În document, Dumitru Costin – președintele
BNS, întreabă dacă instituția a deschis o investigație în această privință ”dat
fiind potențialul de influență negativă în carierele și viața lucrătorilor” pe
care sindicatul îi reprezintă.

După cum cunoașteți, aceste articole se bazau pe o serie de informații și date interne, fiind reluate inclusiv corespondențe electronice interne ale angajaților unor recrutori, firme și subcontractori ai acestora și care demonstrau fără dubiu că existau înțelegeri între firme din domeniul auto să nu-și ia angajații și să țină salariile la un nivel scăzut.

Sesizare BNS:

Președintele Blocului Național Sindical (BNS), Dumitru Costin | Foto: Hepta

”Este încălcată Constituția”

Blocul Național Sindical reprezintă foarte
mulți angajați din domeniul auto din România, astfel că este interesat direct
aceste înțelegeri.

”O înțelegere referitoare la angajarea de
forță de muncă prezintă riscuri foarte mari, iar blocarea accesului la un loc
de muncă, încălcarea libertății muncii și îngrădirea oportunităților de carieră
reprezintă nu numai o încălcare a legislației muncii, ci chiar a prevederilor
articolului 41 din Constituția României”, se mai arată în document.

Articolul respectiv arată așa:

Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă este liberă.

Alineatul 1 al articolului 41 din Constituția României:

Angajați blocați pe salarii mici de
multinaționale

Reamintim, Libertatea a prezentat mai multe emailuri și mărturii ale unor actuali și foști angajați din domeniul auto. Aceștia acuză grupul Renault și mai multe firme de înțelegeri prin care se obligau să nu-ți ia angajații.

Din înțelegere fac parte Renault și companiile
Akka Technologies, Expleo, Segula, Betrand, Alten, FEV și ELJ Automotive.

Prin această înțelegere tacită, angajații sunt
privați de negocierea unor salarii mai mari sau de posibile promovări.

Cum nu există multe variante în afară de
Renault și partenerii săi, mulți dintre ingineri au fost siliți să plece în
străinătate, câteva sute dintre aceștia ajungând la Jaguar, în Marea Britanie.

Consiliul Concurenței are în atenție aceste
practici

Recent, Bogdan Chirițoiu – președintele
Consiliului Concurenței – a declarat pentru Libertatea că firmele nu au voie să
se înțeleagă asupra angajaților, aceștia fiind tot mijloace de producție.

Referitor la cazul Renault, acesta a arătat
însă că instituția pe care o conduce are nevoie de mai multe date, comentariile
sale având doar caracter general.

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu | Foto: Hepta

”O înțelegere referitoare la angajarea de
forță de muncă prezintă aceleași riscuri pentru companii ca și o înțelegere
referitoare la vânzarea producției. Angajații sunt tot inputuri sau factori de
producție. Astfel de acorduri trebuie însă analizate caz cu caz. De exemplu,
autoritățile americane investighează practici similare”, a afirmat acesta.

Amenzi uriașe pentru cazuri similare din SUA

În SUA, pentru o înțelegere similară, giganții
Apple, Google, Intel și Adobe au plătit despăgubiri în valoare de 415 milioane
de dolari.

Un alt caz, din 2013, implica Lucasfilm, Pixar
(ambele deținute de Disney) și firma Intuit, acestea plătind 20 de milioane de
dolari.

Un proces similar a avut loc în 2012 împotriva
eBay, Departamentul Justiției din SUA acuzând compania de violarea legilor
antitrust. Aceasta a avut o înțelegere similară cu producătorul de software
Intuit.

La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!
 

Urmărește-ne pe Google News