Citeşte bine actul de garanţie
Fii atent ce conţine certificatul de garanţie! Pentru a fi valabil, acesta trebuie să precizeze elementele de identificare ale produsului, durata medie de utilizare, termenul de garanţie, modalităţile de întreţinere, reparare sau înlocuire, denumirea şi adresa service-ului unde se efectuează reparaţiile, precum şi rubrici pentru evidenţa activităţilor de service.
Pe lângă certificatul de garanţie, alături de produs, trebuie să primeşti şi un manual de instrucţiuni şi instalare în limba română, declaraţii de conformitate şi fişe tehnice.
Ambalajul original se păstrează între 30 de zile şi un an. Unele certificate specifică faptul că garanţia e asigurată numai în condiţiile transportării produsului în ambalajul original şi poate fi vorba de o perioadă de la 30 de zile până la un an. Această condiţie trebuie respectată de client.
Atenţie! Bonul trebuie păstrat
Dacă intenţionezi doar să repari produsul procurat, garanţia va funcţiona doar cu prezentarea certificatului de garanţie şi a bonului de plată sau a facturii fiscale.
Dacă produsul defectat nu poate fi reparat, poţi cere înlocuirea sa. La fel se procedează şi atunci când durata de nefuncţionare a aparatului din cauza defecţiunilor apărute în termenul de garanţie depăşeşte 10% din termenul de garanţie. În condiţiile în care vânzătorul nu mai deţine produse de acelaşi fel este obligat să restituie contravaloarea.
Vânzătorii pot fi reclamaţi
În cazul în care nimeriţi un produs neconform, aveţi dreptul de a solicita vânzătorului repararea produsului sau înlocuirea lui. Acest lucru se va realiza fără plata unei sume suplimentare, cu excepţia situaţiei în care măsura este imposibilă sau disproporţionată. Dacă nu respectă această obligaţie, vânzătorul e pasibil de plata unei amenzi cuprinse între 5.000 şi 25.000 de lei.
În cazul produselor cu defecte, producătorii şi distribuitorii au obligaţia de a le retrage de pe piaţă, de a le înlocui sau de a le repara. În situaţia în care aceste măsuri nu pot fi efectuate într-o perioadă rezonabilă de timp, stabilită de comun acord între dv. şi vânzător, aveţi dreptul să fiţi compensaţi în mod corespunzător.
În cazul produselor folosite (cum sunt cele resigilate), puteţi conveni împreună cu vânzătorul reducerea termenului de doi ani în care poate fi angajată răspunderea operatorului economic, dar nu la mai puţin de un an de la data livrării produsului. La aceste produse puteţi primi reduceri mari de preţ.
Ce faci după ce se termină garanţia?
O informaţie importantă, “ascunsă” intenţionat sau nu de retailer, este aceea că orice client e protejat de lege chiar şi când produsul se defectează după ce expiră garanţia.
Iată în ce situaţie e valabil acest lucru: dacă produsul electrocasnic sau IT s-a defectat din cauza unor probleme, defecţiunea s-a datorat unor “vicii ascunse” ( n.r. – deficienţe ale bunului vândut, închiriat etc. sau ale produselor livrate ori lucrărilor executate, care, existând în momentul predării bunului, n-au fost cunoscute dobânditorului şi nici nu puteau fi descoperite de el prin mijloace obişnuite de verificare), apărute în timpul duratei medii de utilizare.
Aceste probleme trebuie confirmate însă prin expertize tehnice efectuate de un organism neutru. În acest caz, cheltuielile aferente vor fi suportate de vânzător, care le va recupera de la producător.
Aşteptăm întrebări şi sugestii la adresa de e-mail tehnologie@libertatea.ro
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!