Societatea de Transport București (STB) este singura care mai are licență de transport, după ce Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov a prelungit de urgență licența companiei municipale cu 60 de zile începând cu data de 16 martie.

Aceasta și-a justificat decizia prin existența unui caz de forță majoră.

Licitațiile nu au
mai avut loc

Teoretic, autoritățile
trebuiau să scoată la licitație rutele, însă licențele au fost prelungite de
mai multe ori în ultimii ani.

Problema a început
în anul 2019, când Guvernul Dăncilă a prelungit licențele operatorilor de
transport până la 31 decembrie 2020.

Ulterior, la finalul anului trecut, Guvernul Cîțu a adoptat o altă ordonanță, prin care licențele s-au prelungit cu trei luni, până la 31 martie 2021. Prelungirea se face la cerere, de către Autoritatea Rutieră Română (ARR), instituție aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.

Ordonanța în cauză are numărul 225/2020 și a modificat mai multe acte normative. Legea de adoptare a ordonanței se află încă în Parlament.

Vid legislativ

Problema este că între timp a expirat termenul de 31 martie prevăzut în ordonanță, astfel că acum ne aflăm în vid legislativ, spun surse din transporturi.

Iar oficialii din comisiile de specialitate ale Parlamentului refuză să prelungească retroactiv licențele, conform surselor.

Aceștia spun că
este de datoria Ministerului Transporturilor sau Ministerului Dezvoltării –
care se ocupă de transportul județean, să vină cu o ordonanță pentru a
reglementa noua situație.

Autoritatea Rutieră confirmă problema

Autoritatea Rutieră Română (ARR) a confirmat problema, dar reprezentanții săi spun că nu pot prelungi licențele mai departe de 31 martie pentru că instituția nu mai are bază legală.

Având în vedere cele mai sus menționate, vă aducem la cunoștință că Autoritatea Rutieră Română nu poate proceda la luarea unei măsuri de prelungire a valabilității unor licențe de traseu decât în baza unor prevederi de genul celor mai sus menționate (ordonanță de urgența precum cea din decembrie – n.r.), cu precizarea că instituția noastră va pune în aplicare dispozițiile prevăzute în mod expres într-un act normativ referitoare la prelungirea valabilității licențelor de traseu care au avut ca ultimă zi de valabilitate 31.03.2021.

Autoritatea Rutieră Română:

„Liberalizarea‟

Fostul ministru PSD al transporturilor Lucian Șova interpretează expirarea termenului drept o „liberalizare‟.

Acesta a scris pe Facebook că acum orice transportator poate
cere licență pentru traseele dintre București și Ilfov, iar autoritățile sunt
obligate să o acorde.

„Astăzi este ziua în care orice transportator autorizat pentru transport public de pasageri, poate solicita și trebuie să primească acces la traseele între Bucuresti și Ilfov, deoarece monopolul a încetat odată cu expirarea licențelor de traseu acordate în sistem neconcurențial. Orice încercare de a mai proteja BARONII autocarelor este sortită eșecului. Hai liberare‟, a scris Șova pe Facebook în data de 1 aprilie.

Legea cere
licențe

Pe de altă parte,
sursele spun că operatorii sunt obligați de lege să aibă licență pentru a putea
transporta persoane.

Este vorba de Legea 92/2007 privind serviciile publice de transport în unitățile administrativ-teritoriale. Aceasta spune că este considerat serviciu public de transport local și județean de persoane prin curse regulate dacă este licențiat și autorizat.

Nici, Ministerul Transporturilor, nici Cătălin Drulă – ministrul de resort, nu au răspuns până acum solicitării de a comenta situația.

Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), nu a putut fi contactat.

Presa a relatat despre grupurile de interese ce gravitează în jurul firmelor care au obținut autorizații pentru transportul de persoane în Județul Ilfov.

„Cartelul” maxi-taxiurilor din Ilfov a fost subiectul unei ample anchete Libertatea în 2018.

Poliția spune că
va da amenzi și va ridica plăcuțele

Direcția Generală
de Poliție a Municipiului București a răspuns prezentând o serie de prevederi
ale legii 92/2007, conform cărora e necesară prezentarea licenței de traseu, în
caz contrar sunt ridicate plăcuțele de înmatriculare ale autovehiculului și
sunt acordate amenzi.

Poliția Rutieră
lasă să se înțeleagă că va efectua verificări în trafic în această privință.

„În situațiile în
care sunt depistate în trafic autovehicule utilizate la transportul public de
persoane, sunt efectuate verificări și în funcție de situația juridică
existentă la momentul controlului, sunt dispuse măsuri în consecință.

Menționăm
totodată că polițiștii Brigăzii Rutiere acționează permanent în vederea reducerii riscului
rutier în rândul participanților la trafic, precum și pentru verificarea
respectării legalității efectuării transporturilor publice de persoane‟, se
arată în răspunsul primit.

Conform Autorității Rutiere, entitatea care trebuie să controleze respectarea prevederilor interne și internaționale privind acest domeniu este Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR).

 
 

Urmărește-ne pe Google News