Claudiu Fusaru are 23 de ani și se pregătește pentru a deveni pilot F-16, un avion militar de vânătoare mic și ușor, dar extrem de rapid. A absolvit anul trecut Academia Forțelor Aeriene, iar în prezent lucrează la Baza Aeriană Boboc, pe o aeronavă IAR 99, primul avion cu reacție realizat integral în România.
Tânărul își dorește să plece în SUA ca să-și continue pregătirea pentru a deveni pilot de vânătoare, care ar putea dura 2-3 ani. Din punctul lui de vedere, aviația militară le oferă un mare plus tinerilor, întrucât ei pot alege dacă vor să se pregătească în locul natal sau în afară.
Visează la SUA pentru experiență, dar își dorește să revină în România, pentru a-și apăra țara. Nu doar de un conflict armat, ci și în cazuri de alte crize, sanitare sau calamități, situații neprevăzute care nu pot fi anticipate.
Viața de pilot militar impune un stil de viață riguros din punct de vedere fizic, explică Claudiu.
Aviația este despre exactitate
,,Atât eu, cât și colegii mei care sunt în pregătire pentru aviația de vânătoare facem sală minim de trei ori pe săptămână, întărim musculatura, evităm tot ceea ce ar putea uza coloana”, spune tânărul. Sunt aspecte ce contează mai ales pentru piloții avioanelor de vânătoare, unde zborul presupune schimbarea constantă a gravitației și schimbări bruște de direcție prin viteza lor. Un avion F-16, precum cele din filmele „Top Gun”, atinge o viteză de peste 2.000 de kilometri pe oră. Aproape cât viteza glonțului.
Aviația militară, armata, în general, este o școală continuă, în care ai ceva de învățat în fiecare zi, e de părere Claudiu.
,,Munca noastră în sine e doar misiunea de o oră, dar pentru acea misiune de o oră, noi ne pregătim toată ziua respectivă și cu mult înainte”, punctează el. Aviația e despre exactitate. Atunci când urcă în avion știe exact ce manevre urmează să execute, cu ce viteză, la ce înălțime, cum să acționeze în situații neprevăzute. „Aviația cam asta înseamnă: punct ochit, punct lovit și secunde numărate”, afirmă Claudiu, care are în prezent peste 100 de ore de zbor și spune că, dacă ar fi să o ia de la început, ar alege același drum.
Seriozitate maximă
Georgiana Dobincă este studentă în an terminal în cadrul Academiei Forțelor Aeriene „Henri Coandă” din Brașov, la specializarea meteorologie aeronautică. E pasionată de aviație și și-a dorit încă din clasa a VI-a să pornească pe acest drum. Spune că simte fericire și mândrie atunci când zboară. O face ca antrenament, ca toți colegii ei, pentru că responsabilitatea sa este în bază, la sol. Dar își dorește să zboare pe un supersonic, un avion și mai rapid decât F-16 și decât viteza sunetului.
„Pentru mine, și zborul cu Spartanul a fost ca un vis, a fost o experiență foarte frumoasă”, spune ea.
Georgiana este una dintre puținele femei din aviația militară română. În procente, sunt doar 7%.
La fel și Ruth Drăgușin. Și pentru ea, pasiunea pentru aviație a început încă de mică. Născută în Ghimbav, jud. Brașov, vedea de fiecare dată zborul aeronavelor ce aparțineau de Aeroclubul României. A admirat întotdeauna această idee, dar nu s-a gândit că drumul ei avea să fie același cu cel din imaginile pe care le vedea în serile de vară, în copilărie.
Decizia de a urma această chemare a venit în liceu, când a vizitat Academia Forțelor Aeriene ,,Henri Coandă” din Brașov. În prezent este meteorolog aeronautic. „Când viața unor oameni este pusă în mâinile tale într-o oarecare măsură, când piloții cărora tocmai le-ai dat un buletin meteo se află în aer și se întâmplă ca aceștia să fie chiar prietenii tăi, realizezi că aviația impune seriozitate maximă”, afirmă tânăra.
Cu toate acestea, vede zborul ca pe un ,,vals între nori”. Pentru Ruth, aviația militară este o formă de artă, ce „creează cel mai frumos contrast”.
O senzație unică
Un alt ofițer de 23 de ani mărturisește că în acest domeniu colectivul este unul în care oamenii se respectă, iar responsabilitățile se împart în mod egal, indiferent de grade. Este unul dintre motivele, dintre cele mai mici, prin care îi încurajează pe absolvenții de liceu să urmeze această carieră.
,,Toți se comportă prietenos unii cu ceilalți, indiferent de gradul personalului navigant”, spune el. În viitor, s-ar bucura să fie aduse contribuții în zona simulatoarelor de zbor și să poată zbura pe avioane din ce în ce mai performante.
Consideră că în aviație este esențial să se pună accentul pe om, pe valoarea lui, pe calitatea pregătirii. „Zborul e o senzație unică pe care cu greu o accesezi dacă nu ești pilot militar”, spune el.
Traficul aerian pe 20 iulie
357 de zboruri cu pasageri urmează să aibă loc joi, potrivit datelor oferite ziarului Libertatea de Compania Națională Aeroporturi București. Anul trecut de Ziua Aviației au fost înregistrate 362 de astfel de zboruri.
Prima structură de Aeronautică Militară din România a fost creată acum mai bine de un secol. România este una dintre primele țări din lume care au efectuat zboruri în scop militar.
Cum a fost celebrată Ziua Aviației și a Forțelor Aeriene în Capitală
Anual, pe 20 iulie, este sărbătorită Ziua Aviației și a Forțelor Aeriene. Bucureștenii au putut asista joi la o paradă a avioanelor militare ce aparțin Forţelor Aeriene Române, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informații, Aeroclubului României și Transporturilor Aeriene Române. Deasupra Monumentului Eroilor Aerului au zburat și aeronave militare italiene.