Biscuitii sunt produse fainoase obtinute prin coacerea unui aluat afanat preparat din: faina, zahar, grasimi, oua, miere, glucoza, lapte, arome, afanatori chimici si biochimici si altele.
Clasificarea sortimentelor de biscuiti dupa criterii economice se face astfel:
– biscuiti crackers realizati prin afanare biochimica si avand un continut de zahar de 5 – 6% si de grasimi de 20 – 28%;
– biscuiti glutenosi la care continutul de zahar reprezinta maximum 20%, iar cel de grasimi maximum 12%;
– biscuiti zaharosi la care continutul de zahar reprezinta minimum 20%, iar cel de grasimi minimum 12%;
– biscuiti umpluti la care doi sau mai multi biscuiti sunt uniti printr-un strat de crema;
– biscuiti glazurati obtinuti prin acoperirea totala sau partiala a biscuitilor simpli sau a celor umpluti.
Pentru fabricarea biscuitilor sunt necesare o serie de materii prime si materiale care au urmatoarele functii:
– surse de substante nutritive (glucide, lipide, proteine, vitamine, enzime etc.);
– materii prime auxiliare care au rolul de a imprima produsului finit o serie de caracteristici senzoriale, cum sunt aroma, culoarea, structura produsului, starea suprafetei etc.;
Printre cele mai importante imbunatatiri ce au intervenit in productia de biscuiti, un loc de frunte revine introducerii, diversificarii si perfectionarii metodelor de ambalare a biscuitilor, care au rolul de a proteja alimentul.
Desfacerea sortimentelor de biscuiti nu se mai poate concepe azi fara un ambalaj care sa le protejeze si sa le prezinte cat mai atragator. Pornind de la ideea ca ambalajul are rol de protectie a produsului, de prezentare si de protectie pe parcursul transportului, se remarca urmatoarele situatii:
– produse ambalate in vrac, deci direct in ambalajele de transport: lazi de lemn sau cutii de carton; aceasta solutie se aplica in special in cazul biscuitilor simpli, cu o mare rezistenta mecanica.
– produse preambalate in portii mari, care se face prin asezarea unor cantitati de 0,2 – 1 kg in cutii de carton; se recomanda in cazul sortimentelor de biscuiti asortate.
– produse preambalate in portii mici de 100 – 200 g – aceasta varianta este cea mai utilizata in momentul de fata.
Produsele preambalate se asaza apoi in ambalaje de transport: cutii de carton sau lazi de lemn.
Ambalajul spune totul despre produs
Materialele de ambalare folosite trebuie sa satisfaca anumite cerinte si anume:
– sa asigure protectia mecanica cat mai buna, deoarece biscuitii si in special cei zaharosi sunt putin rezistenti la solicitari mecanice si socuri. Inainte de a cumpara biscuitii, verificati prin atingere daca sunt intregi.
– sa asigure protectia impotriva migrarii grasimilor spre exterior. Verificati ca ambalajul sa nu aiba pete.
– de asemenea, trebuie sa constituie o bariera pentru circulatia aerului, mirosurilor si altele;
– sa realizeze o cat mai buna prezentare a produselor, care sa sugereze si sa prezinte cat mai fidel sortimentul respectiv. In unele cazuri ambalajul si inscriptiile de pe el fac produsul mai usor de observat si mai atragator.