Google blochează aproximativ 100 milioane de emailuri cu escrocherii pe zi, dintre care 18 milioane se folosesc de COVID-19 ca pretext.
Încă din aprilie, aproximativ unul din cinci emailuri de phishing (tentative de a obține datele personale sau bancare ale unor utilizatori prin emailuri frauduloase) blocate de companie se referă la coronavirus. Conform Google, patogenul este în acest moment cel mai des utilizat subiect pentru cei ce caută să tragă ‘țepe în online.
Numărul acestor emailuri s-a ridicat la circa 18 milioane pe zi în rețeaua Gmail, un serviciu cu 1.5 miliarde de utilizatori.
Multe pretexte legate de coronavirus
Aceste emailuri folosesc o gamă largă de tactici pentru a convinge utilizatorii să doneze unor organizații false sau să descarce software malițios. Autorii lor încearcă să creeze impresia că aceste emailuri sunt trimise de guverne naționale sau instituții precum Organizația Mondială de Sănătate prin diverse metode.
Printre cele mai des folosite deghizări se număra și Guvernul Angliei, Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (SUA), dar diverse persoane politice americane – inclusiv Președintele Trump.
O altă strategie de înșelătorie o reprezintă mailurile ce pretind că sunt trimise de instituții publice care cer date personale necesare virării unor ajutoare de pandemie în conturile victimei.
Odată ce escrocii intră în posesia lor, datele sunt folosite pentru a goli conturile victimelor sau pentru fraudă în documente. Aplicațiile malițioase sunt menite fie să fure datele utilizatorilor, fie să le folosească computerele pentru scopuri precum atacurile digitale de tip DDOS (denial of service).
“Aceste programe malițioase – prescurtate ‘malware – pot permite altor persoane să vă controleze calculatorul, să vă înregistreze tastele, sau să vă acceseze datele personale și financiare” explică firma de siguranță digitală Norton.
De şase ori mai multe emailuri de tip phishing de la începutul pandemiei
Cu toate acestea, emailurile nu sunt atât de convingătoare pe cât ar dori acești escroci. Google susține că 99.9% dintre email-urile blocate lunar sunt depistate de sisteme automate.
Alte companii precum Barracuda Networks, o firmă americană de securitate digitală, au raportat situații similare. Barracuda Networks a înregistrat o creștere de 667% a numărului de email-uri de tip phishing trimise de la începutul epidemiei.
“Atacurile de phishing mereu au tendința de a ne trezi o emoție care ne face să acționăm fără să ne gândim la ce facem sau să nu ne gândim serios la ce acțiuni întreprindem în acel moment. Pandemia de coronavirus este un eveniment foarte încărcat emoțional și infractorii din mediul digital recunosc asta. Ei speră ca imaginea unor instituții respectabile să momească utilizatorii printr-un set de link-uri sau instrucțiuni rău intenţionate” – explică Scott Helme, cercetător în securitate digitală, într-un interviu pentru BBC.
În cele mai multe cazuri, notează The Verge, aceste emailuri sunt doar escrocherii de dinainte de pandemie, cu emailuri rescrise pentru a se folosi de panica indusă de aceasta.
Cele mai simple măsuri de protejare contra acestor țepe este să verificați cu atenție link-urile accesate înainte de a vă introduce datelele personale.
Multe din aceste escrocherii aproximează – dar nu perfect – adresele digitale ale instituțiilor de care se folosesc. De asemenea, nu accesaţi link-uri din emailuri suspecte, sau pe care nu le așteptați.
LIBERTATEA PUBLICĂ ARTICOLE DE ȘTIINȚĂ. În plină criză provocată de pandemia de coronavirus, mai mult ca oricând cititorii au nevoie de informație științifică de calitate, prezentată limpede. Libertatea a deschis o serie de colaborări cu jurnaliștii români de la publicația ZME Science, o platformă independentă de jurnalism de știință, alcătuită din experți care, în mod obișnuit, relatează pentru publicul avizat din străinătate. Ei scriu, în fiecare zi, mai multe articole în Libertatea. bazate pe cele mai recente date și studii despre epidemie.