Reprezentanții Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) spun că această companie va trebui manageriată în sistem de parteneriat între autoritatea publică şi reprezentanţii organizaţiilor patronale.
Oficialii IMM-urilor își motivează afirmațiile prin faptul că obiectul de activitate al Casei de Comert România SA îşi propune dezvoltarea economică și comercială a întreprinderilor, îndeosebi a celor care dețin capacități de producție de dimensiuni mici și mijlocii, care prin promovarea grupată a produselor și serviciilor vor putea accesa piețele externe.
Realizarea în parteneriat cu organizaţiile mediului de afaceri va contribui la promovarea atractivității produselor românești la export și a ofertelor întreprinderilor exportatoare, la valorificarea potențialului de export al României, în special rezultând din internaționalizarea IMM-urilor dar și la atragerea de investiții în România”, spun reprezentanții IMM-urilor.
Potrivit lui Florin Jianu, fostul ministrul al Mediului de Afaceri, trebuie evitată situaţia în care conducerea societăţi va fi asigurată exclusiv de funcţionari din sistemul public, fără experienţă în mediul privat, şi care nu înţeleg modul de funcţionare a unei societăţi private. „Considerăm necesar mărirea numărului de membrii ai Consiliului de Administratie, de la 3, cât sunt prevăzuţi în Statutul Casei de Comerţ România SA, la minim 5, pentru o prezenţă cât mai largă a experţilor din mediul privat în conducerea Casei de Comert România SA”, a declarat acesta.
În plus, selectarea membrilor Consiliului de Administraţie să fie făcută pe criterii obiective, cu respectarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, având în vedere experienţă acestora în mediul privat şi gradul de implicare în politicile antreprenoriale.
Probleme la Casa de Comerț a României
Din analiza proiectului și Statutului Casei de Comerț România SA, au fost identificate mai multe probleme mai spun oficialii IMM-urilor. „Nu se prevede nicio modalitate de implicare a reprezentanţilor mediului de afaceri în activitatea societăţii, deşi nesitatea înfiinţării acesteia este sprijinirea mediului de afaceri, în special IMM-uri. În plus, nu sunt clare motivele pentru care Ministerul Economiei este reprezentantul statului român în cadrul societăţii şi nu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat care asigură reprezentarea externă în cadrul birourilor de promovare comercial-economice, includ cu prioritate identificarea de oportunităţi de afaceri pentru firmele româneşti şi atragerea de investiţii străine în România, sprijinirea societăţilor comerciale româneşti în vederea facilitării accesului pe pieţele externe”, a mai afirmat Jianu.
Citește și:
EXCLUSIV Afacerea „cămine culturale” pe banii statului. De la tradiții la „nunți, botezuri, cumetrii”