Ministrul educației Sorin Cîmpeanu preconizează că în 2027 examenul de bacalaureat va avea o cu totul altă față. Deciziile cu privire la schimbările în modul de organizare vor fi comunicate în timp astfel încât elevii să știe încă de când intră în clasa a noua cum va arăta examenul de la finalul liceului.

Cîmpeanu a dat asigurări că din septembrie 2023 vor exista planuri-cadru noi pentru liceu, adică va fi finalizat acel document care stabilește disciplinele obligatorii și pe cele opționale și numărul de ore pe săptămână pentru fiecare, pentru fiecare clasă în parte. De asemenea, va fi și un curriculum nou pentru fiecare disciplină, adică noi conținuturi pentru activitățile de predare și învățare.

Abia după acest proces, se va pune la punct exact cum va arăta examenul de maturitate în 2027, care îi privește pe elevii ce astăzi trec în clasa a opta.

Ministrul educației Sorin Cîmpeanu a explicat însă, în emisiunea Edu Info, de la TVR Info, ce se preconizează. „Eu voi susține un bacalaureat care să verifice competențele de bază, deci cele mai simple competențe, pentru toate disciplinele din trunchiul comun”, a declarat Cîmpeanu.

Trunchiul comun îl reprezintă numărul minim de ore de la fiecare disciplină prevăzută în planul de învățământ și în mod normal este sistemul de referință pentru evaluări.

Doi elevi se consultă pe subiecte, după examenul de Bac 2022

Vor fi, sunt convins, matematică și limba română, apoi vor fi științe, fizică, chimie, biologie, apoi va fi istorie și geografie, apoi vor fi socio-umanele: economie, sociologie, logică, filosofie, acestea vor fi probabil disciplinele din trunchiul comun, depinde de concluziile colectivului de lucru pe planurile cadru. Dacă acestea vor fi disciplinele pe care le vor face toți elevii din liceu, există posibilitatea ca într-o singură probă scrisă să verifici competențele de bază, subliniez, de bază, nu avansate.

Sorin Cîmpeanu, ministrul educației:

Acesta a explicat și că această testare ar putea părea foarte ușoară pentru unii elevi, dar asta este ideea, trebuie să fie accesibilă pentru toți. „Dacă vor fi licee care vor avea patru ore de matematică pe săptămână și licee care vor avea o oră de matematică pe săptămână, aceste subiecte, verificarea competențelor de bază, trebuie să fie accesibile pentru cei care au doar o oră pe săptămână. Sigur că vor fi foarte simple pentru cei care au patru ore pe săptămână”, a spus ministrul.

Despre probele de competențe: „Este un nonsens să le mai dai, dacă le organizezi așa”

De asemenea, noul bacalaureat din 2027 va revoluționa probele de competențe, ca acestea să fie relevante pe piața muncii sau pentru universități.

„O verificare a competențelor lingvistice, limbi de circulație internațională, care să fie credibilă, să ai o verificare a competențelor digitale, care să fie de asemenea credibilă. Acum avem aceste probe de competențe, dar ele nu sunt recunoscute nici pe piața muncii, nici în universități, niciunde. Deci este în opinia mea un nonsens să le mai dai, dacă le organizezi așa”, a spus ministrul la TVR Info.

Apoi, propunerea este să mai existe o probă pe care elevii să și-o aleagă. „Dacă avem competențe digitale de bază pentru toți elevii, poate avem elevi care vor să-și demonstreze competențe de programator și organizezi probe la bacalaureat pentru competențe de programator. Iar în momentul în care vei avea acel certificat de calificare ca programator, el să fie luat în considerare dacă mediul socio-economic sau universitățile vor considera acest lucru”, a completat Cîmpeanu.

De asemenea, elevii își vor putea alege și o probă la o a doua limbă străină dacă doresc.

Urmărește-ne pe Google News