In ultimele zile, mai multi cititori ne-au sunat la redactie sa reclame diverse nereguli legate de factura la intretinere. Potrivit specialistilor, daca vi se pare ca factura e ‘umflata, e bine sa cereti lamuriri presedintelui de bloc sau sa mergeti sa va arate chitantele de la furnizori si sa va explice cum s-a facut calculul.

Gheorghe Stanescu, administrator la un bloc din Capitala, va spune cum se face repartizarea cheltuielilor.

Pe numar de persoane se calculeaza: salariul femeii de serviciu, curentul pe partile comune (casa scarii, subsol), gunoiul (care se stabileste in functie de firma cu care are contract primaria de care apartineti), curentul care alimenteaza liftul. Daca blocul are contor separat la lift, plata energiei electrice consumate de acesta se face numai de cei care merg cu liftul, cei de la parter si etajul 1 fiind scutiti de la plata, in functie de hotararea adunarii generale. 

Pe cota indiviza se platesc orice imbunatatiri sau reparatii aduse blocului. De exemplu: inlocuirea tevilor, zugravirea fatadei blocului, repararea terasei, intretinerea si repararea liftului, a interfonului, salariul administratorului, cheltuielile gospodaresti (telefonul administratorului, in functie de caz), consumabile (inlocuirea becurilor, ustensilele pentru curatenia scarii etc).

Lipsa de la domiciliu nu va scapa de plata cotei indivize

Daca lipsiti de la domiciliu o perioada mai lunga, sunteti scutit de plata cheltuielilor pe numar de persoana, numai daca ati inmanat o cerere presedintelui, nu si de plata cotei indivize. 

In ceea ce priveste caldura, la cei care au repartitoare e mai usor. Se citesc contoarele, apoi se da centralizatorul administratorului, care va face calculul, in functie de factura de la RADET si de la firma care a montat repartitoarele. La cei care nu au contoare se calculeaza in functie de suprafata utila a apartamentului. 

La apa rece/calda, pentru cine nu are montate apometre se merge pe pausal (plata se face pe numarul de locatari declarati). Din norma N29 cu Apa Nova, apa rece e de 5 mc de consum/persoana, iar apa calda de 2,4 mc, plus pierderi, care se platesc si de cei care au contoare.

Parerea specialistilor

‘In primul rand, locatarii sunt pacaliti pentru ca ei nu stiu legea. Apoi, imediat cand au cea mai mica nelamurire in legatura cu plata intretinerii, ar trebui sa puna o intrebare, in scris, asociatiei de proprietari. In cazul in care nu i se raspunde (desi sunt obligati sa o faca in termen de sapte zile), atunci ar putea veni la noi sau la primaria de care apartin, ne-a spus Mihai Mereuta (foto), presedintele Ligii Habitat.

 
 

Urmărește-ne pe Google News