Până acum, efectele au fost mai puțin severe decât la o recesiune clasică, dar și mult mai inegal distribuite: cei mai mulți au rămas cu veniturile intacte, unii chiar au avut de câștigat, în timp ce o parte nici foarte mare, dar nici neglijabilă s-au văzut peste noapte lipsiți de aproape orice venit. Pe piața muncii, aproape nimic nu mai este cum era.
Locurile de muncă desființate rar au fost înlocuite cu altele echivalente, care să ceară aceeași pregătire, iar per total numărul ofertelor a scăzut, pe când numărul șomerilor – oficiali sau nu – a crescut.
În astfel de situații, refugiul este antreprenoriatul sau, în vorbe mai simple, când nu-ți găsești de lucru te apuci să faci ceva pe cont propriu. Dar ce?
În principiu, la nivel individual, absolut orice. Cineva care are vocație sau experiență într-o anumită activitate va putea intra pe piața respectivă chiar și când aceasta este în scădere – ba chiar uneori va putea face lucrurile mai bine și mai profitabil decât cei dinaintea lui. Însă aceasta este excepția.
Regula este că cei mai mulți trebuie să se îndrepte către zona unde au apărut noile oportunități.
Iar aici nu prea încape loc de dubiu: oportunitățile noi sunt aproape exclusiv în comerțul (și serviciile!) online. În timp ce aproape toate activitățile economice fie au scăzut, fie s-au zbătut să se țină pe linia de plutire, volumul vânzărilor online a crescut peste tot, iar în România mai mult decât oriunde în Europa – 30% și pe fondul faptului că noi eram mai în urmă față de restul.
Chiar și atunci când este vorba despre cadourile de Crăciun, unde tradiția era ca ele să fie simțite în palmă înainte de-a fi cumpărate, ponderea celor care preferă să le comande online a crescut la peste 30%, de la doar 5% în urmă cu 4 ani, potrivit unui studiu Reveal.
De asemenea, dacă până recent românii aveau o reticență deosebită în a plăti cu cardul și preferau să achite ramburs, în pandemie, ponderea plăților cu cardul a crescut subit de la 30% la 60%.
Toate aceste lucruri arată o tendință limpede de mutare a comerțului din stradă pe internet, care este puțin probabil să se mai inverseze în viitor. Pentru cei care au făcut pasul la timp urmează poate o perioadă de prosperitate, iar pentru cei care intră acum, posibil, o șansă la un trai decent.
Desigur că întotdeauna este mai complicat de atât. O afacere nouă presupune o idee bună, experiență cât de cât relevantă, bani de investit și, pentru o perioadă, bani de cheltuit. Când rămâi brusc fără loc de muncă și nu prea mai găsești altceva, mai ales dacă nu ai apucat să strângi ceva economii, sunt destul de greu de rezolvat toate odată.
Soluția este să fii cât mai pregătit din vreme.
Iată câteva lucruri de care să ții cont:
Economiile nu-s doar în buzunarul tău, ci și în al altora
Ideal este să ai propriile economii din care să poți susține atât investiția, cât și cele câteva luni fără venituri personale. Dacă totuși nu se poate, a doua cea mai bună opțiune este să ai de unde te mai poți împrumuta, adică să nu ai deja datorii pentru vreun credit nu chiar util. Dacă ai deja un astfel de împrumut, fă un efort să îl achiți cât mai devreme, pentru a putea lua la nevoie altul.
Fă ce îți place sau la ce te pricepi
Cererea de pe piață contează cel mai mult în luarea oricărei decizii, dar trebuie să fii conștient că dacă există cerere, cel mai probabil oferta ta nu va fi singura. Iar cei care au mai multă experiență sau mai multă pasiune pentru ceea ce fac vor avea mereu un avantaj competitiv. Deci, poate la fel de important este să te orientezi totuși și către lucrurile la care te pricepi și care îți plac, chiar dacă pe moment nu par să fie la fel de în vogă ca altele.
Până la urmă, nu este nevoie să acoperi toată piața respectivă; cel mai adesea este suficientă chiar și o fracțiune de procent.
Documentarea nu costă nimic
Una este când cauți disperat o idee pentru a înlocui venitul care nu mai vine de luna viitoare, cu totul altceva este dacă ai câteva luni, un an sau doi să analizezi oportunitățile, să faci un plan și să-l corectezi pe măsură ce lucrurile se așază. Caută pe internet despre experiența altora și întreabă-i și pe alții despre ideile tale – este mereu de preferat să înveți din greșelile altora decât din cele proprii.
Pregătește și testează baza logistică
Înființarea unei societăți comerciale cu toate complicațiile ei, publicarea unui website și adoptarea unei soluții de plată online, înscrierea pe platformele de comerț electronic – toate nu consumă atât de mulți bani, ci mai degrabă timp și nervi.
Chiar dacă ești acum ocupat cu altceva, îți poți găsi timp să le faci printre picături. Iar dacă nu ai vreme să te ocupi full-time, poți face tot ce e necesar pentru a reuși să vinzi chiar și numai un singur exemplar dintr-un singur produs. Vei ști astfel că, la nevoie, totul funcționează „ceas” din primul moment și, poate chiar mai important, asta îți va menține moralul la maxim.
Gândește lucrurile pe termen lung
Poate că salariul tău va continua să tot crească și nu vei avea vreodată nevoie să faci altceva decât ce știi deja foarte bine. Însă asta nu poate fi vreodată o garanție, mai ales la cât de repede se transformă azi economia și societatea. Cum va arăta viața în orașul tău peste 10 ani de acum – va mai fi sau nu suportabilă?
Poți să lucrezi de acasă în momentul în care aproape toată lumea o va face sau ești legat de un loc?
Pensia va fi suficientă sau e nevoie să găsești și alte surse de venit?
În funcție de răspunsul la aceste întrebări e posibil să constați că, cel mai adesea, posibilitatea de a face ceva pe cont propriu este chiar mai mult decât o asigurare împotriva șomajului.
Ce este secțiunea Școala de bani
Secțiunea Școala de bani, de pe Libertatea, este un proiect editorial finanțat de BCR. Conținutul secțiunii este autonom, BCR neavând nicio interacțiune cu acesta, nici înainte de publicare, nici după, articolele fiind scrise de jurnaliștii angajați sau contractați de casa de presă Ringier, editorul ziarului Libertatea.
foto: 123rf.com
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro