În ultimele decenii, România, Bulgaria și Serbia au investit miliarde de euro în infrastructura rutieră

Infrastructura rutieră este esențială pentru dezvoltarea țării, deoarece drumurile conectează toate regiunile și țările vecine, asigurând transport rapid de persoane, mărfuri și servicii.

În ultimele decenii, România, Bulgaria și Serbia au investit miliarde de euro în infrastructura rutieră, dar ritmul construcțiilor a încetinit. În același timp, costurile unor segmente de autostradă au atins niveluri mari, depășind uneori chiar prețurile din țările vest-europene, scrie publicația menționată.  

În Balcani există aproape constant dezbateri publice despre costurile autostrăzilor

În Macedonia, de exemplu, autostrada dintre Kicevo și Ohrid este în construcție de 11 ani. Finalizarea sa este încă incertă. Situația este similară în Muntenegru, în jurul autostrăzii către Bar, pe un teren montan foarte dificil.

În urmă cu o săptămână, în Bulgaria a avut loc o dezbatere privind costul ultimei secțiuni a autostrăzii Ruse – Veliko Târnovo. Aceasta a fost declanșată de licitația publică pentru tronsonul Bjala – Veliko Târnovo, de 60 de kilometri, evaluat la 2,9 miliarde de leva fără TVA (1,5 miliarde de euro), ceea ce înseamnă 25 de milioane de euro pe kilometru, fără TVA. Costul nu include supravegherea construcției, care va fi anunțată într-un contract de achiziție publică separat.

Cine plătește fraudarea alegerilor. Nouă angajați dintr-o primărie, pe cale să-și piardă serviciul fiindcă au furat pentru edil și șeful de CJ
Recomandări
Cine plătește fraudarea alegerilor. Nouă angajați dintr-o primărie, pe cale să-și piardă serviciul fiindcă au furat pentru edil și șeful de CJ

Reacțiile publicului la aceste prețuri au fost intense. Guvernul bulgar a oferit explicații, iar ministrul dezvoltării regionale, Ivan Ivanov, a afirmat că este „una dintre cele mai dificile zone pentru construcții”.

Proiectul include trei tuneluri cu o lungime totală de 2,1 km, 12 viaducte, opt noduri rutiere (trei dintre ele având piloni de peste 30 de metri înălțime), 12 pasaje rutiere și 13 pasaje agricole. 

În Bulgaria sunt construite 840 km de autostrăzi. Deși România este cea mai mare țară din Balcani ca suprafață, a fost mult timp în urmă cu infrastructura rutieră (997 km). Însă acest lucru s-a schimbat.

Din 2021 a fost implementat un program de construcție de aproape 1.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, cu un buget de 35 de miliarde de euro până în 2030. În acest scop, a fost înființată o companie de gestionare a infrastructurii rutiere (CNAIR). 

România, cel mai mare constructor de autostrăzi din UE, scrie presa din Macedonia de Nord

„Astăzi, România este cel mai mare constructor de autostrăzi din Uniunea Europeană, cu contracte semnate pentru 780 de kilometri și alte 240 de kilometri aflate în licitație. Anul trecut au fost inaugurați 200 de kilometri de autostradă, iar pentru acest an sunt planificați alți 200 km.

Rusia blochează exporturile de petrol ale Kazahstanului, România ar putea fi afectată
Recomandări
Rusia blochează exporturile de petrol ale Kazahstanului, România ar putea fi afectată

Săptămâna aceasta a fost semnat cel mai scump contract pentru un tronson din autostrada A8 (310 km), care va conecta Transilvania cu Moldova. Acesta este cel mai scump proiect rutier din România. Conform estimărilor CNAIR, construcția a doar 160 de kilometri va costa 6,4 miliarde de euro fără TVA, din cauza terenului montan complex al Carpaților, unde sunt necesare numeroase tuneluri, poduri lungi și viaducte înalte.

Zilele trecute a fost semnat un contract pentru o secțiune de 38 km, la un cost de 1,2 miliarde de euro, ceea ce înseamnă 31,5 milioane de euro pe kilometru.

În prezent este în desfășurare o licitație publică pentru un alt tronson montan al autostrăzii A8, cu un cost estimat la 1,38 miliarde de euro pentru 32 km, adică peste 43 de milioane de euro pe kilometru. Costurile ridicate sunt justificate de terenul accidentat din Moldova, unde autostrada trebuie să traverseze numeroase tuneluri și viaducte”, se arată în articolul postat de Nezavisen.

