Insistenta Ministerului de Finante de a modifica cu orice pret echilibrul de pe piata tigarilor de la 1 ianuarie 2006 e cel putin suspecta. Cu certitudine cei mai loviti vor fi romanii cu venituri mici spre medii.
Potrivit celei mai recente variante a Codului Fiscal, nivelul maxim al pretului de vanzare cu amanuntul stabilit de producatorul sau importatorul de tigari nu va putea fi, incepand cu 2006, mai mic de 90% din pretul maxim de vanzare al celei mai bine vandute categorii. In proiect se precizeaza ca prevederea va fi mentinuta numai cu avizul favorabil al Consiliului Concurentei, potrivit Mediafax.
“Cea mai bine vanduta categorie” este LM, care costa acum 35.000 lei, deci nici o tigareta nu va costa mai putin de 31.500 lei de la 1 ianuarie, la care s-ar putea adauga si “taxa pe viciu”, idee a ministrului sanatatii. Noua initiativa scumpeste mult tigarile ieftine si mai putin pe cele scumpe, riscand sa impinga multi consumatori in bratele contrabandistilor de tutun. Mai intai, Finantele au vrut sa introduca “pretul minim”, care ar fi trebuit sa fie 76% din pretul celei mai bine vandute categorii de pe piata. Insa, Comisia Europeana a criticat aspru aceasta inventie romaneasca neconforma cu legile europene ale liberei concurente. Confruntat cu opozitia de la Bruxelles, Guvernul a scos din maneca o alta smecherie: a renuntat la “pretul minim”, insa a introdus conceptul de “acciza minima”, ceea ce ar fi dus la plata unei accize pentru un pachet de Carpati egala cu cea platita pentru un pachet de LM! Acelasi efect ca in cazul “pretului minim”. Iar ultima varianta, dupa cum am prezentat mai sus, este reglementarea unui nivel maxim al pretului de vanzare cu amanuntul. Toate aceste jonglerii din Codul Fiscal au, pana la urma, aceeasi finalitate.
Dar de ce atata insistenta? Un posibil raspuns l-au oferit analistii pietei, citati de Antena 1, intr-un reportaj: “grupurile de interese”. Toate initiativele favorizeaza un producator (Philip Morris, proprietarul marcii LM) care poate dicta preturile celorlalti concurenti de pe piata printr-o simpla modificare a pretului la aceasta categorie de tigari, practica anticoncurentiala sanctionata de Comisia Europeana. Interesant este ca relatia de amicitie a reprezentantului Philip Morris cu ministrul de finante Sebastian Vladescu si cu premierul este de notorietate.
Chiar presedintele Basescu vorbea de “sfaturile de taina” care l-au convins pe premierul Calin Popescu Tariceanu sa se razgandeasca in privinta demisiei, printre emitenti presa indicandu-l pe Peter Imre, reprezentantul Philip Morris, despre care primul-ministru a recunoscut ca-i este “vechi prieten”.
Trei prieteni, un “grup de interese”? Prin modificarea prevederilor din Codul Fiscal, ministrul de finante Sebastian Vladescu permite concernului “Philip Morris” sa dicteze in piata. Reprezentantul acestuia, Peter Imre (foto stanga), este bun amic atat cu Vladescu, cat si cu premierul Tariceanu, care nu scoate un cuvant in aceasta poveste, in ciuda criticilor Comisiei Europene