Elevii români vor avea la clasă table inteligente, în urma unei alocări de 360 de milioane de euro din PNRR. Ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că tablele inteligente care urmează să fie instalate în școli sunt ușor de utilizat chiar și de cadrele didactice care nu sunt foarte familiarizate cu noile tehnologii, scrie Școala 9.
Dar există studii care arată că dacă sunt folosite în mod tradițional, tablele smart nu schimbă nimic. Doi specialiști în educație din cadrul Universității Durham din Marea Britanie, Artemis Kyriakou și Steve Higgins, au făcut un studiu cu privire la impactul pe care îl au tablele inteligente în privința predării și învățării în școli, punând cap la cap mai multe date ale unor cercetări.
Concluzia la care au ajuns este că tablele inteligente nu au ridicat nivelul de performanță al elevilor. Studiile analizate nu au ținut însă cont și de modul în care au fost folosite acestea, dacă au fost utilizate la potențialul lor maxim, dacă, într-adevăr, profesorii și elevii au explorat numeroasele aplicații pe care le oferă această nouă tehnologie.
Rezultatul studiului lor nu înseamnă că tabletele inteligente nu au impact asupra calității lecțiilor predate, însă pot exista diferențe considerabile de la o materie la alta, au mai menționat cercetătorii.
Folosirea aplicațiilor contează
Pe de altă parte, o cercetare efectuată de o echipă de la Universitatea din Botswana și publicată în 2020, care s-a axat mai mult pe percepția elevilor, arată un rezultat pozitiv în ceea ce privește influența tablelor interactive și a tehnologiei în general în școală.
Un procent de 72% din elevii care au participat la studiu au spus că tablele smart i-au ajutat să-și îmbunătățească performanțele de învățare, că au înțeles mult mai bine ce li s-a predat și au putut să-și aducă aminte mai ușor. Au mai spus și că tablele inteligente le-au creat oportunitatea de a fi mai atenți în timpul orelor decât în mod normal, atunci când această tehnologie nu era folosită.
În cadrul acestei cercetări au fost studiate 17 clase din ani diferiți, iar în timpul orelor elevii au fost încurajați să colaboreze între ei pentru a interacționa cu aplicațiile tablelor interactive. De asemenea, foarte important de precizat este că unii profesori care nu erau familiarizați decât cu lucrurile de bază ale tablelor au fost instruiți să folosească și aplicațiile mai complexe.
În timpul orelor au fost folosite numeroase aplicații ale tablelor, iar la cele mai multe a fost nevoie ca elevii să colaboreze între ei. În 65% dintre lecții, tablele inteligente au fost folosite pentru a oferi diverse abordări ale materiei predate. Elevii au fost încurajați ca, folosindu-se de tehnologie, să calculeze, să facă proiecte în grup sau să caute informații și date care să le fie folositoare la crearea unor grafice.
Acolo unde profesorii nu s-au implicat nu s-a schimbat nimic
În cinci clase nu s-a observat niciun impact pozitiv asupra elevilor. Este vorba despre acele clase în care profesorii au folosit tablele smart în mod tradițional, doar pentru scris, iar elevii nu au fost încurajați să interacționeze în niciun fel cu tehnologia.
Cercetătorii au concluzionat că profesorii care au predat la aceste clase nu au participat la trainingurile de pregătire în care s-a explicat complexitatea tablelor inteligente și cum pot fi ele folosite pentru ca lecțiile predate să fie mult mai interactive.