Cuprins:
Probabil ai auzit în ultima vreme vorbindu-se tot mai mult despre metavers sau metaverse, așa cum îi spun vorbitorii de limbă engleză, un concept despre care oamenii sunt de acord că va revoluționa internetul.
În cele ce urmează îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi despre acest concept, când și cum a apărut, cu ce se ocupă acesta și care a fost scopul creării sale.
Când a apărut termenul de metaverse?
Termenul de metaverse a apărut pentru prima dată în romanul „Snow Crash” scris de autorul american de science-fiction Neal Stephenson și publicat în 1992.
Ideea acestei cărți este aceea că au existat avataruri realiste care se aflau în clădiri 3D realiste în alte medii, în realitate virtuală.
În cele trei decenii scurse de atunci, mai multe evoluții tehnologice au marcat calea către un adevărat metaverse.
Mai precis, calea către o lume virtuală online, cu realitate augmentată, realitate virtuală, avataruri 3D, video, audio și alte mijloace de comunicare. În acest fel, pe măsură ce metaversul se extinde pot exista alternative pentru a trăi această realitate hiperreală.
Cine a creat metaversul?
Putem afirma fără teama de a greși că metaverse este un pas important în evoluția tehnologiei, care poate aduce o sumedenie de avantaje. Totuși, conceptul trebuie folosit de oameni în scop de entertainment ori ca mijloc de a-și face munca mai ușoară, nicidecum ca o evadare din realitate.
Acest termen a devenit popular în urmă cu mai bine de un an, odată cu decizia luată de controversatul Mark Zuckerberg de a schimba denumirea companiei din spatele Facebook, Instagram sau WhatsApp în Meta.
Miliardarul american spunea atunci că „metaverse este următorul capitol pentru internet”. Din acel moment, internauții de pretutindeni au început să-și pună, firesc, tot mai multe întrebări și să adune informații referitoare la metaverse.
Conceptul de metaverse a fost creat de către Facebook, care a investit 50 de milioane de dolari pentru finanțarea unor grupuri nonprofit care să ajute la construirea responsabilă a acestui univers digital. Mai mult, pentru dezvoltarea metaversului au fost angajați aproximativ 10.000 de oameni.
Ce este conceptul de metaverse?
Metaversul este un concept mult mai complex decât realitatea virtuală și necesită mai multe resurse de tip hardware, precum și o conexiune la internet rapidă și stabilă de tip 5G.
Există mai multe moduri pentru a defini conceptul de metaverse. Spre exemplu, unii spun că acest concept este o combinație între mai multe valențe ale tehnologiei ca realitate virtuală, realitate augmentată și video, prin care internauții „trăiesc” într-un univers digital.
Conform unei alte definiții, metaverse este o platformă digitală unde utilizatorii au posibilitatea să se transpună într-o lume virtuală, foarte asemănătoare cu realitatea virtuală.
Acest lucru este posibil cu ajutorul unor avataruri care sunt create în funcție de preferințele celor care accesează metaverse și care iau parte la activități și experiențe interactive alături de alți utilizatori.
Metaversul mai poate fi definit ca o lume virtuală în care utilizatorii își pot construi o viață paralelă sau își pot extinde viața din offline pentru a trăi experiențe interactive fără a fi nevoie de prezența lor fizică într-un spațiu.
Practic, utilizatorii metaversului își pot crea un cont pentru a socializa, pentru a se juca ori pentru a putea călători în diferite colțuri ale lumii alături de alți utilizatori ai acestei platforme digitale fără să fie nevoie să se deplaseze din propria locuință.
Citește și: Ce este o imprimantă 3D și cum funcționează
Ce urmează în materie de metaverse?
Știm cu toții că, în clipa de față, pentru a ne juca ori pentru a putea interacționa cu alți internauți ne folosim smartphone-urile și calculatoarele.
Metaversul ne va oferi posibilitatea de a ne conecta cu prietenii virtuali folosind ochelari VR sau căști VR, ceea ce va face ca experiența din lumea virtuală să fie foarte apropiată de realitate.
Specialiștii estimează că vor mai trebui să treacă între 5 și 10 ani până când caracteristicile-cheie ale metaversului vor deveni mainstream.
În acest sens, Facebook testează deja câteva concepte precum Workplace și Horizons care permit folosirea unui avatar virtual pentru a merge la muncă ori pentru a socializa cu alți utilizatori.
Citește și: Cele mai mari companii de tehnologie și ce valoare de piață au acestea
Foto:Shutterstock