- În octombrie 2022, sumele încasate la buget din noua taxă pe publicitate au fost puțin peste 100.000 de euro, mai exact 533.716 lei. Cum taxa reprezintă 5% din banii cheltuiți pe reclamă de companii, înseamnă că firmele au cheltuit pe lună aproximativ două milioane de euro pe publicitatea TV și outdoor. Internetul nu intră aici.
La mijlocul verii trecute, Guvernul a aprobat Ordonanța nr.15 din 15 iulie 2022 prin care se introduce o taxă pentru publicitatea și reclamele făcute de către firmele de jocuri de noroc și pariuri pe stradă sau la televizor.
Ce prevede documentul:
- Contractele privind reclamele la jocuri de noroc făcute outdoor (în localități și pe drumurile publice) sau la televizor trebuie declarate Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN) de către organizatorul de jocuri de noroc în termen de 5 zile lucrătoare de la data încheierii.
- Pentru aceste contracte, organizatorii de jocuri de noroc sau prestatorii serviciului de publicitate – de exemplu, agențiile de publicitate, datorează o taxă de promovare.
- Aceasta este în valoare de 5% din valoarea contractului respectiv.
- Trebuie achitată către bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare celei în care contractul de publicitate a fost încheiat. De exemplu, dacă contractul este încheiat în ianuarie, taxa trebuie achitată până pe 25 februarie.
- În cazul contractelor în rate, obligația de plată a taxei devine scadentă în ultima zi a lunii în care este scadentă rata contractuală periodică.
Ordonanța nu face referire la publicitatea făcută pe online. Practic, pentru contractele la publicitatea făcută online de către firmele de jocuri și pariuri nu trebuie plătite taxe.
Cât au plătit companiile de jocuri către bugetul de stat
Libertatea a solicitat de la ANAF informații despre sumele plătite de companiile de jocuri de noroc sau de către agenții de publicitate pentru reclamele și publicitatea la jocuri de noroc outdoor și la televizor, ca taxă de promovare, din august până în prezent.
Răspunsul instituției acoperă perioada august-octombrie 2022.
În august 2022, sumele declarate au fost în valoare de 74.257 de lei, iar cele încasate au fost în valoare de 110.139 de lei.
În septembrie 2022, sumele declarate au fost în valoare de 655.836 de lei, iar cele încasate au fost în valoare de 663.899 de lei.
În octombrie 2022, sumele declarate au fost în valoare de 582.740 de lei, iar cele încasate au fost în valoare de 533.716 lei.
Contracte de publicitate în valoare de 5,3 milioane de euro pentru trei luni
Pentru cele trei luni, suma totală încasată ca taxă de promovare este de 1.307.754 de lei (echivalentul a 265.571 de euro, la cursul BNR din noiembrie).
Având în vedere că această taxă de promovare reprezintă 5% din valoarea contractelor de publicitate pentru televizor și outdoor, putem calcula că valoarea contractele de publicitate aferente acestor taxe a fost de 26.155.080 de lei (aproximativ 5,3 milioane de euro).
474.850 de spoturi TV la jocuri și pariuri în 2022
În primele 10 luni ale anului 2022 s-au difuzat la televizor aproape o jumătate de milion de spoturi la „Pariuri, loterii, jocuri de noroc”, așa cum este înregistrată categoria în statisticile de publicitate.
Mai exact, 474.850 de spoturi TV la pariuri și jocuri de noroc au fost difuzate în ianuarie – octombrie 2022, potrivit unei surse dintr-o agenție de publicitate, pe care Libertatea a consultat-o.
Cam 10% din venitul companiilor de jocuri e investit în publicitate
Sumele investite de către organizatorii de jocuri în publicitate au fost la un nivel „destul de ridicat”, spune pentru Libertatea Anchidim Zăgrean, președintele Rombet, o asociație a organizatorilor de jocuri de noroc și pariuri.
Nu cred că nu a fost organizator până acum care să nu ducă undeva la 10% din venit în publicitate. Se copiază unii pe alții. E o chestie concurențială. Dacă unul o face, o face și celălalt. Au investit foarte mulți bani în reclamă și publicitate.
Anchidim Zăgrean, președintele Rombet:
Reprezentantul industriei se referă la venitul real, adică la banii cu care operatorii de jocuri de noroc rămân după ce plătesc premiile, cam 10-15% din ce încasează de la jucători.
Reprezentant al industriei: Agențiile de publicitate vor fi afectate de „taxa de publicitate”
Nu s-a consultat nimeni cu industria în ceea ce privește ordonanța care introduce taxa de promovare, mai precizează Anchidim Zăgrean.
„Cred că pur și simplu a fost din cauza faptului că pe toate mijloacele de transport în comun, pe străzi, au apărut foarte pronunțat reclame la jocurile de noroc”, explică el.
Cele mai afectate nu vor fi companiile de jocuri de noroc, ci agențiile de publicitate, crede reprezentantul industriei.
„Lovitura cea mai dură o primesc, de fapt, agențiile de publicitate care puneau în aplicare contractele de publicitate ale organizatorilor de jocuri de noroc. Din valoarea respectivă, procentul respectiv (5%, n.r.) se duce automat la bugetul de stat sub formă de taxă de publicitate. Organizatorii ar plăti direct taxa respectivă dacă și-ar face prin departamentele proprii reclama și publicitatea, ceea ce nu se întâmplă. În 99,99% din situații contactează agenții de publicitate”, adaugă Anchidim Zăgrean.
Când spune „că vor fi afectate agențiile”, Zăgrean se referă la bugetul de publicitate net, care scade prin deducerea cu 5%, taxă care merge la stat.
Agențiile de publicitate sunt intermediari, firme care planifică banii clientului pe TV și outdoor. Când planifică o sumă mai mică, automat și comisionul lor este mai mic. Însă la scăderile de buget, principalul afectat este tot clientul, care primește o expunere mai mică pe TV sau outdoor, mai mică proporțional cu suma, au explicat surse din piața de publicitate pentru Libertatea.
Reprezentantul industriei e de părere că reclamele pe online nu au fost incluse în prevederile ordonanței pentru că „acolo e greu de controlat”.
„Ați văzut cât de greu se controlează comerțul online. Acolo încă nu au metode de a verifica. S-au dus pe ceva ce e palpabil și se poate controla”, spune președintele Rombet.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
pacient • 09.01.2023, 13:44
Daca statul ar cere o taxa de 100 de lei pe fiecare bilet pus la casele pariuri, companiile astea ar pleca de aici sau s-ar desfiinta in mai putin de un an. Solutiile exista, doar autoritatile se fac ca nu le vad.
ivryernest • 09.01.2023, 10:19
Asemenea "firme" de jocuri de noroc nici n-ar trebui să existe, într-o țară normală.
Stan52 • 09.01.2023, 08:15
România este condusă de oameni slab pregătiți!! Actualmente, prostia este plaga nr 1 a țării. La oamenii slab pregătiți profesional nu poți vorbi nici de integritate.