Cartierul Henri Coandă arată ca un sat încremenit în timp, pe străzi noroaiele trec de gleznă, iar când plouă foarte tare, un adevărat râu traversează zona. „Canalul”, cum îi zic oamenii. Curentul pică des, gunoiul e ridicat cu greutate, iar mulți dintre cei care și-au luat case au început să se gândească serios să le vândă.
Vile de la 55.000 de euro
Proiectul pe hârtie a fost lansat în 2003, la o expoziție de machete inaugurată de premierul de atunci, Adrian Nastase, și de ministrul transporturilor, Miron Mitrea.
Oferta era tentantă: case cochete, cu suprafețe între 100 și 300 de metri pătrați, la care se adăugau curți, terase, garaje, toate la prețuri de construcție minime, scutite de TVA.
Costul unei vile cu suprafață construită de 120 mp era de 55.000 de euro, iar al uneia de peste 300 mp construiți, 160.000 de euro.
Fiecare vilă avea o curte de circa 500 mp, foarte mare pentru standardele urbane, iar utilitățile (apă, canalizare, gaze, electricitate) erau gratuite.
Chilipirul a atras avalanșe de cereri, care depășeau oferta ANL de doar 1.111 case, așa că s-a făcut o selecție pe calculator „prin utilizarea unui soft care a determinat ordinea finală a solicitanților”, scria România Liberă.
Cartierul, în blocaj
Din cauza amânărilor de tot felul, inclusiv contestări pe numele celor care au achiziționat vile fără să respecte criteriile ANL (solicitanți căsătoriți, până în 35 de ani și care să nu fi fost proprietari de locuință), lucrările au fost blocate mai bine de 10 ani.
Ansamblul de locuințe Henri Coandă s-a construit pe un teren cu o suprafață de 115,9 hectare, în partea de nord a Capitalei, în zona complexului Sere Pipera-Aeroportul Băneasa-comuna Voluntari.
Terenul a fost împărțit în două zone, aflate în administrarea Primăriei Sectorului 1 București și a orașului Voluntari, județul Ilfov.
Astfel, 60,55 de hectare aparțin sectorului 1 al municipiului București și alte 55,41 de hectare, orașului Voluntari.
La momentul construirii ansamblului de locuințe, în zonă nu erau dezvoltate rețelele de utilități, iar sistemul rutier era compus din străzi de pământ și nu erau identificate soluții pentru întreaga suprafață.
Oamenii au crezut în promisiunile că totul va fi gata la timp. Însă lucrările nu sunt finalizate nici azi.
Contractele de execuție de canalizare și infrastructură au fost de 39 de milioane de euro
Proiectul este împărțit în două loturi și viza introducerea reţelelor de alimentare cu apă, canalizare, iluminat public şi drumuri aferente ansamblului de locuinţe.
Primăria Bucureştiului a atribuit, prin licitaţie publică, contractele de proiectare şi de execuţie nr. 729/30.12.2013 şi 731/30.12.2013 asocierii Cogefa (lider de asociere) – Sim.Co S.R.L. – SCT București – Aecom Ingenieria – Luca Way – Scit Impex – EnergoBit.
Potrivit HotNews, atribuirea a avut loc în mandatul lui Sorin Oprescu.
Pentru lotul 1, aparținând de municipiul București, conform unui răspuns al PMB pentru Libertatea, durata de execuție de 265 de zile lucrătoare a fost prelungită prin șapte acte adiționale. Conform prevederilor actului adițional nr. 7, ultima zi pentru finalizarea execuției lucrărilor era 23 septembrie 2020.
De asemenea, durata contractată de execuție de 265 de zile lucrătoare pentru lotul 2, din Voluntari, a fost prelungită prin actul adițional nr. 5 cu 130 de zile lucrătoare.
Din prelungire în prelungire, s-a ajuns cu infrastructura neîncheiată în 2020, în pandemie.
Prin adresa din data de 27 octombrie 2020, executantul a comunicat că se „consideră că a terminat lucrările de utilități”.
PMB a solicitat operatorului serviciului de alimentare cu apă și de canalizare, Apa Nova, să verifice dacă rețelele executate sunt corespunzătoare din punct de vedere tehnic și funcțional. „Urmare a observațiilor operatorului, s-a solicitat remedierea aspectelor constatate”, explică primăria.
