In fiecare luna vi se strang prin sertare o gramada de facturi si de acte, care vi se par inutile si pe care va ganditi sa le aruncati. Inainte de a face acest pas, e bine sa stiti cat va sfatuiesc specialistii sa pastrati documentele.
Certificatele de garantie si facturile
Potrivit reprezentantilor Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, chitantele si garantiile aferente electrocasnicelor cumparate trebuie pastrate cel putin trei ani.
Facturile si chitantele de intretinere
‘Documentele trebuie aranjate frumos in dosare si pe furnizori, pentru a le gasi la nevoie. Conform Legii Contabilitatii, indicat e sa nu le aruncati timp de 10 ani, exceptie facand statele de plata ale salariilor, care se pastreaza 50 de ani’, e de parere Radu Opaina, presedintele Federatiei Asociatiilor de Proprietari din Romania. Chitantele de intretinere trebuie pastrate tot 10 ani.
Diplomele si actele de pensie
Desi nu exista un act normativ care sa reglementeze acest lucru, diplomele de studii sau de absolvire a cursurilor de specialitate trebuie pastrate toata viata, deoarece in multe situatii veti avea nevoie de acte in original. Iar pentru mai multa siguranta, puteti sa le faceti cate un rand de copii xerox. La fel procedati si cu actele de pensie sau cu cartile de munca.
Extrasele de cont
Trebuie pastrate un an, pana cand bancile fac regularizarile periodice. Se poate sa fie nevoie sa dovediti operatiunile facute, in cazul in care apar nereguli.
Chitantele pentru lucrarile de reparatii
Daca v-ati cumparat de curand o locuinta sau vreti sa o renovati pe cea veche, aveti grija sa cereti factura sau bonul de casa pentru toate materialele pe care le achizitionati. Pe acestea, specialistii va sfatuiesc sa le pastrati cel putin 10 ani.