Ultima dată când talibanii au condus Afganistanul, după războiul sovieto-afgan din anii 1980, viața femeilor și a fetelor a fost îngrozitoare.

Între 1996 și 2001, perioada ultimei lor guvernări, talibanii, care au revenit la putere în Afganistan după campania fulgerătoare de luna trecută, au impus legea Sharia, dar cu o interpretare radicală a legii islamice.

Afganii se tem acum că legea va fi reimpusă, în ciuda „deschiderii” afișate de liderii insurgenți în conferințele de presă sau în declarațiile oficiale ale purtătorilor de cuvânt.

De-a lungul timpului, talibanii au susținut și introdus noi pedepse, pe baza legii Sharia. Execuțiile celor bănuiți de adulter, de exemplu, erau publice, pe stadioane.

Legea Sharia, limita degradării umane

De asemenea, drepturile femeilor au fost îngrădite până la limita degradării umane. CNN-News18 a citat câteva din legile „medievale” care au funcționat în regimul taliban trecut.

  • Femeile nu ar trebui să fie văzute pe stradă nesupravegheate, fără o rudă de sânge sau fără a purta burka, îmbrăcămintea care le acoperă întregul corp;
  • Niciun bărbat nu ar trebui să audă pașii unei femei, astfel că pantofii cu toc înalt nu ar trebui să fie purtați;
  • Vocea unei femei nu ar trebui să fie auzită de un necunoscut, astfel nu trebuie să vorbească tare în public;
  • Femeilor li se interzice fotografierea, filmarea sau ca imaginea lor să apară în reviste, ziare, la radio sau televiziune;
  • Femeile nu au voie să apară la balcoane și nici să poarte bijuterii, nu au voie să-și vopsească unghiile și își vor pierde un deget dacă o vor face.

Potrivit unui raport al Serviciului de Cercetare al Congresului american, talibanii le-au interzis femeilor să lucreze, dar și să urmeze școala după vârsta de 8 ani.

Cum s-a îmbunătățit situația în ultimele două decenii

Câteva lucruri s-au îmbunătățit după invazia Statelor Unite în 2001. Rata mortalității materne a scăzut, deși este încă alarmant de mare.

Mai multe femei au devenit medici, politicienii și jurnaliști. Și o generație nouă a beneficiat de educație. Un raport al Băncii Mondială arăta că aproape nici o fată nu avea studii primare în 2000, dar mai mult de 85% mergeau la școală până în 2012.

În plus:

  • 1 din 3 fete afgane este căsătorită înainte de vârsta de 18 ani;
  • Doar 19% dintre fetele sub 15 ani sunt alfabetizate;
  • 60% din cei 3,7 milioane de copii care terminau cursurile erau fete, în condițiile în care mersul la școală a fost întotdeauna periculos.

Nevoia de „bacha posh”

Pentru unele fete, există în mod istoric și o cale de a trăi, înainte de pubertate, ca băiat, explică Jenny Nordberg, 48 de ani, jurnalistă suedeză stabilită la New York, autoarea unei cărți despre bacha posh, „Fetele ascunse din Kabul. O apărare secretă împotriva discriminării femeilor în Afganistan”.

Jenny Nordberg, la Kabul. Foto: Facebook

„Bacha posh”, care în limba Dari, una dintre cele două limbi oficiale din Afganistan, înseamnă „fată îmbrăcată în băiat”, este o tradiție străveche, de dinaintea talibanilor, conform căreia o familie desemnează o fată care să trăiască ca băiat.

Asta îi permite să aibă libertățile unui băiat – cum ar fi educația, dreptul de practica un sport și dreptul de a se deplasa singură, fără escorta unui mahram, însoțitor de sex masculin. De asemenea, îi impune și îndatoririle unui băiat, cum ar fi munca.

Unii părinți desemnează un bacha posh dacă familia nu are fii, pentru a atenua ceea ce ar putea fi rușinea și vulnerabilitatea acesteia, neavând un copil bărbat care să protejeze familia sau să câștige bani pentru aceasta, cu speranța că schimbarea va provoca următoarea copil născut pentru a fi băiat.

