După mai bine de un an fără cursuri fizice, școala începe din nou cu săli pline de copii. O treime dintre elevii români vor păși luni dimineață peste pragul unei școli din mediul rural. Dar, în 2021, nevoile acestora se rezumă în continuare la haine, mâncare și bani pentru transportul spre școală, potrivit unui sondaj realizat de organizația neguvernamentală World Vision.
Organizația a contorizat răspunsurile a circa 1.000 de elevi și profesori din mediul rural, care arată că dascălii își doresc mai multă implicare din partea părinților și salarii mai mari, în vreme ce copiii visează în continuare ca digitalizarea să ajungă și în școala românească de la sat, după un an în care au învățat teoretic în fața ecranelor.
Un lucru care îi unește atât pe profesori, cât și pe elevi este dorința ca școala să se desfășoare fizic în anul școlar 2021-2022. E așteptarea a aproape 80% dintre ei.
Dar și să existe mai puțin bullying, o problemă semnalată în chestionar de 24% dintre elevi și 55% dintre cadre didactice.
Lecții interactive, activități extrașcolare și toalete curate
Dorințele elevilor sunt palpabile și arată realitatea din școala românească rurală în 2021, unde 52% dintre copii vor lecții care să-i captiveze, 40% visează la activități extrașcolare și 33% ar dori mobilier nou, căldură, aer condiționat, toalete curate și mai multe săli de curs.
După un an în care școala s-a desfășurat în fața ecranelor, digitalizarea continuă să fie o problemă în ochii elevilor de la sat. O treime dintre ei vor acces la internet, un laborator cu calculatoare, proiectoare și imprimante.
Așteptările copiilor de la părinți arată că acestora le lipsește atât ajutorul la lecții, cât și lucruri elementare: haine, rechizite, mâncare și bani pentru transport.
Iar 8% dintre elevi și-ar dori ca părinții să nu-i mai trimită la muncă în timpul orelor de școală.
Profesorii: mai mulți bani pentru educație și salarii majorate
Peste 60% din cadrele didactice de la sat vor salarii mai mari, investiții în modernizarea și extinderea școlilor, dar și ca educația să primească un procent mai însemnat din PIB.
De asemenea, peste jumătate din profesori își doresc investiții în digitalizare, o strategie națională pentru modernizarea educației și acces continuu la cursuri de perfecționare, care să privească atât materia, cât și interacțiunea cu elevii.
Elevii să aibă o atitudine mai pozitivă, părinții să fie mai implicați
82% dintre profesori și-ar dori ca elevii să aibă o atitudine mai pozitivă față de școală, asta însemnând mai multă implicare la ore și rezolvarea temelor pentru acasă. În vreme ce 68% vor și ca părinții să fie mai implicați în procesul de educație.
Peste jumătate din cadrele didactice reclamă faptul că nu se simt respectați și valorizați de către elevi și părinți, iar 37% ar vrea ca și cei mici să fie mai disciplinați.
Între timp, absenteismul rămâne o problemă pregnantă în școala românească de la sat. 49% dintre profesori vor pur și simplu ca elevii lor să nu mai lipsească.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro