Concurența acerbă de pe piața pariurilor a generat, în mod firesc, campanii de marketing și publicitate agresive. Anul trecut, de exemplu, cel mai mare investitor în publicitatea online din România, a fost Superbet, cu un buget de 7,3 milioane de euro (rate card), conform monitorizărilor Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT). (Suma de 7,3 milioane de euro a fost calculată pe baza tarifelor-listă de publicitate ale site-urilor pe care au apărut reclamele Superbet, din care nu au fost scăzute discounturile și gratuitățile oferite de editori.) 

Cel de-al doilea mare investitor în publicitatea online, în 2021, conform aceleiași surse, a fost platforma Betano (operat de compania Gambling Malta Ltd) cu un buget de 3,3 milioane de euro (rate card). Abia pe locul trei al topului s-a aflat un investitor care… potolește foamea românilor: rețeaua de supermarketuri Lidl, cu un buget calculat la 2,65 milioane de euro (rate card). Iar pe locul patru, nicio surpriză!, s-a situat platforma online de pariuri Unibet, cu 2,63 milioane de euro (rate card). 

Așadar, mediul online este suportul favorit al campaniilor de promovare pentru casele de pariuri sportive și jocuri de noroc.

Mai delicată este promovarea pe televiziune, suportul media în care publicitatea are cel mai mare impact asupra românilor, pentru că în Codul Audiovizualului sunt prevăzute reglementări în privința unor astfel de reclame. Articolul 89, la aliniatul 3, stabilește: 

Cu excepția spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate și în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conțin jocuri de noroc, precum și spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiţiilor de protecţie a minorilor prevăzute în cap. II «Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor» din titlul II «Protecţia minorilor»”.

Doar în transmisiuni sportive în direct în timpul zilei

Astfel, publicitatea TV pentru casele de pariuri sportive este încadrată la „categoria producțiilor interzise minorilor sub 15 ani”, fapt care obligă la difuzarea acesteia între orele 23:00-6:00, dar poate fi difuzată și în timpul zilei numai în cadrul transmisiunilor sportive în direct. Și nu sunt puține transmisiunile, mai cu seamă pe televiziunile de sport. 

Chiar și așa, cu această prevedere cât se poate de justificată (după orele 23:00), dar cu o concesie în timpul zilei (transmisiuni sportive live), piața caselor de pariuri sportive și jocuri de noroc reprezintă un investitor important în publicitate TV din România. În perioada 1 ianuarie – 10 mai 2022, 57 de televiziuni, din cele 79 monitorizate de compania Kantar Media, au difuzat 262.748 de reclame pentru 17 case de pariuri online. (Se înțelege de la sine că printre cele 57 de televiziuni nu se numără cele pentru copii și tineret!) 

Volumul de 262.748 de spoturi pentru pariurile sportive, cazinourile și sălile de jocuri de noroc reprezintă 4,8% din numărul total de reclame difuzate de piața TV din România (5,5 milioane de spoturi difuzate de 79 de televiziuni), în perioada amintită. 

Procentul nu este spectaculos, dar, dacă ținem cont că în topul categoriilor cu cele mai multe difuzări de reclame TV figurează medicamentele OTC (34%), produsele alimentare (12%), magazinele (8,6%), produsele cosmetice & igienă personală (6,3%) și, pe locul cinci, pariurile sportive cu o cotă de 4,8%, atunci avem o imagine a nevoilor consumatorului român: medicamentele, mâncarea, magazinele, igiena și… pariurile sportive! (Calculele au fost făcute pe baza monitorizărilor Kantar Media.) În privința ofertei de pariuri sportive și jocuri de noroc, aceasta este acoperită foarte bine, cum am amintit mai sus, numai puțin de 17 operatori promovându-și pariurile pe TV în intervalul 1 ianuarie – 10 mai 2022.

Campionii difuzărilor

Cum era de așteptat, televiziunile sportive au difuzat cele mai multe reclame pentru casele de pariuri online și jocurile de noroc, pe primele trei locuri fiind televiziunile grupului DIGI:

  • DigiSport 2 – 21.096 spoturi
  • DigiSport 1- 16.565 spoturi
  • DigiSport 4 – 13.762 spoturi
  • Orange Sport 1 (fostul Telekom Sport) – 13.044 spoturi
  • Prima Sport 1 (fostul LookSport+) – 12.528 spoturi

Cele patru televiziuni de sport ale grupului DIGI, DigiSport 1,2,3,4, au difuzat în total 63.029 de spoturi, reprezentând aproape un sfert din totalul reclamelor pentru pariuri sportive și jocuri de noroc (24%). 

Pentru multe televiziuni de sport, acest tip de reclamă a atins cote mari din totalul reclamelor pe care le-au difuzat: DigiSport 2 (37,3%), DigiSport 4 (37%), DigiSport 3 (28,4%), Orange Sport 3 (25,2%), Eurosport 1 (21,6%) și Orange Sport 3 (25%). 

Televiziunile „non-sportive” (dacă ne este permis termenul!) care au difuzat cele mai multe reclame pentru pariuri sportive (după ora 23:00, se înțelege!) au fost: 

  • Digi24 – 8.064 spoturi (cotă 8,7% din totalul reclamelor difuzate)
  • Pro Cinema – 8.049 (8,9%)
  • History – 8. 040 (8,1%)
  • Pro TV – 6.461 (7,3%)
  • Comedy Central – 6.057 (5,7%)
  • Antena 1 – 5.827 (6,1%)
  • România TV – 5.802 (6,7%)

Topul brandurilor

Topul celor mai vizibile branduri de pariuri sportive și jocuri de noroc pe televiziune se prezintă astfel: 

  • Casa Pariurilor (sponsorul Liga 1) – 46.032 de difuzări, în creștere cu 40,8% față de aceeași perioadă a anului trecut.
  • Superbet – 42.631 spoturi, creștere de 35,5%.
  • Unibet – 26.943 spoturi, scădere de 30% față de aceeași perioadă a anului trecut.
  • Winner – 26.911
  • Betano – 25.293, creștere de 123% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Numărul de spoturi TV difuzate pentru pariurile sportive și jocurile de noroc (262.748), în intervalul 1 ianuarie – 10 mai 2022, este mai mare cu 9,4% față de cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut, o dovadă că piața pariurilor crește, departe de spaimele inflației și a tarifelor la energia electrică, fiind un „divertisment” care n-are… nicio „treabă” cu economia românească amenințată de recesiune. Este un sector în care, probabil, la recomandarea guvernatorului BNR, Mugur Isărescu, se bea mult ceai de tei. 

Foto: 123rf.com

Urmărește-ne pe Google News