Pentru zona dinspre Voluntari, prin ultimul act adiţional semnat în data de 5 martie 2020, s-a implementat, printre altele, și extinderea duratei de execuţie a lucrărilor cu 130 de zile lucrătoare, în vederea realizării lucrărilor suplimentare rezultate din proiectul tehnic aprobat.
În partea dinspre Voluntari, lucrările sunt gata doar 38%
Conform acestor prevederi, ultima zi pentru finalizarea execuției lucrărilor era tot data de 23 septembrie 2020.
Până la această dată însă, lucrările sunt gata doar 38%.
- Alimentare cu apă – executat aproximativ 58%
- Canalizare menajeră – executat aproximativ 67%
- Canalizare pluvială – executat aproximativ 58%
- Iluminat exterior – executat aproximativ 5%
- Sistematizare verticală – lucrare neîncepută
În ceea ce privește străzile, pentru 24 dintre acestea nici nu au început lucrările, în timp ce pe câteva a fost pus doar un strat de balast compactat.
Cum să te faci că nu colaborezi cu cei de la gaze și de la energie
La un moment dat, și-au dat seama că nu sunt îndeplinite condițiile ca să facă drum și rețea electrică, pentru că nu s-a pus întâi gazul.
„Precizăm că în 2020, lucrările de drum şi iluminat public pe lotul 2 nu s-au desfășurat conform planificării, deoarece acestea au fost şi sunt condiționate de realizarea în prealabil a rețelei de distribuție gaze naturale şi a branșamentelor aferente de către distribuitorul autorizat pentru oraşul Voluntari”, se apără PMB.
În plus, lucrările de drumuri şi iluminat public sunt influențate şi de eventualele lucrări de repoziționare a rețelei de alimentare cu energie electrică la cota corespunzătoare, rețea realizată de E-Distribuție Muntenia, aceste activități nefiind cuprinse în contractul derulat de municipiul București, dar cu care antreprenorul COGEFA trebuie să se coreleze, mai spune primăria.
Executantul invocă restanțe de aproape 10 milioane de lei, actuala primărie „a fost informată”
Pe de altă parte, executantul a notificat municipalitatea București încă de la nivelul lunii septembrie asupra faptului că nu va mai executa lucrări în cadrul acestui contract până la reglementarea situației financiare.
Restanţele la plată sunt de 6.858.052,88 de lei inclusiv TVA cauzate de instituirea popririlor asupra conturilor Primăriei Capitalei.
Pe 8 decembrie, executantul a mai depus o solicitare de plată de 2.978.827,81 de lei inclusiv TVA. Totalul restanței ajunge la 10 milioane de lei.
Noul primar, Nicușor Dan, a fost informat cu privire la stadiul derulării contractelor de proiectare şi execuţie și la problemele intervenite în derularea acestora în data de 11 decembrie, spune primăria.
În tot acest lanț al slăbiciunilor, lucrări anapoda și întârziate, plăți neonorate, locuitorii cartierului merg prin noroaie.
Locuitorii: „Au trecut 14 ani și nu avem nicio certitudine că se vor termina lucrările”
„Având în vedere calitatea scăzută a vieții de zi cu zi a familiilor din cartierul ANL Henri Coandă, familii care sunt deja mutate de ani buni în casele plătite prin credit ipotecar, ținând seama că au trecut mai bine de 14 ani de întârziere a finalizării infrastructurii, drumuri și trotuare, a lipsei rețelelor de utilități publice prevăzute în proiecte, utilități care sunt realizate doar în parte, precum și lipsa oricărei certitudini în ceea ce privește termenele de finalizare a lucrărilor începute, vă solicităm sprijinul pentru urgentarea cu celeritate a finalizării lucrărilor de execuție prevăzute în contract”, se notează în petiția către Nicușor Dan, semnată de Andrei Bărbulescu, președintele Asociației de Proprietari.
Unii au hotărât să pună mână de la mână bani pentru a aduce camioane de pietriș, „pentru că în nădejdea primăriei, ajungem la primăvară și nu o să se întâmple nimic bun”.
Paginile de Facebook sunt pline de anunțuri conform cărora în cartierul ANL Henri Coandă a picat curentul sau cei de la Salubritate uită să ia gunoiul.