Cum i-a venit ideea?
“Acum un an am dat niște formulare de feedback la o clasă, anonime, desigur, pe hârtie. Unul dintre elevi a dat un răspuns care era mai puțin confortabil pentru mine, dar care mi-a fost cel mai de folos. A spus că nu l-am evaluat corect, obiectiv. În aceeași măsură mi-a părut rău că știam cine era, i-am recunoscut scrisul. Așa m-am gândit să compun o aplicație de feedback prin care să putem afla ceea ce doresc elevii să ne transmită și poate pierdem pe drum, din diverse motive”, spune profesorul de matematică.
Aplicația este gratuită
Aplicația Teleskop este gratuită, a fost realizată de un grup de tineri programatori și conține trei formulare-standard de feedback: la final de oră, la final de capitol și după evaluare, fiecare formular conținând câte 5 întrebări.
Toate răspunsurile elevilor sunt anonime. Cele trei formulare disponibile în varianta de start a aplicației conțin seturi de întrebări care sunt comune pentru orice materie ar preda profesorul care o aplică.
„E vorba de întrebările pe care ni le punem deseori, la finalul celor 50 de minute ale unei ore: cât de bună a fost lecția pe care am predat-o? Oare mesajul pe care am dorit să-l transmit elevilor mei a fost destul de clar? Ce puteam face mai bine? În câteva minute, la finalul orei, putem afla simplu și rapid multe din aceste răspunsuri. Vor exista voci care vor spune că unii dintre elevii noștri nu vor oferi un feedback obiectiv și că rezultatele ar putea fi denaturate de factori subiectivi. Da, ar putea fi și așa. Însă chiar și atunci, opinia lor e importantă, pentru că doar spărgând acest cerc al temerilor și neîncrederii vom înțelege mai bine unde ne situăm, profesor și elev, în acest «dans» al învățării în care suntem în școală”, spune profesoara.
Ideea a fost aplicată de unii profesori
„Unii colegi au avut curiozitatea să acceseze aplicația, alții mai așteaptă, nu e nimic obligatoriu, fiecare poate să o încerce sau nu. E o ofertă. La ce ajută? În primul rând e o facilitate care ne scutește de multă birocrație. Când aplici pe foi, le mai rătăcești, le mai încurci, mai recunoști scrisul. Așa, cu această aplicație le arhivezi în telefonul tău și nu mai consumi efort și hârtie. Poți face lucruri care să îmbunătățească lucrul tău cu copiii, să știi cum să le predai mai bine, să știi ce au înțeles și ce nu la finalul orei. E o ocazie să conștientizăm mai bine cât de bine ne facem treaba ”, adaugă profesoara.
Un dascăl, despre meseria de dascăl
Monica Mocanu își iubește meseria. „E o meserie provocatoare, uneori nu e simplu. Alteori sunt satisfacții multe. E o combinatie ca în orice meserie. Cea mai mare satisfacție am trăit-o la Liceul Nenițescu, când, la un moment dat, un elev a intrat la facultate si era unul din cei mai buni elevi din clasa sa. Toamna l-am invitat si l-am prezentat elevilor mai mici să le vorbească despre studiu, Bac, reușite. L-am prezentat ca fiind un elev ambițios. Le-am spus copiilor: E unul la fel ca voi care a făcut performanță. Apoi, în timpul discursului său, mi-a spus un lucru pe care nu-l știam sau poate-l uitasem. Că a intrat la liceu cu media 2 la matematică, devenind apoi un bun student. Mi-a dat o bucurie legată de faptul că l-am susținut în efortul de a face un salt foarte frumos”.
Sursa FOTO: Ruxi Pop
Citește și: