37,06 milioane de lei au cheltuit cei din PSD pentru Marcel Ciolacu până pe 7 noiembrie. După prima săptămână de raportare, PSD făcuse cheltuieli de 23,79 milioane de lei. Așadar, ritmul a mai încetinit. Dintre noile facturi, cele mai mari sunt pentru „propagandă electorală TV”, în valoare de 2,53 milioane lei, respectiv 2,14 milioane de lei. De altfel, doar pentru propagandă electorală TV, PSD a plătit într-o săptămână de raportare (31 octombrie – 7 noiembrie) 10,12 milioane de lei. Pentru promovarea în mediul online, suma a fost de aproximativ 770.000 de lei.
Principalul adversar politic, dacă ne raportăm la puterea financiară, a fost PNL-ul condus de prezidențiabilul Nicolae Ciucă. 4,28 milioane de lei a cheltuit PNL pentru prezidențiabilul Ciucă. Doar 499.999 de lei fuseseră cheltuiți din prima săptămână, ceea ce înseamnă că în a doua săptămână de raportare liberalii au plătit facturi de 3,78 milioane de lei.
Cei mai mulți bani au mers pentru aspecte organizatorice: cheltuieli de cazare, transport și hrană ale candidaților, voluntarilor și membrilor, diferite servicii (telefonie mobilă, internet) sau protocol. 2,24 milioane de lei au mers pentru acest tip de cheltuieli. 1,43 milioane de lei au fost plătiți pentru promovare în mass media, iar 300.000 pentru pliante electorale.
Cheltuielile AUR din a doua săptămână de raportare pentru prezidențiale au fost mai degrabă modice. După 1,38 milioane cheltuiți pentru prezidențiabilul Simion în prima săptămână, AUR a mai folosit în jur de 488.000 de lei, mai ales pentru promovare în online și pentru broșuri, pliante și alte materiale de propagandă.
Geoană a început cheltuielile consistente de campanie
În ultimul raport AEP apar și cheltuieli în valoare de 1,61 milioane făcute de Mircea Geoană. În ultimele luni, Geoană a fost întrebat constant de unde a reușit să strângă banii campanie, dacă vrea să aibă șanse. Acum, prin banii cheltuiți, Geoană este pe locul patru în clasamentul provizoriu al banilor dați pentru campanie, după PSD, PNL și AUR, fiind peste PNL și UDMR.
Cele mai mari facturi plătite sunt de 697.950 de lei (difuzare materiale de propagandă electorală online) și 465.300 de lei (producție materiale de propagandă electorală online). Conform unei analize făcute și de organizația neguvernamentală Expert Forum, Mircea Geoană a plătit 1,4 milioane de lei (87,69% din suma cheltuită) pentru campania online, „către TV Buzău Trust Campus SRL. Firma este deținută de Mocanu Antonel, vicepreşedintele FC Gloria Buzău. Societatea deține mai multe structuri media, incluzând Campus Tv, Radio Campus sau Viața Buzoiană. În 2023 figura ca împuternicit Pro România Buzău”. De altfel, cele mai mari facturi plătite erau exact către această firmă din Buzău.
USR-ul condus de Elena Lasconi, care e și candidata la președinție, a plătit în ultima săptămână de raportare circa un milion de lei, ajungând la cheltuieli de 1,21 milioane lei. Cea mai scumpă factură este pentru servicii de cercetare sociologică, de 665.000 de lei.
La mare distanță în clasamentul cheltuielilor este UDMR, care deși beneficiază de fonduri consistente de la stat, a folosit pentru a plăti din facturi doar circa 590.000 de lei. Sub 100.000 de lei au fost cheltuiți în ultima săptămână de raportare, cea mai mare sumă fiind de 36.000 de lei, pentru „protocol”.
Contribuțiile candidaților
Expert Forum a făcut și o analiză a contribuțiilor candidaților pentru campania lor. „Contribuțiile candidaților sunt mai degrabă reduse – 2,3 milioane de lei, iar majoritatea campaniei s-a finanțat din transferuri ale partidelor. Din candidații independenți, Mircea Geoană a declarat 1,6 milioane de lei (24,000 lei donație, 1,5 mil. lei împrumut și 120 mii lei venituri proprii), Cristian Diaconescu 375 mii de lei (exclusiv împrumut), iar Ana Birchall 200 de mii de lei (venituri proprii)”, potrivit organizației neguvernamentale.
Marile partide au mers pe tactica transferurilor fondurilor, din diferite zone: de la subvențiile primite de la stat la donații sau finanțare privată. PSD e campion, după ce a declarat transferuri de 62 de milioane de lei doar din surse private.
„PNL a declarat 1,7 milioane de lei, din care 750 mii lei subvenții. AUR a declarat 3 milioane de lei, din care doar 5 mii de lei subvenții. Din 4,2 milioane de lei declarate de USR, 2 milioane reprezintă subvenții. UDMR a declarat exclusiv fonduri private – 1,7 milioane de lei (donații). Forța Dreptei a declarat 345 mii de lei, din care 60 de mii de lei subvenții”, conform Expert Forum.