Cuprins:
Ce este Inspecția Tehnică Periodică (ITP)
Așa cum sugerează și numele, Inspecția Tehnică Periodică (ITP) este o verificare obligatorie și regulată a stării tehnice a unui vehicul. Această operațiune presupune examinarea nivelului de emisii poluante, evaluarea nivelului de siguranță și verificarea conformității utilizării vehiculului cu destinația declarată. Obligația efectuării ITP-ului este reglementată de Legea nr. 167/2003, care aprobă Ordonanței de Guvern nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice referitoare la siguranța rutieră, protecția mediului și folosința conform scopului pentru care au fost înmatriculate, cu toate modificările și completările ulterioare.
Potrivit legislației în vigoare, la fiecare inspecţie tehnică periodică, maşinile trec sau nu trec acest examen, în funcţie de cât de serioase sunt problemele tehnice pe care le are respectivul autoturism. În cazul unor deficiențe tehnice minore, legea prevede că se poate trece de ITP, însă dacă se constată deficiențe majore, proprietarul este obligat să le remedieze în termen de 30 de zile și să revină într-un service autorizat cu toate documentele.
Ce acte ai nevoie pentru ITP
În prezent, lista cu actele necesare ITP este una restrânsă și conține următoarele documente:
- Cartea de Identitate a Vehiculului (în original), securizată de Registrul Auto Român (RAR);
- Certificatul de înmatriculare al autovehiculului (în original) sau, după caz, autorizația provizorie de circulație;
- Actul de identitate al persoanei care se prezintă în service cu autovehiculul (în original);
- Poliță RCA valabilă la data inspecției (în original).
În cazul în care proprietarul autovehiculului este o societate de leasing, persoana delegată va prezenta o copie după Cartea de Identitate a Vehiculului ștampilată de către proprietar cu mențiunea „conform cu originalul”.
Când se face ITP
În momentul de față, prima inspecţie tehnică periodică se face la trei ani în cazul autoturismelor noi, la un interval de doi ani pentru cele cu o vechime de până în 12 ani şi în fiecare an pentru cele cu o vechime mai mare de 12 ani. Excepție fac vehiculele care sunt folosite în regim de transport persoane, așa cum este exemplul taximetrelor, care sunt obligate să efectueze ITP-ul o dată la șase luni.
Cât costă ITP
Prețul pentru ITP variază în funcție de service-ul unde optezi să faci inspecția, dar și de tipul autovehiculului. Astfel, pentru un autoturism pe benzină tariful este, în medie, de aproximativ 130 de lei, în timp ce pentru autovehiculele echipate cu motoare diesel prețul poate atinge și chiar depăși 180 de lei. În cazul microbuzelor sau al autoturismelor cu tracțiune 4×4, prețul ITP poate varia între 160 și 200 de lei, în timp ce, pentru motociclete sau mopede, costul variază între 90 și 130 de lei.
Unde se face ITP
Inspecția tehnică periodică se poate face doar în service-uri autorizate de către RAR și numai de către specialiști autorizați RAR. Stațiile autorizate pot efectua inspecția tehnică pentru toate tipurile de vehicule și sunt autorizate pentru câte o clasă de vehicule, și anume:
- clasa I – moto;
- clasa II – autoturisme și autovehicule cu masa maxim autorizată ≤ 3.5 tone;
- clasa III – autovehicule cu masa maxim autorizată ≥ 3.5 tone.
Trebuie să știi că există și unele tipuri de autovehicule, denumite autovehicule speciale, pentru care ITP-ul se poate face doar la sediul RAR din cauza clasei speciale din care fac parte acestea. În această categorie intră autovehicule de competiție, autovehicule înscrise în Retromobil Club România (automobile istorice) și cele cu caracter militar special.
Cât este valabil ITP-ul
Valabilitatea ITP este determinată de o serie de factori cum ar fi anul de fabricație al vehiculului, tipul acestuia, numărul de locuri, dar și de scopul utilizării și de gabaritul lui. În 2024, durata de valabilitate a ITP-ului este următoarea:
3 ani – pentru vehiculele noi, începând de la data primei înmatriculări, și pentru remorci și semiremorci apicole.
2 ani – pentru autovehicule cu până la 8 locuri cu o vechime mai mică de 12 ani, motociclete, mopede, autovehicule cu trei roți și cvadricicluri, tractoare cu o greutate mai mică de 3,5 tone și pentru remorci și semiremorci cu o greutate de sub 3,5 tone.
Un an – pentru autovehicule cu cel mult 8 locuri și o vechime mai mare de 12 ani, autovehicule destinate transportului de mărfuri, ambulanțe, tractoare cu o greutate ce depășește 3,5 tone, remorci și semiremorci cu o greutate de peste 3,5 tone.
6 luni – pentru vehicule utilizate în regim de taxi, vehicule folosite în regim de închiriere, autovehicule destinate transportului de persoane care au mai mult de 8 locuri (excluzând scaunul șoferului) și vehicule destinate instruirii pentru conducere.
Ce să faci înainte de a merge la ITP
Înainte de a face ITP-ul este important să verifici atent starea tehnică a mașinii tale pentru a fi sigur că aceasta va trece „examenul”. Inspectorii pot să nu dea ITP-ul din diverse motive, așa că documentarea prealabilă este esențială pentru a evita surprizele neplăcute. Iată principalele cauze care pot duce la neacordarea ITP-ului:
- Seria de șasiu sau de motor nu corespunde cu cea înscrisă în documentele vehiculului.