Factorii care au influențat costurile de construcție

Publicația menționată anterior scrie că în România, costurile de construcție a autostrăzilor au crescut semnificativ în ultimii ani, fiind influențate de pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina și creșterea prețurilor la materiale, logistică și forță de muncă.

Replica unui polițist cu o casă „obișnuită” de 286 mp și 70.000 mp de pădure: „Să mă cerceteze organele abilitate”
Recomandări
Replica unui polițist cu o casă „obișnuită” de 286 mp și 70.000 mp de pădure: „Să mă cerceteze organele abilitate”

Autostrada de 73 km din sud-vestul țării, între Timișoara și granița cu Serbia, este estimată la două miliarde de euro, adică 27,3 milioane de euro/km. Licitațiile pentru acest proiect sunt deja lansate.

   

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentarii (1)

Ttyy   •   29.03.2025, 12:42

Este o autostrada cu multa tehnologie, face tot menajul, spala, gateste, .. tot..tot. ajungi la destinatie curat, mancat, odihnit, satisfacut, cu telefonul incarcat, cu rezervorul plin, cu bani in buzunar si o sa tina mai mult decat piramidele egiptene. Faci 4 drumuri si iti iese de un salar + totul lasar, frate.. lasar.

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Operațiile estetice l-au transformat total! Fernando Colunga, actorul din "Esmeralda", e de nerecunoscut! Cum a ajuns să arate la 57 de ani / FOTO
Unica.ro
Operațiile estetice l-au transformat total! Fernando Colunga, actorul din "Esmeralda", e de nerecunoscut! Cum a ajuns să arate la 57 de ani / FOTO
Laura Vicol nu s-a mai putut stăpâni după ce s-a spus că ar face nunta în secret cu Sorin Grindeanu: „Bine că nu e Călin Georgescu...” De nebănuit ce a urmat apoi
Viva.ro
Laura Vicol nu s-a mai putut stăpâni după ce s-a spus că ar face nunta în secret cu Sorin Grindeanu: „Bine că nu e Călin Georgescu...” De nebănuit ce a urmat apoi
Fiica Andreei Esca, în cea mai obraznică ținută purtată vreodată! Dar stai să o vezi pe Gabriela Oțil. Soția lui Dani NU și-a mai pus fustă și a ridicat pulsul la un eveniment de mare calibru
Libertateapentrufemei.ro
Fiica Andreei Esca, în cea mai obraznică ținută purtată vreodată! Dar stai să o vezi pe Gabriela Oțil. Soția lui Dani NU și-a mai pus fustă și a ridicat pulsul la un eveniment de mare calibru
Dialog halucinant între un polițist și un șofer: „Sunt o ființă umană și trăiesc în trup. Vă dau datele persoanei fictive comerciale”
Adevarul.ro
Dialog halucinant între un polițist și un șofer: „Sunt o ființă umană și trăiesc în trup. Vă dau datele persoanei fictive comerciale”
Anunțul făcut de Diana Dumitrescu după 6 ani de căsătorie cu Alin Buroi, cu care are un băiețel. Ce a mărturisit actrița: „Avem momente când nu ne vorbim, este ceva…”
Elle.ro
Anunțul făcut de Diana Dumitrescu după 6 ani de căsătorie cu Alin Buroi, cu care are un băiețel. Ce a mărturisit actrița: „Avem momente când nu ne vorbim, este ceva…”
Îndrăgitul artist și iubitul lui n-au mai ținut cont de nimic și s-au sărutat în văzul lumii, pe stradă! Avem imaginile! FOTO
Unica.ro
Îndrăgitul artist și iubitul lui n-au mai ținut cont de nimic și s-au sărutat în văzul lumii, pe stradă! Avem imaginile! FOTO
Medicii încearcă să reconstruiască chipul salvamontistului sfâşiat de urs. Oamenii încă se tem, deşi bestia a fost ucisă
Observatornews.ro
Medicii încearcă să reconstruiască chipul salvamontistului sfâşiat de urs. Oamenii încă se tem, deşi bestia a fost ucisă
Horoscop 1 aprilie 2025. Capricornii sunt mai înclinați către plăceri, ceea ce poate fi un lucru bun, pentru că îi îndeamnă să facă ceea ce le place
HOROSCOP
Horoscop 1 aprilie 2025. Capricornii sunt mai înclinați către plăceri, ceea ce poate fi un lucru bun, pentru că îi îndeamnă să facă ceea ce le place

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI