Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a anunțat că l-a demis pe Dan Ștefan Sîmpălean, managerul Spitalului Filantropia din București, după neregulile sesizate de Corpul de Control al primarului general şi Curtea de Conturi.
Libertatea a arătat cum managerul Dan Ştefan Sîmpălean a încheiat contracte de aproape 200.000 de euro cu firma Axia, unde a lucrat în perioada 2010-2013.
Corpul de Control al primarului arată că o licitaţie deschisă în valoare de 2,3 milioane de lei a fost întoarsă de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, care a anulat „raportul procedurii de atribuire şi actele subsecvente şi a obligat Spitalul Filantropia la reevaluarea ofertelor cu respectarea prevederilor documentaţiei de atribuire.
De asemenea, Corpul de Control al primarului arată abaterile descoperite în cadrul activităţilor de achiziţii publice directe.
Exemplu de achiziţie directă: „Halate de unică folosință”
„Necesarul de materiale este solicitat de către secțiile spitalului, prin Asistentul Şef de secţie şi a fost aprobat în Consiliul Director. Cantitățile necesare sunt preluate în Nota justificativă de estimare a valorii și alegerea procedurii, întocmită de şeful biroului aprovizionare și achiziții, aprobată de managerul institutiei, unde este prevăzut si pretul estimat (8 lei/buc), fără a se prezenta modalitatea documentele sau analiza prin care a fost stabilit prețul estimat”, arată Corpul de Control.
Singura mențiune este că „Au fost îndeplinite condiţiile prevăzute în art. 7 alin 5 din legea 98/2016′ respectiv, Art 7.(5) Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii în cazul in care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 132.519 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 441.730 lei”. Acest mod de lucru este practicat în majoritatea achizițiilor verificate.
Raportul remarcă lipsa testării pieţei de profil, „în majoritatea cazurilor din achizițiile verificate, nu au fost identificate ofertele altor agenți economici și preţurile practicate de aceştia la acea dată în SICAP, sau alte oferte solicitate/prezentate de la furnizorii din anii anteriori” .
De asemenea, raportul constată lipsa transparenţei achiziţiilor efectuate. „În majoritatea cazurilor, data publicării în SICAP, a intenției de cumpărare este aceeași cu data finalizării achiziției”.
„Abaterea constataă este nerespectarea legislației privind achizițile publice, respectiv a achizițiilor directe. Consecinta abaterii: ca urmare a neprospectării pietei, există posibilitatea achiziţionării unor bunuri și servicii la preturi mai mari decât cele practicate pe piață”, se arată în raport.