Atribuțiile primarului unei localități

Potrivit Legii administraţiei publice locale, principalele atribuții ale primarului includ:

  • reprezintă unitatea administrativ-teritorială în relațiile cu alte autorități și în justiție.
  • funcționează ca ofițer de stare civilă și autoritate tutelară, organizează alegerile, referendumul și recensământul
  • prezintă rapoarte anuale și strategii de dezvoltare economică, socială și de mediu consiliului local
  • exercită funcția de ordonator principal de credite, întocmește și gestionează bugetul local și inițiază negocieri pentru împrumuturi
  • coordonează și asigură realizarea serviciilor publice locale, gestionează situațiile de urgență, și numește conducătorii instituțiilor publice locale.
  • elaborează planuri urbanistice, emite avize și autorizații, și asigură conformarea cu standardele de protecție a mediului.

Legea mai prevede că primarii comunelor pot angaja un consilier personal: „Primarii oraşelor, municipiilor şi ai municipiilor reşedinţă de judeţ pot înfiinţa, în limita numărului maxim de posturi aprobate, cabinetul primarului, compartiment distinct format din: maximum 3 persoane la oraşe şi municipii și maximum 5 persoane la municipii reşedinţă de judeţ”.

Cum poate fi demis primarul

Mandatul primarului încetează după un referendum local având ca obiect demiterea acestuia, organizat după cererea adresată prefectului de locuitorii comunei, oraşului sau municipiului, „ca urmare a nesocotirii de către acesta a intereselor generale ale colectivităţii locale sau a neexercitării atribuţiilor ce îi revin”.

Organizarea referendumului trebuie făcută în scris de cel puţin 25% dintre locuitorii cu drept de vot.

Legea mai spune că mandatul primarului se suspendă numai dacă acesta a fost arestat preventiv. Măsura se comunică imediat prefectului care îl suspendă pe primar. În acest caz, atribuţiile revin viceprimarului sau, după caz, unuia dintre viceprimari, desemnat de consiliul local cu votul majorităţii consilierilor locali.

Atribuțiile primarului Capitalei și ale primarilor de sector

În privința primarului general al Bucureștiului, el îndeplinește atribuţiile prevăzute pentru primarii comunelor şi oraşelor.

Legea mai spune că edilul general, împreună cu primarii sectoarelor, trebuie să se întrunească măcar o dată pe lună. „La şedinţe se analizează modul în care sunt duse la îndeplinire hotărârile Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi dispoziţiile cu caracter normativ ale primarului general şi se prezintă informări reciproce”, scrie în legea administrației publice.

Sectoarele municipiului Bucureşti au câte un primar şi un viceprimar, iar municipiul Bucureşti are un primar general şi 2 viceprimari.

Primarii de sector funcţionează sub aceleași reguli ca primarii comunelor şi oraşelor, cu excepţia atribuțiilor referitoare la consultarea populaţiei prin referendum pentru rezolvarea problemelor locale. Totodată, primarii de sector nu au dreptul să decidă în privința adunărilor publice, drept care îi revine exclusiv primarului general.

De asemenea, primarii sectoarelor trebuie să participe la şedinţele Consiliului General şi pot avea intervenţii la dezbaterea problemelor aflate pe ordinea de zi.

Vezi care sunt candidații la Primăria București și la primăriile de sector la Alegerile Locale din 2024!

Fii la curent cu rezultatele la alegerile locale din București, Exit Poll București și care sunt rezultatele la alegerile europarlamentare!

Urmărește-ne pe Google News