Cuprins:
Motive pentru decizia CCR
Decizia CCR are implicații semnificative pentru sistemul de impozitare a pensiilor în România. Instanța a constatat că textul legal nu specifică clar modalitatea de calcul a părții contributive a pensiilor, ceea ce încalcă principiul constituțional al securității juridice.
Curtea Constituțională a identificat mai multe probleme cu articolul contestat. Astfel, potrivit deciziei CCR, textul legii nu definește clar partea contributivă a pensiilor, utilizează indicatori variabili în formula de calcul.
De asemenea, un alt motiv invocat de CCR este posibilitatea recalculării anuale a pensiilor în plată.
Aceste aspecte, potrivit CCR, contravin principiilor constituționale privind statul de drept și securitatea raporturilor juridice.
Implicații pentru pensionari
Decizia CCR are un impact direct asupra modului în care vor fi impozitate pensiile în viitor. Instanța a precizat că „rămân aplicabile dispozițiile Codului fiscal referitoare la cota de impozit de 10% aplicabilă fiecărei surse din fiecare categorie de venit impozabil”.
Aceasta înseamnă că se va reveni la un sistem de impozitare uniform, fără diferențiere între partea contributivă și cea necontributivă a pensiilor.
Reacții și consecințe
Decizia CCR este definitivă și general obligatorie, ceea ce înseamnă că autoritățile fiscale vor trebui să se conformeze noii interpretări. Este de așteptat ca Ministerul Finanțelor să emită clarificări privind aplicarea practică a acestei decizii.
Pensionarii, în special cei cu pensii mai mari care ar fi fost afectați de impozitarea progresivă, vor beneficia de această decizie. Pe de altă parte, bugetul de stat ar putea înregistra o scădere a veniturilor din impozitarea pensiilor.
Contextul deciziei
Articolul 101 din Codul Fiscal, care a fost declarat neconstituțional, prevedea o serie de reguli complexe pentru impozitarea pensiilor.
„Orice plătitor de venituri din pensii are obligaţia de a calcula lunar impozitul, potrivit prevederilor prezentului articol, la data efectuării plăţii pensiei, de a-l reţine şi de a-l plăti la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face plata pensiei. Impozitul reţinut este impozit final”, stipula articolul 101 din Codul Fiscal.
Articolul prevedea, de asemenea, cote diferite de impozitare pentru partea contributivă și cea necontributivă a pensiilor, precum și un sistem progresiv de impozitare pentru pensiile care depășeau anumite praguri.
Ce se va întâmpla în viitor cu pensiile românilor
Decizia CCR deschide calea pentru o posibilă reformă a sistemului de impozitare a pensiilor în România. Legiuitorul va trebui să elaboreze noi prevederi care să respecte principiile constituționale subliniate de Curte.
Este posibil ca în viitorul apropiat să asistăm la dezbateri parlamentare și consultări cu experți fiscali pentru a găsi o soluție echilibrată care să respecte atât drepturile pensionarilor, cât și necesitățile bugetare ale statului.
Decizia Curții Constituționale privind impozitarea pensiilor subliniază importanța clarității și predictibilității în legislația fiscală și pune accent pe necesitatea respectării principiilor constituționale în elaborarea politicilor fiscale.
Pe termen scurt, decizia va aduce o simplificare a sistemului de impozitare a pensiilor. Pe termen lung însă, ea ar putea cataliza o dezbatere mai amplă despre echitatea fiscală și sustenabilitatea sistemului de pensii în România.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
nasty1 • 19.12.2024, 17:32
Ticalosie romaneasca: pensionarii speciali din CCR au decis ca nimeni nu are voie sa se atinga de pensiile speciale!
dabaca2020 • 19.12.2024, 17:11
Deci concluzia ? --Ca ,cei cu pensiile Nesimtite li se va mai da !!