„Practic, ministrul Educaţiei Naţionale şi Guvernul, în loc să se ocupe de problemele care sunt în şcoli, de faptul că urmează evaluări, Bacalaureat, înscrieri, de faptul că probabil sau aproape sigur elevii nu vor avea manuale şcolare la începutul anului şcolar, să se ocupe de infrastructură şi de alte probleme ale educaţiei din România, ei se ocupă de instituţionalizarea unui monopol şi, practic, vor să ţină tot învăţământul, toată producţia de carte şcolară în mâna lor”, declara deputatul PNL Florica Cherecheş, la depunerea sesizării.
Ea a criticat instituirea unui monopol pe piaţă, precum şi faptul că legea nu are rigoare normativă.
„Sunt o mulţime de prevederi contradictorii şi asta va stârni foarte multă confuzie şi interpretări diferite şi eronate ale textului de lege. Pe de altă parte, în Legea manualului sunt definite câteva categorii de manuale – manual de bază, manual şcolar, manual opţional şi nu se ştie exact pe care dintre acestea le va finanţa Ministerul Educaţiei, pentru că în lege ni se spune că ministerul asigură finanţarea pentru manualele şcolare. Acum, cu aceste categorii, nu se ştie exact cine şi ce va finanţa, ceea ce înseamnă că probabil tot părinţii vor fi cei care vor scoate bani din buzunar pentru a asigura manuale pentru copiii lor, dacă vor să facă ceva la şcoală”, spunea Cherecheş.
Conform proiectului, evaluarea manualelor se organizează prin Centrul Național de Evaluare și Examinare și Institutul de Științe ale Educației, în baza unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului Educației Naționale, de către grupuri de evaluatori formate din cadre didactice, selectate în baza apelului public de selecție.
PNL și USR au ctriticat prevederea, arătând că nu se promovează un învățământ european, iar lipsa manualelor, în școli, va rămâne o constantă, la începutul anului școlar.
Conform actului normativ, adoptat de Guvern în timpul mandatului ministrului Liviu Pop, proiectele de manuale școlare sunt realizate de către autori/coautori și se depun în formă de manuscris la Ministerul Educației Naționale (MEN), în vederea evaluării calității științifice.
Evaluarea manualelor se organizează prin Centrul Național de Evaluare și Examinare și Institutul de Științe ale Educației, în baza unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului Educației Naționale, de către grupuri de evaluatori formate din cadre didactice, selectate în baza apelului public de selecție.
Manualele școlare admise în urma evaluării vor fi publicate pe platforma www.manuale.edu.ro, cu scopul de a selecta manualul școlar de bază prin proceduri transparente aprobate prin ordin al ministrului.