Una dintre primele măsuri adoptate la nivel internațional pentru reducerea transmiterii noului coronavirus a fost introducerea unor restricții de călătorie. Nimănui nu-i plac astfel de restricții, dar, conform unui nou studiu, sunt eficiente. 

Fără nici o astfel de restricție, scriu autorii unui nou studiu, am fi putut vedea peste 6 milioane de cazuri în plus în Europa.

Prea târziu, prea devreme

Din păcate, aceste măsuri au fost luate prea târziu pentru a împiedica răspândirea virusului în spațiul european. Primele astfel de măsuri în cadrul UE au apărut la o săptămână după ce cazuri de COVID-19 fuseseră raportate în mai toate țările și virusul se răspândise pe tot continentul.

Dar asta nu înseamnă că măsurile au fost în zadar. Dimpotrivă.

Rezultatele noastre sugerează că există o legătură strânsă între epidemia de COVID-19 și transportul aerian de pasageri.

Ellen Kuhl, profesor de mecanică la Universitatea Stanford, și unul dintre autorii studiului:

Kuhl și colegii săi au creat un model de transmitere virală care urmărește circulația aeriană internațională, principalul mecanism prin care bolile se transmit de la o țară la alta. Desigur, acesta nu este singurul factor, dar mobilitatea aeriană este strâns legată de transmiterea virală intercomunitară.

Primul caz oficial de COVID-19 din Europa a fost raportat în Franța, pe 24 ianuarie, 2020. În decurs de 6 săptămâni, toate cele 27 de țări din UE au fost afectate. 

Putea fi însă mult mai rău. Dacă nu s-ar fi luat nici o măsură de limitare a traficului aerian, atunci 0,2% din populația de aproximativ 450 de milioane de cetățeni UE s-ar fi îmbolnăvit. În prezent, numărul de zboruri a scăzut dramatic pe tot continentul (89% în Germania, 93% în Franța, 94% în Italia, 95% în Spania.

Planuri pentru strategia pe viitor

Modelul cercetătorilor simulează răspândirea virusului într-o anumită țară şi apoi introduce călătoriile aeriene ca o variabilă adițională. Sunt modelate diferite scenarii în care traficul aerian scade sau crește, și se obține o proiecție de cazuri pentru scenariul construit.

Astfel de modele nu sunt nici pe departe perfecte, dar pot fi utile în stabilirea unei strategii de viitor. Încet, încet, lumea începe să caute moduri de a redeschide granițele și circulația și trebuie luate în calcul cât mai multe variabile.

Autorii descriu că o creștere a traficului aerian internațional, fie și una relativ scăzută, ar putea duce la o nouă mărire a numărului de infecții. Dacă vrem să ținem numărul de cazuri la un nivel gestionabil, trebuie luate în considerare măsuri pentru traficul aerian.

Astfel de măsuri ar putea include testări în aeroporturi sau perioade de carantină asociate călătoriilor internaționale, dar astfel de măsuri sunt neplăcute, nepractice, și costisitoare. De asemenea, orice astfel de măsură trebuie abordată internațional pentru a fi eficientă.

LIBERTATEA PUBLICĂ ARTICOLE DE ȘTIINȚĂ. În plină criză provocată de pandemia de coronavirus, mai mult ca oricând cititorii au nevoie de informație științifică de calitate, prezentată limpede. Libertatea a deschis o serie de colaborări cu jurnaliștii români de la publicația ZME Science, o platformă independentă de jurnalism de știință, alcătuită din experți care, în mod obișnuit, relatează pentru publicul avizat din străinătate. Ei scriu, în fiecare zi, mai multe articole în Libertatea, bazate pe cele mai recente date și studii despre epidemie.  

 
 

Urmărește-ne pe Google News