Majoritatea mașinilor din parcul național auto al României sunt echipate cu cutii de viteze manuale. Numărul autoturismelor cu transmisie automată din țara noastră este, însă, într-o continuă creștere.

Acestea sunt mai ușor de condus datorită faptului că sunt eliminate manevrele de schimbare a treptelor de viteze, dar există destui șoferi care se sperie de cutiile automate din mai multe considerente.

Deși pare hilar, cel puțin la prima vedere, unul dintre motive îl reprezintă semnificația literelor P, R, N și D de pe schimbătorul de viteze al cutiei automate. Dacă ți-ai pus cumva întrebarea ce înseamnă aceste litere în articolul de astăzi îți vom spune ce reprezintă literele P, R, N, D la cutiile de viteze automate.

Ce este cutia de viteze automată?

Preferate la început de femei pentru uşurinţa la condus, cutiile de viteze automate au ajuns să fie căutate şi de către bărbaţi, mai ales datorită confortului oferit în timpul condusului.

Cutia automată este un sistem fiabil, acționat hidraulic, care aplică puterea provenită de la motor la roțile motoare ale mașinii.

Un autoturism echipat cu cutie automată este mai convenabil din punct de vedere al consumului de carbirant şi se potriveşte perfect într-un oraş cu un trafic aglomerat așa cum este Bucureștiul.

O mașină cu transmisie automată este, totodată,  mult mai uşor de condus, asigurând un confort sporit celui aflat la volan, mai multă lejeritate la condus, precum şi un plus de siguranţă în trafic.

Pentru a putea conduce o mașină cu transmisie automată, trebuie să știi că pedala de ambreiaj nu există. Aceste mașini sunt prevăzute doar cu două pedale, accelerația și frâna și, foarte important, ambele trebuie manevrate doar cu piciorul drept.

Nu în ultimul rând, cutia automată este ideală pentru persoanele care acuză diverse probleme la nivelul picioarelor, ajută la urcarea în rampă și elimină din start riscul de oprire bruscă a motorului.

Cutie de viteză automata

Ce înseamnă literele P, R, N și D de pe schimbătorul cutiilor automate?

După cum scrie YourMechanic, fiecare literă de pe schimbătorul de viteze al cutiei de viteze automate reprezintă o setare individuală a „vitezei” sau o sarcină unică pentru transmisie.

Angrenajele din interiorul unei transmisii automate sunt schimbate hidraulic și pot varia de la trei la nouă trepte în timp ce se află într-o „treaptă” pentru mersul înainte.

Ce înseamnă P la o cutie de viteze automată?

Litera P reprezintă setarea PARK a cutiei de viteze. Atunci când schimbătorul de viteze este în poziția PARK, treptele transmisiei sunt blocate, ceea ce împiedică roțile să se rotească înainte sau înapoi.

Mulți șoferi folosesc această setare atunci când parchează, care scopul primordial pentru această setare a cutiei automate.

Cu toate acestea, majoritatea vehiculelor echipate cu transmisii automate necesită ca, la pornirea mașinii, transmisia să se afle în setarea PARK, din motive de siguranță.

Ce înseamnă R la o cutie de viteze automată?

Litera R vine de la cuvântul REVERSE (n.n. – marșarier) sau angrenajul selectat pentru a deplasa mașina cu spatele.

Atunci când schimbați maneta de viteze din setarea P în setarea R este cuplată treapta de viteză a transmisiei care permite roților motoare să se rotească în marșarier. O mașină nu poate fi pornită dacă se află în R, ci doar în P.

Ce înseamnă N la o cutie de viteze automată?

Litera N vine de la cuvântul NEUTRAL (n.n. – neutru) și este un indicator al faptului că transmisia automată este în poziția NEUTRU sau în modul de rotire liberă al roților.

Această setare a cutiei automate eliberează angrenajele (înainte și înapoi) și permite roților să se rotească liber.

Majoritatea posesorilor de mașini cu transmisie automată nu folosesc setarea N decât dacă motorul mașinii nu pornește și, drept consecință, trebuie să o împingă sau să o tracteze. Există, însă, șoferi care folosesc setarea N a cutiei automate atunci când așteaptă la semafor pentru a nu mai fi nevoiți să stea cu piciorul în pedala de frână.

Ce înseamnă D la o cutie de viteze automată?

Litera D vine de la cuvântul DRIVE (n.n. – condus). În clipa în care se cuplează în DRIVE, pe măsură ce vei acționa pedala de accelerație, treapta de viteză va transmite putere roților și va urca în treptele superioare de viteză pe măsură ce rotațiile motorului vor atinge nivelul optim.

În momentul în care vei acționa pedala de frână, pe măsură ce autoturismul va încetini, treptele de viteză din cutia automată vor retrograda până, spre exemplu, în poziția N dacă vei dori să oprești mașina.

Dacă transmisia automată are după litera D o serie de numere, acestea reprezintă setările manuale pentru treptele de viteză – treapta 1 fiind cea mai mică treaptă de viteză, iar numerele mai mari, până la 9, spre exemplu, reprezentând treptele mai mari.

În acest caz, în dreptul literei D vei vedea litera M, care vine de la cuvântul MANUAL (n.n. – manual). Această funcție poate fi folosită fie când setarea D nu funcționează, fie când cobori o pantă abruptă și dorești să folosești frâna de motor.

Bine de știut!

  • Dacă oprești pe perioade mai mari de timp, trebuie să pui cutia de viteze automată pe modul PARK sau NEUTRAL. Astfel, vei economisi combustibil.
  • În cazul în care conduci pe autostradă este recomandat să alegi setarea OVERDRIVE dacă transmisia mașinii tale are această funcție. Astfel, vei îmbunătăți performanțele.
  • Nu schimba din modul PARK sau REVERSE dacă mașina se află în mișcare. Acest lucru va produce defecțiuni grave în timp la nivelul cutiei automate.
  • Poziția schimbătorului în modul PARK se va face doar în momentul parcării, nu înainte să frânezi cu piciorul și să acționezi frâna de mână.
  • Levierul cutiei se va pune în poziția NEUTRAL doar atunci când mașina stă pe loc, la fel și din REVERSE în DRIVE.

Urmărește-ne pe Google News