Cuprins:
Pentru a putea circula pe drumurile de pe teritoriul României, toate mașinile trebuie să aibă ITP (Inspecția Tehnică Periodică) valabilă. În caz contrar, riscați amenzi usturătoare și reținerea talonului și a plăcuțelor de înmatriculare de către Poliție.
Ce reprezintă ITP, ce acte sunt necesare pentru a efectua inspecția tehnică, cât costă și care sunt amenzile în caz că nu aveți ITP valabilă vă vom spune în cele ce urmează.
Ce este ITP?
ITP reprezintă o verificare tehnică periodică și obligatorie a mașinii. Această operațiune presupune verificarea nivelului de poluare, a siguranței autoturismului și a categoriei de folosință a acestuia.
Inspecția tehnică periodică este reglementată Legea nr. 167/2003 pentru aprobarea OG nr. 81/ 2000 privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și folosința conform destinației, cu modificările și completările ulterioare.
Ce acte trebuie pentru ITP?
Documentele necesare pentru a putea efectua ITP în 2021 sunt următoarele:
- Cartea de identitate a vehiculului (în original), securizată de Registrul Auto Român (RAR);
- Certificatul de înmatriculare (talon) al vehiculului (în original) sau, după caz, autorizația provizorie de circulație;
- Actul de identitate al persoanei care se prezintă în service cu vehiculul (în original);
- Asigurare RCA valabilă la data inspecției.
În cazul în care proprietarul autovehiculului este o societate de leasing se va prezenta o copie după cartea de identitate a autovehiculului ștampilată de proprietar cu mențiunea „conform cu originalul”.
Cât costă ITP?
Prețul pentru ITP variază în funcție de service-ul unde mergeți să faceți inspecția, dar și de tipul autovehiculului.
Astfel, pentru un autoturism pe benzină tariful este, în medie, de aproximativ 120-130 de lei, în timp ce pentru autovehiculele echipate cu motoare diesel prețul poate ajunge și chiar depăși 150 de lei.
Și în cazul microbuzelor sau al autoturismelor cu tracțiune 4×4 prețul ITP poate fi același. În cazul motocicletelor sau mopedelor, costul pentru ITP variază între 80 și 100 de lei.
Când se face ITP?
În momentul de față, prima inspecţie tehnică periodică se face la trei ani în cazul autoturismelor noi, la un interval de doi ani pentru cele cu o vechime de până în 12 ani şi o dată pe an pentru cele mai vechi de 12 ani.
Excepție fac vehiculele folosite în regim de transport persoane, așa cum este exemplul taximetrelor, care sunt obligate să efectueze ITP-ul odată la șase luni.
Unde se face ITP?
Inspecția tehnică periodică se poate face doar în service-uri autorizate de RAR și numai de către specialiști autorizați RAR.
Orice astfel de stație autorizată poate efectua ITP pentru toate tipurile de vehicule. Fiecare service este autorizat să funcționeze pentru câte o clasă de vehicule, și anume:
- clasa I – moto;
- clasa II – autoturisme și autovehicule cu masa maxim autorizată ≤ 3,5 tone;
- clasa III – autovehicule cu masa maxim autorizată ≥ 3,5 tone.
Există și unele tipuri de autovehicule, denumite autovehicule speciale, la care ITP-ul se efectuează numai la sediul RAR, din cauza clasei speciale din care fac parte acestea, și anume:
- autovehicule de competiție;
- autovehicule înscrise în Retromobil Club România (automobile istorice);
- autovehicule cu caracter militar special.
Cum vă pregătiți pentru ITP?
Atunci când mergeți să faceți ITP-ul trebuie să vă faceți foarte bine lecțiile înainte de a merge la service.
Astfel, ca să fiți siguri că mașina va trece „examenul”, aceasta trebuie să fie conformă. Iată câteva motive pentru care se poate respinge inspecția:
- neconcordanțe în ce privește seria șasiu sau seria motor;
- defecțiuni la sistemul de direcție;
- defecțiuni la sistemul de frânare sau sistem nefuncțional;
- defecțiuni la sistemul de suspensie;
- elemente de rezistență ruginite;
- faruri sparte sau crăpate și defecțiuni ale sistemului de iluminare;
- sistem de lumini sau lumini neomologate (xenon aftermarket este interzis);
- anvelope sau jante de dimensiuni diferite față de cele menționate în Cartea de identitate a vehiculului sau anvelope pe față diferite de cele de pe puntea spate;
- parbriz spart sau fisurat;
- folii pe suprafața vitrată neomologate de RAR;
- depășirea limitelor legal acceptate pentru noxele corespunzătoare normelor Euro ale mașinii.
Dacă automobilul a fost respins, nu veți mai avea voie să circulați cu el după data expirării ITP-ului din talon.
De aceea, este bine să vă prezentați la inspecţie cu câteva zile înainte de expirarea ITP-ului precedent pentru a avea, astfel, timp să faceți eventualele remedieri ale defecţiunilor constatate și să vă prezentați din nou înainte de data expirării.
Dacă vă prezentați la aceeași staţie ITP în decurs de 30 de zile, reverificarea mașinii se va face la un tarif mai mic.
Care este amenda pentru ITP expirată?
Atunci când un conducător auto este depistat că circulă pe drumurile din România având ITP expirată, acesta riscă o amendă cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei.
În același timp, Poliția îi va reține celui aflat în culpă și certificatul de înmatriculare al mașinii (talonul) și îi va confisca plăcuțele de înmatriculare. În plus, șoferul va primi o dovadă fără drept de circulaţie, ceea ce înseamnă că nu o să mai poată lua maşina din locul unde a fost prins decât pe platformă sau împinsă.
Verificarea tehnică ulterioară a autovehiculului în vederea redobândirii talonului se va efectua numai la RAR.
Un alt aspect important este că, în situația în care ITP-ul expiră, înmatricularea este suspendată automat. În această situație, conducătorul auto riscă o amendă pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, care este cuprinsă între 3.000 și 5.000 de lei.
Foto: Arhiva Libertatea