Cuprins:
Producția de autovehicule va rămâne în continuare în posesia grupului francez. „Este vorba doar de partea de motoare termice, nu și producția de mașini. Aceasta rămâne ca și până acum, în proprietatea Renault”, au spus sursele.
Sindicaliștii ar vrea ca Renault să rămână majoritar
Sindicatul Dacia a confirmat procentele, însă reprezentanții săi spun că este vorba doar de scenarii de lucru, un anunț oficial urmând să vină din partea grupului Renault la începutul lunii viitoare.
„Astfel de ipoteze le-am auzit și noi, dar nu există nimic oficial. La început de noiembrie vor fi făcute publice planurile. Separarea va exista între producția de autovehicule și cea de motoare, trebuia să fie făcut un anunț în luna septembrie, dar există negocieri în continuare și nu știm mai multe. O altă societate dacă va fi, tot cu noi va discuta, va negocia”, a afirmat Viorel Ungureanu, președintele Sindicatului Dacia.
„Eu am speranța că acționarul majoritar va fi tot Renault”, spune acesta.
Dacia, cel mai mare exportator al României
Dacia este cea mai mare companie din România în funcție de vânzări și cel mai mare exportator.
Conform datelor Ministerului Finanțelor, Dacia a avut în 2021 afaceri de 21,4 miliarde de lei și un profit net de 498,2 milioane de lei.
Compania avea la finalul anului trecut aproape 13.000 de salariați, iar peste 100.000 depind de constructorul de la Mioveni, fiind angajați la furnizorii de piese și componente.
Oficialii Dacia au declarat recent că aceasta va produce mașini cu motoare termice „cât de mult va putea”. Din 2035 motoarele cu ardere internă vor fi interzise în Uniunea Europeană, conform măsurilor deja adoptate la nivel comunitar.
Dacia produce în acest moment un model electric, Dacia Spring, dar acesta este realizat în China de către constructorul auto Dongfeng, un alt partener chinez al Renault.
Planuri noi
Grupul Renault vrea să separe unitatea de motoare electrice și pe cea de motoare termice pentru a elibera fonduri necesare pentru tranziția verde.
Prin separarea unității de motoare termice și aducerea de noi acționari în aceasta Renault ar urma să facă economii la costurile de dezvoltare a motoarelor.
Geely este cel mai mare grup auto privat din China. În Europa, acesta mai deține și constructorul suedez Volvo, și pe cel britanic Lotus.
De asemenea, Geely deține 9,7% din acțiunile grupului Mercedes din Germania.
Saudi Aramco este cea mai mare companie petrolieră din lume și este deținută de autoritățile din Arabia Saudită.
Colaborarea cu Geely nu este nouă: în luna mai, Renault și Geely au căzut de acord pentru achiziția de către grupul chinez a unui procent de 34% la subsidiara Renault din Coreea de Sud, fosta Samsung Motors.
Spre deosebire de Dacia, în Coreea de Sud grupul Geely a preluat acțiuni și la producția de mașini.
Negocieri și cu Nissan
De asemenea, Renault renegociază alianța cu grupul nipon Nissan. Conform Reuters, discuțiile s-au blocat însă la partajarea de tehnologii.
Renault deține 43% din Nissan, care, la rândul său, deține 15% din Renault. Statul francez are, la rândul său, 15% din constructorul francez.
Cooperarea dintre cele două părți a avut de suferit după arestarea și apoi evadarea lui Carlos Ghosn, fost șef al Renault și Nissan, sub acuzații de fraudă, în 2018, în Japonia.
Renault vrea ca Nissan să investească în divizia sa de motoare electrice, iar Nissan vrea ca Renault să își micșoreze cota de acțiuni la 15%.
Conform Bloomberg, Nissan va investi între 500 și 750 de milioane de dolari pentru un procent de 15% din unitatea de motoare electrice, care are nume de cod „Ampere”.
Discuțiile dintre cele două părți au ajuns inclusiv la nivel diplomatic, între miniștrii de finanțe și ai economiei din Franța și Japonia.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro