”În cadrul întâlnirilor, membrii asociaţiilor s-au înţeles să stabilească un preţ minim pentru servicii de pază pe tariful orar. Companiile au pretins că înţelegerea a avut loc din cauza că unii operatori de pe această piaţă practicau un preţ mai mic chiar decât preţul rezultat având în vedere doar cheltuieliele minime legale obligatorii.
La aplicarea sancţiunilor, Consiliul Concurenţei a ţinut cont de caracteristicile pieţei pe care a avut loc înţelegerea, piaţă caracterizată de o puternică tendinţă spre evaziune fiscală şi muncă la negru, precum şi de faptul că s-au efectuat demersuri pentru a semnala autorităţilor cu atribuţii în acest domeniu comportamentele posibil ilicite ale unor companii concurente. Prin înţelegerea de a aplica un anume preţ minim pentru serviciile lor, companiile implicate nu îşi mai determină, în mod independent, politica comercială proprie pe piață, ceea ce conduce la eliminarea concurenței”, arată Consiliul Concurenței, într-un comunicat.
”Toate legile trebuie respectate, inclusiv legea concurenţei. Există modalități de a atinge obiectivele legitime (combaterea evaziunii, munca ”la negru”) fără a prejudicia clientii prin încălcarea legii concurentei, creând un cartel sau schimbând informații sensibile din punct de vedere comercial. Pot fi calculate preţuri de referinţă, orientative, care să permită aplicarea prevederilor legii achiziţiilor publice privind preţul nejustificat de scăzut. Important este ca datele confidenţiale să fie colectate de un terţ neutru, care se va asigura ca firmele să nu aibă acces la datele concurenţilor lor, ci doar la datele agregate”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Un număr de cinci companii au recunoscut implicarea în cartel și au avut parte de reduceri ale amenzilor. Acestea sunt Euroguard SRL, G4S Secure Solutions SRL, RPG Security Center S.R.L, Securitas Services România SRL, Aramis-Ro SRL.
Totodată, una dintre companii a beneficiat de reducerea amenzii, având o situaţie economică dificilă, respectiv incapacitate de plată.
Propuneri pentru alte instituții
În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a făcut o serie de recomandări Inspectoratului General al Poliţei Române, Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), în funcţie de competenţele şi atribuţiile aferente acestora.
Astfel, Consiliul Concurenţei propune ca, pentru a putea participa la licitaţii în domeniul serviciilor de securitate cu pază, companiile să prezinte declarații pe proprie răspundere din care să reiasă că:
- personalul și resursele relevante pentru serviciile ofertate îndeplinesc toate cerințele legale din legislația muncii;
- respectă reglementările fiscale și au plătit toate taxele, contribuțiile și impozitele aferente serviciilor ofertate;
- nu au fost sancționați în trecut (fie direct, fie ca membrii ai organelor de conducere a unei alte persoane juridice) pentru încălcări semnificative ale legislației de muncă privind serviciile ofertate;
De asemenea, autoritatea de concurenţă recomandă includerea în documentația licitației și a unei copii din registrul general de evidență a salariaților (Revisal) privind participanții la licitație, precum şi efectuarea unor controale comune ITM, Inspectoratul de Poliție si ANAF prin care să se verifice dacă personalul de la anumite locații (personalul care prestează efectiv serviciile de pază) îndeplinesc toate formele legale și fiscale, precum și standardele minime impuse de specificul activității prestate.
Investigaţia pe piaţa serviciilor de pază a fost declanşată în anul 2015 şi a vizat Asociaţia Profesională a Companiilor de Securitate şi membrii acesteia.
În anul 2016 a fost extinsă şi asupra Federaţiei Serviciilor de Securitate şi membrii acesteia, şi anume: Asociaţia Română a Industriei de Securitate, Asociaţia Română pentru Tehnica de Securitate, şi Patronatul Serviciilor de Securitate, inclusiv asupra membrilor acestora.