Două companii de asigurări RCA – Euroins și City Insurance – au fost amendate cu 450.000, respectiv 500.000 de lei la sfârșitul unui nou episod de tulburări pe o piață care n-a fost niciodată foarte funcțională.
Cele două companii dețin trei sferturi din piața de profil, ca urmare a prețurilor competitive practicate, însă înregistrează și nouă din zece reclamații, în general de la păgubiți nemulțumiți că nu și-au primit toate despăgubirile așteptate sau că nu le-au primit la timp.
Numărul reclamațiilor referitoare la RCA a ajuns la o cifră-record – peste 17.000 în doar prima jumătate a anului trecut, de peste două ori mai mult decât în tot anul 2018.
Care sunt problemele RCA
Principala problemă în cazul asigurării de răspundere civilă obligatorie auto este că titularul asigurării nu este același ca beneficiarul.
Pe cumpărător îl interesează să cumpere polița la un preț cât mai mic, pentru a fi acoperit legal. Pentru păgubit, adică victima accidentului, important este să-și primească despăgubirea.
Acest conflict de interese ar trebui în mod normal rezolvat prin reglementare și prin măsuri administrative, ceea ce însă până acum s-a dovedit „misiune imposibilă”: fie autoritățile ezită să ia vreo măsură prea radicală, fie – atunci când totuși o iau – orice rezolvare creează probleme noi.
Astfel, una dintre probleme a fost stabilirea prețului pentru service. Cât timp asigurătorii aveau ultimul cuvânt, tarifele erau mici, iar service-urile auto se plângeau că ajung în faliment.
În momentul când li s-a dat mai multă libertate, service-urile au mărit prețurile, uneori excesiv, lucru care s-a rostogolit în cele din urmă în prețul polițelor, care au tot crescut.
În final, cel de-al treilea conflict apare între competitori – unii preferă să își conserve reputația, chiar dacă asta înseamnă prețuri mari și vânzări mici, alții aleg să urmărească și cota de piață, chiar și atunci când această abordare duce în cele din urmă la pierderi și la faliment, așa cum a fost cazul la Astra sau la Carpatica, fostele vedete ale pieței RCA din România. Tentația încasărilor uriașe este pur și simplu prea mare.
Cum încerci totuși să faci profit cu prețuri mici? În industria asigurărilor există o vorbă – „controlul daunelor” – care în realitate poate să însemne orice: de la verificări legitime antifraudă până la cele mai banale strategii de a nu-i plăti păgubitului ce-i datorezi. Varianta ideală este să îl șicanezi, să îl duci cu vorba sau să îl amâni până renunță singur și își repară mașina pe banii lui.
Ce poți să faci ca să preîntâmpini o astfel de situație sau să ieși din ea? Iată trei opțiuni:
Alege opțiunea de decontare directă
Una dintre soluțiile legale pentru această situație, introdusă de câțiva ani, este așa-numita opțiune de „decontare directă”, care nu este obligatorie pentru asigurat, dar pe care toți asigurătorii RCA trebuie să o aibă în ofertă.
Opțiunea presupune că victima accidentului își primește banii de la propriul asigurător RCA, urmând mai departe ca acesta să își regleze conturile cu asigurătorul autorului.
În general, o astfel de opțiune poate costa până la 100 sau chiar 200 de lei, însă, în cazul unui accident provocat de un posesor de „RCA ieftină”, își justifică fiecare bănuț.
Există și excepții – de exemplu pentru șoferii care își folosesc mașina foarte rar și pentru care riscul de a fi accidentați este astfel mult mai îndepărtat.
Există însă și niște limitări destul de stricte pentru această opțiune: accidentul trebuie să se producă pe teritoriul României, ambele vehicule trebuie să fie înmatriculate în România și să aibă RCA valabilă, iar pagubele sunt produse doar vehiculelor și exclud vătămările corporale.
Pentru restul cazurilor, rămân doar următoarele două lucruri de făcut:
Refuză propunerile de a repara mașina „în regie proprie”
Unii dintre asigurători preferă să îi propună păgubitului o sumă fixă, în ideea ca acesta să-și negocieze mai departe singur reparația.
Uneori, propunerea poate avea sens – de exemplu atunci când paguba este prea mică pentru a merita vreun deranj suplimentar sau când suma este în mod evident acoperitoare ori atunci când știi un service care se poate încadra în preț în condiții de calitate.
Însă, în cele mai multe cazuri, propunerea este doar un alt mod de „control al daunelor” din partea asigurătorului; iar riscul cel mai mare este ca mecanicul să descopere că avaria era, de fapt, mai mare și mai costisitoare decât părea la prima vedere.
Amenință de la început că dacă nu îți primești toți banii la timp, vei face reclamație
Chiar dacă reclamațiile sunt de ordinul zecilor de mii pe an, în realitate, cea mai mare parte a situațiilor se tranșează înainte.
Atunci când un client pare că are dreptate și că intenționează să-și ceară drepturile până în pânzele albe, este foarte probabil ca asigurătorul să-l despăgubească fără șicane.
Dimpotrivă, dacă nu își știe drepturile sau dacă se lasă dus cu vorba, devine victimă sigură. Așa că păstrează un ton calm și profesional, pentru a nu-l ostiliza pe agentul constatator, dar fă-l să înțeleagă foarte clar, dacă e cazul, că știi cât de proastă este reputația companiei pe care o reprezintă și cât de greu poate să cântărească fiecare reclamație în plus la Autoritatea pentru Servicii Financiare.
***
„Școala de bani” este o secțiune publicistică având ca temă educația financiară, finanțată de BCR, dar cu un conținut editorial independent. Aici veți putea citi informații proaspete, analize și sfaturi despre cum să vă gestionați bugetul, soluții de economisire și despre cum să luați cele mai bune decizii în ceea ce privesc veniturile și cheltuielile personale. Interacțiunea oamenilor cu banii e un lucru care se schimbă în permanență, iar informațiile despre cele mai bune practici mondiale, despre riscuri și tendințe ne pot influența viața în bine. BCR nu are niciun control asupra acestor articole, nu le vede înainte de publicare, ele sunt scrise independent de redacția Libertatea.