În fiecare din ultimii zece ani au avut loc între 400 și 500 de accidente rutiere pe DN2, conform datelor poliției, oferite la solicitarea Libertatea. Motivele pentru care acest drum este fruntaș în topul vieților pierdute în accidente rutiere sunt numeroase, iar soluția ar putea fi existența a patru benzi de circulație, în lipsa unei autostrăzi. 

Ziarul a întrebat, în ultima lună, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Brigada Rutieră a Poliției Române și Ministerul Transporturilor următoarele lucruri:
– Ce reprezintă acostamentul cunoscut drept „jumătate de bandă” de pe DN2/E85;
– Dacă reprezintă un acostament și nu o bandă de circulație, de ce este permisă circulația mașinilor pe el
– Ce soluții există pentru diminuarea accidentelor pe drumul dintre București spre Moldova?

Prima instituție care a răspuns a fost CNAIR.

CNAIR: „Nu este permisă circulația autovehiculelor, pietonilor, animalelor etc.

DN2 nu are patru benzi de circulație. Este un drum cu o bandă pe sens, de 3,5 m lățime, plus un acostament de 2,5 m lățime, oficial desemnat ca bandă pentru opriri de urgență. 

„Pe benzile de urgență de 2,5 m lățime, situate lângă acostament și care fac parte din platforma drumului, nu este permisă circulația autovehiculelor, pietonilor, animalelor etc. Aceasta este folosită de șoferi pentru circulație, pentru facilitarea depășirilor, deși lățimea drumului permite depășirea fără trecerea peste axul drumului doar atunci când ambele vehicule implicate sunt autovehicule mici”, explică Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Precizăm că marea problemă de siguranță a traficului de pe DN2 este că se circulă 2+2, neregulamentar și haotic.

CNAIR:

Poliția Română: „În lipsa trotuarelor, pot circula pietonii”

Ce spune Brigada Rutieră a Poliției Române despre acostament?

Foto Agerpres

„Pe acostament pot circula pietonii, în lipsa trotuarului, precum și bicicletele și celelalte vehicule fără motor, dacă circulația se poate desfășura fără pericol, însă doar în situația în care pe drumul public nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru aceste vehicule”, spune Poliția Română, arătând că acest acostament are, de fapt, și mai multe funcții. Poliția invocă o OUG privind circulația pe drumurile publice.

Niciuna dintre autorități nu explică de ce este permisă circulația pe respectivul acostament, dacă el nu este destinat rulării autoturismelor, iar folosirea sa crește numărul accidentelor rutiere soldate cu decese.

Proiectele-pilot

Prin implementarea unor proiecte-pilot, CNAIR spune că a observat o scădere a numărului accidentelor rutiere soldate cu decese. De exemplu:

  • Proiect-pilot de separare a sensurilor de circulație, prin utilizarea de parapet elastic pe cablu, în zona localității Afumați, în 2017;
  • Montarea unui parapet pe rulouri, în zona localității Coșereni, județul Ialomița, în 2019.
  • Tot în 2019, a fost lansat un proiect-pilot prin care DN2 este delimitat ca 2+1 alternativ, cu două benzi pe unul din sensuri și una pe celălalt. Prima porțiune unde se testează această delimitare este între localitățile Sinești și Movilița, din județul Ialomița.

„Este adevărat că un drum 2+1 are capacitatea mai mică decât un drum ca DN2 care, deși este proiectat în sistem 1+1, în realitate, este folosit neregulamentar, în sistem. 2+2”, mai spune CNAIR. 

Va trebui toți să acceptăm că în anumite ore de vârf vor fi ambuteiaje, dar câștigăm siguranță și vieți salvate.

CNAIR:

Poliția Rutieră: se montează parapeți

În răspunsul Poliției, reprezentanții MAI aduc în discuție și montarea „parapetului axial de separare” și modernizarea trecerilor de pietoni.

De asemenea, se are în vedere implementarea unor măsuri de siguranță a traficului rutier prin modernizarea trecerilor de pietoni amplasate în anumite localități de pe traseul drumului național DN2, precum și prin montarea parapetului axial de separare a sensurilor de mers acolo unde configurația drumului permite acest lucru.

Brigada Rutieră:

Libertatea a observat deja montarea parapeților în zona Mărăcineni, aflată la ieșirea din municipiul Buzău spre Râmnicu Sărat. Parapeți deja montați există și pe porțiuni aflate între București și Buzău.

Așteptăm Autostrada A7

În final, CNAIR punctează că „o alternativă sigură și rapidă la DN2 va fi autostrada A7, care va prelua o mare parte din trafic”.

În prezent, din autostrada A7 s-au realizat doar 16 kilometri, centura Bacăului. Un alt tronson a fost scos la licitație în iulie 2021, Dumbrava (Prahova, lângă autostrada A3) – Mizil – Pietroasele – Buzău. Acesta ar urma să aibă 63 de kilometri.

Ministerul Transporturilor nu a răspuns la întrebările trimise de Libertatea luna trecută.

 
 

Urmărește-ne pe Google News