Profesoara de muzică Doina Amarandei a fost înregistrată în timp ce stătea la catedră fără mască și le spunea elevilor că dacă te vaccinezi „ajungi legumă”, un „cobai la nenorociții ăia de la Organizația Mondială a Sănătății” și că spitalele „sunt abatoare”.
Au fost demarate anchete, atât de la Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar Botoșani, cât și de la poliție și Direcția de Sănătate Publică.
Lider sindical: „Dacă vrei să-l combați pe Einstein, nu-i nicio problemă”
Președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Simion Hancescu, crede că este foarte probabil ca profesoara Doina Amarandei să conteste orice sancțiune pe care o va primi de la angajator în instanță și să și câștige.
„Au fost învățători, profesori care au urecheat copii, acte de violență sau care au adunat bani la fondul clasei, chiar cu acuzații de hărțuire sexuală, am avut asemenea cazuri. Dacă lucrurile nu sunt clare, nu sunt limpezi, judecătorul poate spune că nu sunt dovezi și atunci ești achitat, ieși basma curată”, spune Hancescu.
Orice judecător în momentul în care o persoană este acuzată de ceva cere contractul de muncă și fișa postului, care este anexă la contractul de muncă. Or, treaba asta nu apare în fișa postului. Drepturile și obligațiile sunt prezentate lapidar, de asta suntem supărați că nu există pentru profesori un statut separat, așa cum aveam la un moment dat.
Simion Hancescu, lider sindical:
Opiniile nevalidate științific nu ajung în instanță, mai spune Simion Hancescu.
„Dacă vrei să-l combați pe Einstein sau pe alții, nu-i nicio problemă, că poate ai dreptate, totul e relativ, Einstein a zis că totul e relativ. Dar doar a instiga la violență intră sub incidența Codului Penal. Ce e asta? Instigare la nevaccinare?”, se întrebă la rândul său liderul sindical.
Ce prevede legea
Drepturile și obligațiile profesorilor sunt reglementate de Legea educației naționale (1/2011), unde există o singură mențiune cu privire la discursul din clasă: „Personalul didactic poate exprima liber opinii profesionale în spațiul școlar sau universitar și poate întreprinde acțiuni în nume propriu în afara acestui spațiu, dacă acestea nu afectează prestigiul învățământului și demnitatea profesiei de educator.”
Nu este dezvoltat însă și ce înseamnă „opinii profesionale”.
Cadrele didactice au și un Cod-cadru de etică (aprobat printr-un ordin de ministru) cu o serie de valori și principii după care să se ghideze, printre care: imparţialitate şi obiectivitate, responsabilitate morală, socială şi profesională, primatul interesului public, respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului, atitudine decentă şi echilibrată.
„O ținută morală demnă”
Totodată, Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP) are un articol care se referă la „o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile pe care trebuie să le transmită copiilor/elevilor”.
Este menționată și obligația pentru aceștia „de a veghea la siguranţa copiilor/elevilor, pe parcursul desfăşurării programului şcolar şi a activităţilor şcolare, extracurriculare/extraşcolare”. Nimic despre discurs.
Apoi, profesorilor li se prezintă în fiecare an, înaintea începerii școlii, regulamentul de ordine interioară. Acesta este aprobat în consiliul de administrație și poate diferi de la o școală la alta.
Școala 9 a studiat câteva dintre regulamentele publicate de școlile din țară, publicate pe site-urile lor. Normele acestora fac referire printre altele la o ținută decentă sau calități morale, la interzicerea acțiunilor de propagandă politică și prozelitism religios, menținerea unui cadru respectuos și a unei comunicări corespunzătoare cu elevii, părinții și colegii. Totul, în termeni generali.
Ce spun experții în educație
Școala 9 a mers pe firul formării profesionale a cadrelor didactice pentru a vedea dacă sunt învățați profesorii în facultate cum să abordeze subiectele mai delicate cu elevii.
Ovidiu Pânișoară, profesor doctor și director al Departamentului de Formare a Profesorilor, spune că în facultate există cursuri menite să dezvolte abilitățile de comunicare ale viitorului cadru didactic, dar și cum să-și gestioneze emoțiile.
„Profesoara respectivă pur și simplu și-a depășit rolul pentru că a lăsat o emoție personală să intervină în școală. Nu trebuie să dau mai departe faptul că mie îmi este frică de vaccin sau de boală sau de orice altceva. Eu trebuie să transmit o stare de bine copiilor și o stare de dezvoltare pozitivă, nu frustrările proprii”, spune profesorul.
Continuarea articolului, pe Școala 9.
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!