Primul caz e al unui român care a aplicat în anul 2018 pentru un post în străinătate, la Alten, în Marea Britanie.
Răspunsul primit de acesta a fost că nu poate fi angajat deoarece Alten are drept client Renault România și ”nu le este permis” să angajeze oameni care au fost la Renault.
Emailul primit este în engleză. Iată traducerea:
”Îți mulțumim pentru interesul în Alten și pentru timpul petrecut la telefon cu noi.
Din păcate, regret să te informez că aplicația ta nu este de succes cu această ocazie.
Într-adevăr, profilul tău se poate potrivi cu unele oportunități pe care noi le avem. Cu toate acestea, Renault România este un client al Alten și nu avem voie să recrutăm oameni de la această companie.
Dacă în viitor încă mai cauți oportunități și nu mai lucrezi la Renault, poți să mă contactezi din nou”
Oriunde pleci, nu scapi de înțelegere
Un alt caz este al unui român care a plecat din mediul Renault și acum lucrează în Germania. Acesta a povestit că, la plecare, reprezentanții departamentului de resurse umane l-au întrebat unde se duce, tocmai pentru a ști care este compania.
”În momentul în care mi-am dat demisia, singura problemă a HR-ului a fost să le spun unde plec pentru că ei au Gentleman Agreement-uri cu mai multe firme și că ei trebuie să știe.
În momentul în care am fost contactat de o firmă din Franța, aceștia mi-au spus că dacă lucrez pentru Renault România ei nu mă pot angaja pentru că subsidiara lor din România are gentleman agreement cu RTR, chiar dacă jobul pentru mine era în Germania”, povestește specialistul.
RTR este acronimul Renault Technologie Roumanie și este centrul de inginerie al Renault din țara noastră. Acesta este al doilea ca mărime din cadrul grupului.
Cine este implicat
Libertatea a publicat în ultimele două săptămâni mai multe email-uri și mărturii din partea unor foști și actuali angajați ai Renault, dar și ai furnizorilor săi, prin care este prezentată înțelegerea tacită dintre aceste firme.
Pe lângă Renault, mai sunt implicate companiile Akka Technologies, Alten, Expleo Group, Segula, Betrand sau FEV.
Codul Muncii stipulează clar că nimeni nu poate interzice cuiva unde să lucreze.
Angajații afectați de înțelegere, extrem de calificați cei mai mulți dintre ei, sunt privați de șansa unor salarii mai mari și a unor promovări.
Renault neagă că are vreo înțelegere de acest tip
Renault a transmis anterior că nu face și nu a făcut parte din nicio astfel de înțelegere, ba chiar le condamnă.
Libertatea a întrebat oficial Renault despre ce fel de înțelegeri li se vorbește oamenilor în mesajele primite de la departamentele de resurse umane dacă nu este vorba de una legată de personal.
Până la acest moment, firma nu a oferit nici un răspuns publicului.
Consiliul Concurenței a transmis că are deja în vedere aceste practici, fără a detalia însă nimic.
Instituția care are ca scop ”să restabilească şi să asigure dezvoltarea unui mediu concurenţial normal” poate acorda amenzi de până la 10% din cifra de afaceri dacă se dovedește că firmele implicate au acționat concertat.