- Defecțiuni ale sistemului de direcție, care afectează controlul mașinii.
- Probleme la sistemul de frânare, inclusiv frâne nefuncționale.
- Deficiențe ale suspensiilor, care compromit stabilitatea vehiculului.
- Elemente structurale corodate, cum ar fi cadrul sau alte părți esențiale ale caroseriei.
- Faruri fisurate, sparte sau alte defecțiuni ale sistemului de iluminare.
- Sisteme de lumini neomologate, cum ar fi becurile xenon aftermarket, care sunt interzise.
- Anvelope sau jante neconforme, diferite de dimensiunile specificate în Cartea de Identitate a Vehiculului, ori anvelope diferite pe punțile față și spate.
- Parbriz crăpat sau spart, care afectează vizibilitatea.
- Folii neomologate pe geamuri, care nu respectă reglementările RAR.
- Depășirea nivelului de noxe admis pentru clasa de emisii Euro a vehiculului.
Pentru a evita problemele este recomandat să te prezinți la ITP cu câteva zile înainte de expirarea valabilității curente. Astfel, vei avea timp să remediezi eventualele defecțiuni și să revii pentru o nouă verificare înainte de termenul limită. Dacă alegi să revii la aceeași stație ITP în termen de 30 de zile de la prima inspecție, reverificarea se va face la un tarif redus. Acest lucru te poate ajuta să economisești timp și bani în procesul de obținere a ITP-ului.
Cum verifici dacă ITP-ul a fost înregistrat pe site-ul RAR
Posesorii de autovehicule pot să verifice dacă Inspecţia Tehnică Periodică valabilă a vehiculului pe care îl deţin este înregistrată în baza de date pe site-ul oficial al Registrului Auto Român. Verificarea se face după seria Cărţii de Identitate a Vehiculului (CIV) ori după numărul VIN (seria caroseriei). Actualizarea bazelor de date disponibile pe site se efectuează periodic. Dacă după 24 de ore de la efectuarea ITP-ului, datele obţinute în urma căutării nu corespund cu datele consemnate în anexa certificatului de înmatriculare, posesorii vehiculelor în cauză pot semnala acest fapt prin trimiterea unei petiții online.
Cât timp poți circula cu ITP expirat
Conducerea unui vehicul cu Inspecția Tehnică Periodică (ITP) expirată poate avea consecințe legale serioase, inclusiv amenzi multiple. Conform legislației în vigoare, odată ce valabilitatea ITP-ului expiră, înmatricularea vehiculului este suspendată în mod automat. Acest lucru înseamnă că, din momentul expirării ITP-ului, șoferul este considerat că circulă cu un vehicul neînmatriculat, iar dacă acesta este oprit de poliție și se constată că mașina sa nu are ITP valabil, el va fi sancționat, și chiar de două ori. Prin urmare, conform legii, nu este permis să circuli nici măcar o zi cu ITP expirat, iar riscurile asociate sunt considerabile atât din punct de vedere legal, cât și financiar.
Ce amendă riști dacă circuli cu ITP expirat
Sancțiunea pentru conducerea unei mașini fără ITP este între 9 și 20 de puncte de amendă. Un punct de amendă este 165 de lei, în 2024 şi, foarte probabil, va ajunge la 202,5 lei din 2025. Atunci când un șofer este depistat că circulă pe drumurile publice din România cu un autovehicul fără ITP valabil, acesta riscă o amendă cuprinsă între 1.485 de lei şi 3.300 de lei (la 165 de lei punctul).
Pentru conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată, amenda este de 3.300 de lei. Astfel, dacă ești prins cu ITP expirat, amenda totală poate ajunge la 6.600 de lei, iar cea minimă la 4.785 de lei. În același timp, agenții de la Poliția Rutieră îi va reține celui aflat în culpă și certificatul de înmatriculare al mașinii (talonul) și îi va confisca plăcuțele de înmatriculare.
În plus, șoferul va primi o dovadă fără drept de circulaţie, ceea ce înseamnă că nu o să mai poată lua maşina din locul unde a fost prins cu ITP expirat decât pe platformă sau împinsă. Verificarea tehnică ulterioară a vehiculului în vederea redobândirii talonului se va efectua numai la RAR. Un alt aspect important este acela că, în situația în care ITP-ul expiră, înmatricularea este suspendată automat.
Vezi şi ce acte sunt necesare pentru înmatriculare auto!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Florinfyn • 01.01.2025, 13:31
Mizerie românească ca de obicei, se urmăreste sanctionarea cetăteanului în orice situație. Noi românii suntem cei mai destepți din lume și în nici un caz nu putem să preluăm lucrurile bune aplicate de alte nații din lumea aceasta. În Germania ITP-ul este valabil 3 luni după expirare, plătești o taxa mai mare dacă depășești perioada de valabilitate dar nu îți ia talonil , nu îți ia permisul, nu îți ia banii din buzunar. Dar Românul este cel mai destept, azi mașina este bună poate circula pe drumul public, mâine nu mai este bună și reprezintă un pericol grav pentru ceilalti participanți la trafic fiindcă a expirat o hârtie. Dacă nenorocitul a fost plecat din localitate și nu a facut ITP-ul, și este prins a doua zi că merge cu ea către unitatea unde să facă ITP, îl ardem și pe el și pe mama lui, fiindcă e un adevarat PERICOL.