Tradiția înrădăcinată în inegalitate

„Bacha posh”, susține Nordberg, e o tradiție înrădăcinată în inegalitate. Cu toate acestea, este unul dintre puținele moduri în care unele fete prins gustul libertății.

Volumul care a făcut-o cunoscută pe jurnalista de origine suedeză.

Practica va fi mult mai riscantă acum, spune Nordberg, deoarece vedem deja femei care se confruntă cu discriminare de când talibanii au revenit la putere.

Săptămâna trecută, Zabihullah Mujahid, purtător de cuvânt al islamiștilor, a spus că talibanii vor permite femeilor să meargă la școală și la locurile de muncă, atât timp cât vor purta un hijab care să le acopere capul. De asemenea, femeile vor avea nevoie de un însoțitor de sex masculin în călătoriile care durează mai multe zile.

El a negat astfel informațiile potrivit cărora talibanii vor forța din nou femeile să stea în casă, așa cum au făcut-o în perioada în care au mai fost la putere, între 1996 și 2001, sau că le vor biciui dacă se comportă greșit, pe seama interpretărilor radicale ale Legii Sharia.

Zabihullah Mujahid, purtătorul de cuvânt al talibanilor.

De ce o fată este privită că o „slăbiciune” pentru familie

Scriitoarea e explicat că, înainte de invazia SUA, din 2001, multe dintre fete era analfabete: „Existau câteva școli secrete, ceea ce însemna practic un grup de studiu improvizat. Femeile sau surorile mai în vârstă care aveau o anumită educație sub ruși își învățau surorile mai mici sau copiii mai mici”.

O fată era o slăbiciune pentru familie, deoarece nu putea apăra o familie așa cum putea un băiat. A crește o fetiță însemna că ai o singură datorie: să o căsătorești cu o altă familie. Fetele nu avea voie să se joace prea mult. Să iasă prea mult, să citească o carte, să facă sport. Trebuia întotdeauna să țină jos privirea.

Jenny Nordberg:

„Odată ce o fată era căsătorită, ea devenea proprietatea soțului. Și acesta ar putea fi un bărbat pe care nu l-a cunoscut sau pe care l-a cunoscut o singură dată și cu care nu a vorbit niciodată”, a explicat Nordberg.

De la generația cu smartphone și tabletă, la noua ordine talibană

Ea a subliniat că, după 2001, a existat „o nouă generație mai ales urbană, care a mers la școală și la universitate. Cu planuri mari, civilizația smartphone-ului și a tabletei. Care știa ce se întâmplă în restul lumii. Ei  sunt cei care, în fantezia unei presupuse noi democrații funcționale din Afganistan, urma să preia statul și să împingă țara înainte”.

Întrebată despre afirmația talibanilor, „vor proteja drepturile femeilor în limitele Islamului”, Nordberg a spus că „această afirmație nu înseamnă nimic, deoarece e supusă interpretării. Nu există nicio corelație între ceea ce credem noi că sunt drepturi rezonabile pentru femei și ceea ce cred ei că sunt drepturi rezonabile pentru femei. Asuprirea femeilor nu este o poveste secundară. Este povestea principală. Femeile sunt utile doar pentru a avea copii. Și femeile trebuie controlate și ținute foarte din scurt”.

Un înalt oficial din rândul talibanilor a declarat recent pentru BBC că femeile vor face parte din noul guvern de la Kabul, însă „nu vor ocupa poziții-cheie” , ci „ar putea să muncească în funcții mai puțin importante”.

Relatările afganilor care au reușit să părăsească țara căzută în mâinile talibanilor contrazic însă declarațiile acestora.

Iar ultimul protest recent al activistelor a fost suprimat violent.

Activiste, la un protest în Kabul, pentru respectarea drepturilor fundamentale.

