Matei, în clasa a XI-a la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din București, a aflat acum ceva timp despre programul MyWay de la o prietenă de familie. Întâi a susținut, își amintește el, un test pe care-l consideră „meticulos”, pentru că avea multe întrebări. Este vorba despre chestionarul de interese vocaționale Jackson (JVIS), care cuprinde 293 de perechi de opțiuni. Rezultatul testului spunea că Matei preferă o muncă cât mai activă.
După aceea, a avut o discuție cu un consilier educațional și cu un psiholog, iar una dintre recomandările primite a fost să înceapă o școală de pilotaj. A început deja cursurile pe un avion ușor.
„Am asistat la vânzări și la consilierea clienților, am pregătit un scuter pentru test drive din faza de despachetare”, spune Matei după prima lui zi la Yamaha, pentru Școala 9. Internshipul ține o săptămână și programul e de la 10:00 la 16:00. La finalul activității va primi de la companie o fișă de feedback și, dacă va avea nevoie, o scrisoare de recomandare.
Pe lângă Yamaha, printre firmele partenere în programul MyWay, început în iunie 2021, se mai numără și unele din sfera medicinei, justiției și PR-ului, precum Skinmed, VD Law Group și Deci.Se.Poate. Acestea sunt câteva dintre domeniile de activitate pe care le-au explorat 40 de liceeni din București.
Un pas în instanță
După ore, Andreea Vasilescu, de asemenea în clasa a XI-a, dar la Colegiul „Mihai Viteazul”, a mers timp de o săptămână la sediul firmei de avocatură VD Law Group.
Diriginta le-a propus ei și colegilor să dea un test vocațional și au găsit, până la urmă, acest program. Înainte de testare, Andreea avea în gând trei opțiuni de facultate: arhitectură, psihologie sau drept. Rezultatul, însă, a determinat-o să facă o alegere: dreptul.
„După discuția cu psihologul și consilierul, am plecat destul de lămurită, fixată pe ceea ce voiam să fac”, spune Andreea. „De acum trebuie să mă pun pe învățat”, adaugă ea și apoi râde.
La biroul de avocatură, programul era flexibil, uneori pleca acasă spre seară, alteori mai devreme. „De exemplu, îmi dădeau ceva de citit și discutam pe baza a ceea ce citeam. Mi-au explicat în mare și ce înseamnă sistemul juridic”, povestește ea. În a doua zi de internship, s-a dus și în instanță. „Una e să citești sau să ți se explice, alta e să fii acolo”, adaugă liceana.
Despre experiența printre avocați, Andreea spune că a fost așa cum și-a imaginat-o. Nu-și închipuise un job „roz”, a observat acolo „stresul” angajaților, dar asta n-a descurajat-o. Ține minte că a avut destule curiozități: „I-am bătut un pic la cap cu întrebări”, despre ce înseamnă fiecare funcție, de pildă. „Acum îmi doresc și mai mult să urmez dreptul”, mai spune Andreea.
„Vreau să văd locuri diverse”
„Încă nu știu ce vreau să fac la facultate și mi-am spus că o astfel de asociație ar putea să mă ajute”, explică Ioana Toader, elevă la Colegiul bucureștean „Gheorghe Lazăr”. Mama ei a dat peste programul ONG-ului și așa s-a înscris.
Testarea vocațională i-a arătat că i s-ar potrivi să lucreze în comunicare, resurse umane și management hotelier. A început cu un internship la Deci.Se.Poate, care face PR pentru companii farmaceutice, iar ca să experimenteze managementul hotelier, va alege ibis Styles Bucharest Erbas. „E o oportunitate mare pentru mine să fac lucrurile pe care ar trebui să le fac la un anumit job”, spune Ioana.
La Deci.Se.Poate, adolescenta a învățat cum se redactează un comunicat de presă, chiar a scris și ea unul. „Ne-au explicat că înveți să-l faci în timp”, povestește ea. Nu simte că ar putea redacta acum unul cap-coadă, dar știe care ar fi structura și ce să includă, de exemplu, informații despre unde și când se desfășoară un eveniment și numele participanților.
Chiar dacă știa cu ce se mănâncă profesia și că „un PR-ist scrie mult”, a descoperit și lucruri noi. Credea, de pildă, că doar firmele mari au PR, însă în practică a aflat că multe companii angajează specialiști în comunicare. Și că, dacă faci PR pentru persoane publice, „petreci timp cu ele și postezi des pe social media”.
I s-a părut, totuși, un job static și se gândește că managementul hotelier implică mai multe deplasări. „Vreau să văd locuri diverse și să cunosc oameni noi, să fiu o persoană activă”, mai spune Ioana.
Continuarea, pe Școala9.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro