Nu doar România se află și în această poziție, deoarece Comisia JURI a Parlamentului European a respins și candidatura lui Trocsanyi Laszlo, comisarul propus de Ungaria pentru Vecinătate și Extindere.

Comisia JURI s-a pronunțat doar pe chestiuni care țin de integritate și conflictele de interese, nu pe aspectele care țin de competențele profesionale ale candidaților.

Astfel, Comisia i-a cerut Rovanei Plumb lămuriri pentru un împrumut de 800.000 de euro și acțiuni la o companie care nu ar fi fost trecute în declarația de avere

În căutarea unei proceduri

Printre puținele certitudini este aceea că decizia Comisiei JURI blochează deocamdată audierile celor doi în comisiile de specialitate, Comisia TRAN în cazul Rovanei Plumb.

”Ceea ce e sigur este că audierea (Rovanei Plumb în comisiile de transport şi mediu ale PE – n.r.) nu poate avea loc. Aşadar, Comisia JURI va trimite o scrisoare comisiei competente (TRAN – n.r.) şi de asemenea preşedintelui Parlamentului European (…) pentru a discuta această chestiune şi pentru a se lua o decizie probabil în Conferinţa Preşedinţilor, în vederea înaintării acestei chestiuni Comisiei Europene, dar nu aş vrea să comentez mai mult deoarece este un prim caz ”, a spus Neil Corbett, ofițer de presă la Parlamentul European.

Nu vom inventa o procedură doar pentru a părea profesionişti

Neil Corbett, purtător de cuvânt la Parlamentul European

Practic, Corbett a lăsat de înțeles că liderii comisiilor din PE reuniți în Conferința Președinților vor lua o decizie asupra procedurii și vor încerca să obțină și acordul Ursulei von der Leyen.

O nouă propunere, același portofoliu

În momentul de față se pot formula mai multe scenarii. Varianta cea mai comodă ar fi retragerea oficială a candidaturii Rovanei Plumb și desemnarea unei alte persoane care să treacă prin procedura obișnuită de avizare și instalare în funcție.

De altfel, liderul grupului europarlamentar ”Renew Europe”, Dacian Cioloș, spunea încă de acum două săptămâni că acesta este pasul logic după ceea ce el credeaa atunci că este probabil. Cioloș mai susținea că nu există vreun motiv pentru reconfigurarea portofoliilor în interiorul Comisiilor.

”Dacă Rovana Plumb va fi respinsă, România poate desemna un alt candidat pentru postul de comisar, care va primi tot portofoliul Transporturilor. Prin urmare, noul candidat român nu pierde portofoliul dacă cel dinaintea lui nu a fost votat de Parlamentul European”, scria Cioloș.

Implicit, efectuarea unei noi propuneri a fost asumată și de către decidenții politici de la București. atât din putere, cât și de la opoziția. Astfel, președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu (PSD), spunea că partidul său dispune de resursa umană necesară pentru a face alte propuneri. ”Ştiţi la fel de bine ca şi mine că PSD nu are o variantă, are 10 variante de rezervă”, a spus Ciolacu.

Și președintele Iohannis crede că aceasta este calea de urmat, dar numai după ceva fi și el consultat, poziției în care este susținut de către PNL și PSD.

”Îi cer imperativ premierului Viorica Dăncilă să facă de urgență o nouă nominalizare pentru portofoliul de comisar european doar după acordul Președintelui României și cu avizul Parlamentului”, se arată într-un comunicat al președinției.

Noi propuneri din partea României și Ungariei ar pune capăt crizei rapid, fără să fie invocat precedentul Rocco Buttiglione.

Scenariul cel mai sumbru

Acesta era aproape să ducă, în 2004, la respingerea de către plenul Parlamentului European a Comisiei conduse de către Jose Manuel Barroso.

Buttiglione a fost atunci propus de către Italia pentru portofoliul Justiției, dar în Comisia LIBE, pentru libertăți civile, a fost respins deoarece a afirmat că homosexualitatea este, în opinia sa, un păcat. Deși a dat asigurări că activitatea drept comisar nu va fi influențată de convingerile sale religioase, Buttiglione a fost respins de comisie.

Partidele de stânga din Parlamentul European – PES, ALDE și Verzii – au format o coaliție și au avertizat că, dacă Italia nu-și retrage propunerea sau Barroso trece avizul Comisiei LIBE și supune votului componența Comisiei Europene cu tot cu Buttiglione, atunci vor vota împotriva instalării întregii Comisii. De altfel, nu doar Buttiglione a provocat controverse.

Chiar dacă PPE a rămas alături de Buttiglione, riscul ca plenul Parlamentului să respingă comisia în bloc, l-a determinat pe Barroso să retragă întreaga comisie și să propună unele schimbări, inclusiv schimburi de portofolii. Aceste schimbări au fost apoi acceptate de către plen.

Care sunt pașii procedurali

Scenariul are șanse minime să se întâmple din nou deoarece în cazul Rovanei Plumb nu este vorba de un conflict politic între stânga și dreapta, mai ales că obiecțiile legate de problemele de integritate și transparență a declarațiilor de avere ale lui Plumb au venit atât din partea PPE, cât și din partea Verzilor.

În plus, este puțin probabil ca statele UE să fie dispuse să reia negocierile pe portofolii în condițiile în care acestea s-au prelungit deja și au generat și discuții aprinse în Consiliul European.

Conform procedurii componența Comisiei Europene este decisă, de comun acord, de către președintele Comisiei și de Consiliul European, care reunește șefii de stat sau de guvern ai țărilor membre.

Comisarii sunt audiați în fața comisiilor parlamentare de resort. Teoretic, președintele Comisiei Europene poate ignora avizul negativ al comisiilor parlamentare, dar acest lucru nu s-a întâmplat până acum niciodată.

După audieri, componența CE este votată, în bloc, de către plenul Parlamentului European. Numirea oficială a CE se face tot de către Consiliul European, cu majoritate calificată.

Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
 

Urmărește-ne pe Google News