Alesia este elevă în clasa a XI-a, la Liceul „Constantin Brâncoveanu” din Horezu: „Motivul principal era acela că nu mă pregătisem suficient la materia respectivă. În discuțiile mele cu colegii de clasă am remarcat persoane care preferă să copieze, în loc să învețe. Aceștia nu sunt priviți diferit față de ceilalți, deoarece majoritatea consideră ceva normal această faptă, chiar dacă în sinea lor știau că de fapt nu este.
Cred că elevii copiază din cauză că sistemul educațional se bazează pe o notare a ceea ce, ca elev, ai reușit să memorezi, iar ulterior să așterni pe o foaie, nu pe ceea ce ai învățat cu adevărat, ceea ce ai înțeles. Deseori se întâlnesc cazuri în care o notă este mult mai importantă decât felul în care pot valorifica informațiile pe care le-au primit, iar acest lucru este întâlnit și în cazul studenților.
Alesia, elevă
„Am devenit anxios din cauza unui test la fizică”
Darius este elev în Timiș. Și crede că unul dintre motivele pentru care tinerii copiază este volumul prea mare de informație.
„(…) toată lumea din clasă era superagitată la un test de fizică și din cauza asta eu am devenit destul de anxios și nu mai eram sigur pe mine, așa că mi-am pregătit și eu niște materiale ajutătoare. Majoritatea din clasă merge pe principiul: «La ora asta copiem, în schimb aici vom învăța».
Cei care copiază sunt priviți oarecum exact la fel ca și cei care nu o fac, pentru că nu ne prea pasă dacă colegul copiază sau nu. Elevii încearcă să copieze pentru că e un volum foarte mare de informație, care de multe ori este prea greu de digerat și este mult mai ușor să copiezi la un test decât să înveți 2-3 ore”, spune acesta.
La facultate, probabil, este vorba de același lucru, fiind din nou, multe lucruri de învățat și prea puțin timp alocat de către studenți. În cazul studenților, dar și al câtorva elevi, aceștia sunt chinuiți de transport, unde mai pierd câte o oră pe zi așteptând”.
Darius, elev
„Ajungeam să copiez la obiectele lejere, care nu erau de profil”
Delia Dobrovăț învață într-o școală din Cluj-Napoca. Și nu e convinsă că regretă faptul că a copiat. „Am copiat de-a lungul vieții mele de elev. Îmi pare rău, regret? Nu sunt convinsă că răspunsul este afirmativ. Am avut o perioadă în care săptămânile de pregătire de olimpiadă îmi consumau foarte multă energie, iar când mă întorceam la școală unii profesori nu aveau un grad de înțelegere convenabil situației mele, așa că trebuia să mă conformez și să le satisfac cerințele în ceea ce privește testele, și așa ajungeam să copiez la obiectele lejere, care nu erau de profil, sau care pur și simplu nu îmi stârneau interesul, neoferindu-mi o alternativă de viitor”, spune aceasta.
Mai multe mărturii, cum cred unii elevi că pot evitata aceste situații, dar și concluziile Antoniei Pup, pe Școala 9.
foto: Shutterstock
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro