peste 2 milioane de angajați in construcții. Japonia rămâne patria tehnologiei și a roboților industriali, dar este cunoscută și pentru soluții de apărare și securitate.
La noi în țară, clasamentele celor mai importante domenii s-au tot modificat de-a lungul timpului. Într-un fel arătau lucrurile înainte de 1989, alta era situația după Revoluție. Criza financiară din 2008-2009 a adus și ea schimbări în peisaj. Care sunt acum industriile-vedetă ale economiei românești și de ce?
Comerțul cu materiale de construcții
În ciuda faptului că mulți români specializați în lucrările de construcții, dar și muncitori necalificați au ales să își câștige pâinea peste hotare, domeniul construcțiilor a avut una dintre cele mai bune evoluții în ultimii ani. Nu s-a mai construit la fel de mult după criza financiară, dacă ne gândim la clădirile de birouri sau la ansamblurile rezidențiale, însă domenii ca retailul materialelor de construcții au luat avânt, mulțumită construcțiilor și amenajărilor individuale. Așa se face că o companie ca Arabesque – afacere pornită în Galați – a ajuns la dimensiunile unei multinaționale, creând peste 2.500 de locuri de muncă.
Explicația nu ține însă exclusiv de tendințele pieței. Lui Cezar Rapotan, fondatorul businessului, i-au luat de fapt 25 de ani să ajungă aici – o creștere sănătoasă – ceea ce a început ca un depozit de materiale devenind o companie cu activități în afara țării, prin eforturi continue și investiții.
Industria auto
Dacia ține capul de afiș al industriei auto de la noi, iar vedetă rămâne Loganul, marca devenită cunoscută în lumea întreagă. Mașinile produse în Uzinele Dacia s-au bucurat de un mare succes de vânzări peste hotare, în țări ca Germania, în perioada de după criza financiară, Loganul fiind considerat modelul cu cel mai bun raport preț-calitate.
Industria auto de la noi (producția și vânzarea de autovehicule) ajunge în prezent la cifre de miliarde de euro, cu un număr mare de livrări de autovechicule anual, în timp ce industria automotive (producătoare de componente și accesorii auto) numără aproximativ 600 de producători, cele mai multe investiții fiind localizate în vestul țării. Industria auto este unul dintre puținele domenii din România care au înregistrat creșteri chiar și atunci când tendințele de consum în alte țări erau în scădere.
IT-ul românesc
Companii ca Bitdefender, care oferă soluții de securitate cibernetică pentru 500 de milioane de utilizatori (potrivit datelor companiei), ne fac cunoscuți și apreciați la nivel mondial. Este un domeniu puternic antreprenorial, în care în ultimii ani s-au dezvoltat numeroase afaceri cu potențial de extindere dincolo de granițele țării. Direcțiile alese de antreprenorii care investesc și dezvoltă soluții în această industrie sunt diferite: furnizarea de software, servicii de mobile și internet, retail online etc.
Potrivit unei analize realizate de Bloomberg, România era, în 2014, lider la nivel european și printre primele 10 țări la nivel mondial, în privința numărului de specialiști IT certificați. Se estimează că există în țara noastră un număr de aproximativ 64.000 de specialiști care activează în sectorul IT.
Alte industrii cu care asociem succesul românesc și care ne fac cunoscuți în lume sunt industria cosmetică, confecțiile și industria alimentară, însă nu toate acestea ajung la cifrele de afaceri ale domeniilor menționate mai sus.
Sursa foto: Shutterstock