„Vor păstra câteva femei simbolice pentru a le arăta ca personaje publice”

„O femeie care primește o educație are o mulțime de idei. Poate că vrea să ia propriile decizii cu privire la propriul corp sau dacă și când ar trebui să aibă copii, dacă ar trebui să se căsătorească. Talibanii nu vor nimic din toate astea. Vor să dețină toată puterea asupra femeilor. De ce ar fi oamenii atât de disperați să plece din țară dacă ar crede că talibanii sunt o versiune mai moderată a lor? De ce s-ar ascunde femeile, speriate pentru viața lor, dacă ar crede că există vreo șansă să existe un fel de negociere cu talibanii despre drepturile femeilor? Talibanii au preluat acum controlul într-un mod rapid, brutal și devastator. Nu au motive să facă compromisuri”, explică Jenny Nordberg.

Credibilitatea lor, în opinia mea, este zero pentru acordarea unor drepturi fundamentale ale omului pentru femei.

Jenny Nordberg:

Legat de femeile educate care credeau într-un viitor mai bun și aveau visuri, scriitoarea spune că „celor care sunt utile într-un fel sau altul li se va permite să continue să lucreze, dar nu vor avea drepturi proprii. Vor trebui să se supună unei societăți talibane și a regulilor talibane. Talibanii vor defila în jurul unor femei timp de câteva săptămâni pentru a spune: „Uite, suntem complet normali. Nu vă faceți griji”. Dar când ochii lumii s-au îndepărtat, ei vor reacționa puternic. Vor păstra câteva femei simbolice pentru a le arăta ca personaje publice”.

Talibanii vor controla totul, crede scriitoarea.

„Ca un al treilea sex într-o societate segregată, profund disfuncțională

Privindu-le pe bacha posh, Nordberg a explicat că „o fată care trăiește ca un băiat e aproape ca un al treilea sex. Pentru a ajunge la ceea ce considerăm drepturi fundamentale ale omului, o fată poate să-îmbrace o pereche de pantaloni și o cămașă, să-și tundă părul și să treacă drept băiat. Acest lucru îi va spori raza de mișcare. Nu trebuie să stea în casă, ar putea să-și însoțească mama pe stradă, ar putea ajunge în siguranță la școală”.

Numai că, spune autoarea, „este o tradiție și un obicei străvechi, care este un semn al unei societăți profund disfuncționale, segregate, în care femeile și fetele sunt cetățeni de mâna a doua. Dacă fetele ar avea drepturi, nu ar fi nevoie să se prefacă genul mai privilegiat. Aceasta este o societate în care bărbații au aproape toate drepturile. Într-o societate extrem de segregată, vor exista întotdeauna cei care vor încerca să ajungă la cealaltă parte”.

Motivul acestei tradiții e explicat de Nordberg: „Dacă familia nu are un băiat, este percepută ca slabă, pentru că nu va fi nimeni care să apere familia și să susțină părinții în vârstă. S-ar putea ca oamenii să știe că ai un bacha posh în loc de un fiu real, dar este considerat totuși mai bine decât să ai doar fiice. Este privit favorabil de majoritatea afganilor”.

„Vor exista până în ziua în care femeile vor avea propriile drepturi”

„Este o povară? Sau este un privilegiu că ți se oferă educație sau o anumită libertate de mișcare sau poți merge cu bicicleta sau călători alături de tatăl tău? Poate fi oricare sau poate fi ambele. Este foarte complicat din punct de vedere psihologic pentru fiecare bacha posh. Și depinde în principal de doi factori. Care a fost motivul pentru care ai fost un bacha posh și pentru cât timp a durat”, spune jurnalista americană de origine suedeză.

Scriitoarea crede că „o bacha posh va exista până în ziua în care femeile vor avea propriile drepturi, fiindcă acum e o nevoie mai mare de a te ascunde, de a te deghiza, dacă vrei să faci anumite lucruri”.

Va fi și mai periculos să fii o bacha posh, deoarece talibanii nu aprobă acest lucru. A fost întotdeauna riscant și va fi mai periculos într-un regim mai dur. Va părea o batjocură la adresa talibanilor și a vederilor lor închistate asupra femeilor.

Jenny Nordberg:

Talibanii guvernează, pentru moment, cu arma în mână.

Fotografii: EPA

 
 

Urmărește-ne pe Google News