Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea OUG nr.97 din 2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români este semnată de deputaţii PNL Sorin-Dan Moldovan, Corneliu Olar, Florin-Claudiu Roman, Vasile Varga.
În propunerea legislativă se prevede că „producerea şi eliberarea actelor de identitate persoanelor care împlinesc vârsta de 14 ani şi solicită eliberarea actului de identitate sunt subvenţionate de la bugetul statului”.
Parlamentarii arată în expunerea de motive că, în pofida obligativităţii legale de a-și face carte de identitate, la împlinirea vârstei de 14 ani, mulţi adolescenţi nu solicită eliberarea unui act de identitate, un motiv constituindu-l sărăcia.
”Potrivit statisticilor oficiale, în România sunt aproximativ 160.000 de cetăţeni care nu deţin niciun fel de document de identitate. Între aceştia, majoritatea sunt minori, adică persoane care nu au solicitat la împlinirea vârstei de 14 ani eliberarea unui document de identitate”, menţionează iniţiatorii, care precizează că „există numeroşi copii care sunt în această situaţie, principalul motiv fiind legat de costurile ocazionate de soluţionarea problemei”.
”Considerăm că subvenţionarea în România a primului document de identitate nu este o soluţie legislativă exagerată, ci dimpotrivă ar fi un aspect de normalitate şi care ar veni în sprijinul a numeroşi cetăţeni români”, mai spun inițiatorii proiectului.
Proiectul urmează să intre în dezbaterea Senatului, Camera Deputaţilor fiind for decizional.
Cât costă eliberarea cărții de identitate
Tariful actului de identitate este în valoare de 7 lei și se plătește în numerar, la sediul direcției de evidența populației, pe bază de chitanţă) sau la direcția taxe și impozite din cadrul primăriei.
Cererea pentru eliberarea actului de identitate trebuie să fie semnată atât de minor, cât și de părinte/reprezentant legal, iar dacă părinții au domicilii diferite, cererea se semnează de cel la care copilul are domiciliul stabilit. Pe lângă cerere, sunt necesare și următoarele documente:
- certificatul de naştere, original şi copie;
- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal;
- documentul cu care părintele/reprezentantul legal face dovada adresei de domiciliu, original şi copie;
- certificatul de căsătorie al părinţilor sau, după caz, certificatul/hotărârea de divorţ în cazul în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie;
- chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate.