Cuprins:
În ultimele decenii, România, Bulgaria și Serbia au investit miliarde de euro în infrastructura rutieră
Infrastructura rutieră este esențială pentru dezvoltarea țării, deoarece drumurile conectează toate regiunile și țările vecine, asigurând transport rapid de persoane, mărfuri și servicii.
În ultimele decenii, România, Bulgaria și Serbia au investit miliarde de euro în infrastructura rutieră, dar ritmul construcțiilor a încetinit. În același timp, costurile unor segmente de autostradă au atins niveluri mari, depășind uneori chiar prețurile din țările vest-europene, scrie publicația menționată.
În Balcani există aproape constant dezbateri publice despre costurile autostrăzilor
În Macedonia, de exemplu, autostrada dintre Kicevo și Ohrid este în construcție de 11 ani. Finalizarea sa este încă incertă. Situația este similară în Muntenegru, în jurul autostrăzii către Bar, pe un teren montan foarte dificil.
În urmă cu o săptămână, în Bulgaria a avut loc o dezbatere privind costul ultimei secțiuni a autostrăzii Ruse – Veliko Târnovo. Aceasta a fost declanșată de licitația publică pentru tronsonul Bjala – Veliko Târnovo, de 60 de kilometri, evaluat la 2,9 miliarde de leva fără TVA (1,5 miliarde de euro), ceea ce înseamnă 25 de milioane de euro pe kilometru, fără TVA. Costul nu include supravegherea construcției, care va fi anunțată într-un contract de achiziție publică separat.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_000f917c68b1f0380f5a1a39d5fd7930.jpg)
Reacțiile publicului la aceste prețuri au fost intense. Guvernul bulgar a oferit explicații, iar ministrul dezvoltării regionale, Ivan Ivanov, a afirmat că este „una dintre cele mai dificile zone pentru construcții”.
Proiectul include trei tuneluri cu o lungime totală de 2,1 km, 12 viaducte, opt noduri rutiere (trei dintre ele având piloni de peste 30 de metri înălțime), 12 pasaje rutiere și 13 pasaje agricole.
În Bulgaria sunt construite 840 km de autostrăzi. Deși România este cea mai mare țară din Balcani ca suprafață, a fost mult timp în urmă cu infrastructura rutieră (997 km). Însă acest lucru s-a schimbat.
Din 2021 a fost implementat un program de construcție de aproape 1.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, cu un buget de 35 de miliarde de euro până în 2030. În acest scop, a fost înființată o companie de gestionare a infrastructurii rutiere (CNAIR).
România, cel mai mare constructor de autostrăzi din UE, scrie presa din Macedonia de Nord
„Astăzi, România este cel mai mare constructor de autostrăzi din Uniunea Europeană, cu contracte semnate pentru 780 de kilometri și alte 240 de kilometri aflate în licitație. Anul trecut au fost inaugurați 200 de kilometri de autostradă, iar pentru acest an sunt planificați alți 200 km.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_4463063a130d6c3224992ffd91a20e26.jpg)
Săptămâna aceasta a fost semnat cel mai scump contract pentru un tronson din autostrada A8 (310 km), care va conecta Transilvania cu Moldova. Acesta este cel mai scump proiect rutier din România. Conform estimărilor CNAIR, construcția a doar 160 de kilometri va costa 6,4 miliarde de euro fără TVA, din cauza terenului montan complex al Carpaților, unde sunt necesare numeroase tuneluri, poduri lungi și viaducte înalte.
Zilele trecute a fost semnat un contract pentru o secțiune de 38 km, la un cost de 1,2 miliarde de euro, ceea ce înseamnă 31,5 milioane de euro pe kilometru.
În prezent este în desfășurare o licitație publică pentru un alt tronson montan al autostrăzii A8, cu un cost estimat la 1,38 miliarde de euro pentru 32 km, adică peste 43 de milioane de euro pe kilometru. Costurile ridicate sunt justificate de terenul accidentat din Moldova, unde autostrada trebuie să traverseze numeroase tuneluri și viaducte”, se arată în articolul postat de Nezavisen.
Factorii care au influențat costurile de construcție
Publicația menționată anterior scrie că în România, costurile de construcție a autostrăzilor au crescut semnificativ în ultimii ani, fiind influențate de pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina și creșterea prețurilor la materiale, logistică și forță de muncă.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_e2d608b5fa282bec9669eea08a8e626f.jpg)
Autostrada de 73 km din sud-vestul țării, între Timișoara și granița cu Serbia, este estimată la două miliarde de euro, adică 27,3 milioane de euro/km. Licitațiile pentru acest proiect sunt deja lansate.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Ttyy • 29.03.2025, 12:42
Este o autostrada cu multa tehnologie, face tot menajul, spala, gateste, .. tot..tot. ajungi la destinatie curat, mancat, odihnit, satisfacut, cu telefonul incarcat, cu rezervorul plin, cu bani in buzunar si o sa tina mai mult decat piramidele egiptene. Faci 4 drumuri si iti iese de un salar + totul lasar, frate.. lasar.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_93a7cffcafcdc28ee6c7200ac6e3a63f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f09e0e4b568a46ca371da6f89e80fb3f.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_d0757f8fb2c92ac3d7a6ada21fe8ecf4.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_77d4f7cd0bf7c4c94b0919306c653369.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b7bfc9dc50b098ca94952b547311e091.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_eb668b25fd82232063a0ee73d7fdae20.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_14a397baf51064a650b0bf975d7b0d2b.jpg)